Gå til innhold

Fordeler (og ulemper) med å være gift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antar at flere her er vel belest på fordeler og eventuelle ulemper ved å være gift, av de praktiske årsakene.

Jeg og min samboer er i diskusjonfasen om å ta over min fars firma, som inkluderer også på sikt å ta over gården over et tiårsperspektiv. Jeg eier pr i dag over 50% av selskapet, mens min far er daglig leder i dette AS'et med én ansatt (min far). 

Ved å ta over dette, vil min samboer ta over som daglig leder og bli som en ekstra ansatt, inkludert meg på 20%, mens far trapper ned gradvis. Jeg har forøvrig satt som krav at dersom min samboer skal involveres i noe eierskap osv, så vil jeg at vi skal være gift. For min del går det fint å ta en tinghus-tur i første omgang, for å få alle "papirer" i orden, og heller planlegge et superbryllup med kirke eller hva man måtte ønske om noen år.

Er det så store fordeler i slike eiersituasjoner at det er greit å gifte seg før noe skal signeres, eller er det ikke så farlig lengre? Er jeg som majoritetseier og han som ansatt og eventuelt som en eier av en mindre andel bedre stilt som gift?

Vi er selvfølgelig helt sikre på at vi vil ha hverandre, og har vært samboere i over 5 år - ingen felles barn (enda), men han har to bonusbarn som er helt fantastiske. Vi er i 30-årene.

Anonymkode: fd158...9ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som student får eg ikkje forsørgerstipend for mine barn, når kjæresten og eg skal gifte oss til våren :)

Anonymkode: 2ac3b...85d

Skrevet
På 16.10.2018 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Som student får eg ikkje forsørgerstipend for mine barn, når kjæresten og eg skal gifte oss til våren :)

Interessant, selv om det ikke er relevant for oss :)

Anonymkode: fd158...9ef

Skrevet
På 16.10.2018 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Ser du skriver «mine barn», vil det si at de har en annen far enn han du skal gifte deg med, eller er han faren deres? Antar at du mister forsørgerstipendet fordi du ikke lenger er enslig forsørger når dere gifter dere. (Men du burde jo ikke bli regnet som det nå heller hvis dere er er samboere, spesielt ikke hvis dere har felles barn).

Sorry, dette var jo egentlig ikke tema...

Anonymkode: eaa9d...c60

Skrevet

Om jeg forstår deg rett dreier dette seg om et AS hvor du eier mer enn 50% og faren din det resterende.  Faren din er ansatt som daglig leder i 100% stilling og du er ansatt i 20% stilling.  Dere mottar begge lønn fra selskapet.  Du er sikkert styreleder. 

Nå vil faren din gradvis trekke seg ut, og du ser for deg at kjæresten din overtar din fars stilling som daglig leder.  Regner med at du selv akter å fortsette med 20% ansettelse og som styreformann. 

Juridisk er det ingen grunn til at dere bør være gift i denne situasjonen.  Dere kan like gjerne lage en avtale mellom dere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...