Marcia Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg skal pusse opp og forsøker å finne inspirasjon på nettet. Jeg finner mange artikler hvor ekspertisen sier at hvite og grå vegger er på vei ut og at folk bruker mer og mer farger på både vegger og tak. Men når jeg ser på boliger til salgs på finn.no, har de aller, aller fleste boliger stort sett hvite vegger. Enkelte steder er det en og annen grå vegg i stua eller kanskje litt blått på soverommet, mens resten av huset er hvitt. Dermed sliter jeg litt med å finne ut hvordan folk flest faktisk har det. Er det "fargeekspertene" som overdriver hvor mye farger folk bruker fordi de jobber for en eller annen malingsprodusent og blir betalt for å anbefale mer fargebruk? Eller er det meglerne som anbefaler alle sine kunder å male det meste hvitt før salg? Hva bruker folk flest nå om dagen?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 Hvit er nok mest vanlig, og en fondvegg her og der. Jeg har vært hos noen det siste året som har svingt malerkosten og malt enten hele gangen eller hele soverommet i en farge. Men ikke sett mye av det i stua. Heller ikke sett malte tak, det har jeg vært litt nysgjerrig på selv. Ellers tror jeg både fargeeksperter overdriver, eller er to hakk foran på trendene (det er vel de som skaper dem litt og som du sier), og at meglere anbefaler å male hvitt før salg hvis man først skal male. Det er jo også en enkleste og tryggeste fargen så antar at den forblir standard. Anonymkode: 2eb4e...ec7 1
Hedy Lamarr Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Hvis du pusser opp og vil ha det trendy, må du jo pusse opp igjen om få år. Du vil også ha masse eiendeler som passer til trenden nå, men ikke til de nye trendene. Puss opp slik du vil ha det, ikke i tråd med hvordan andre dikterer at det skal være. Fargeekspertene er for øvrig ofte tilknyttet malingsbedrifter som vil selge mest mulig maling, eller de er interiørdesignere eller -konsulenter som er avhengige av at folk pusser opp titt og ofte. Endret 16. oktober 2018 av Amawhatsnot 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg har ikke hatt hvitt innvendig siden 2009. Da malte jeg hele huset hvitt, og mistrivdes så med det at hele huset ble malt igjen innen 2010. For min del er det jordfarger jeg trives med. Jeg blåser i trender, og har funnet de fargene som jeg liker å bo i. Jeg har forresten to hvite rom. Gang og et bad, men oppholdsrom orker jeg ikke ha hvite. Føler nesten at det suger energi ut av meg, mens sterke farger stresser meg. Jordfarger gir meg derimot ro. Jeg tror mange maler hvitt før salg, fordi det da blir et blankt lerret, som mange ser potensiale i. Eneste jeg kjenner som har det hvitt overalt er mine foreldre. De kjøpte ny helhvit leilighet, og har ennå ikke landet på hva de skal gjøre i leiligheten. Anonymkode: ffe06...b09 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 Her i nabolaget (som er nytt) har de fleste malt veggene i grått. Noe hvitt og endel decoblå. Hos meg er veggene konjakkfarget, olivenfarget, sennepfarget, aquafarget, plommefarget......😁 Anonymkode: 455f8...ffd 3
_popcorn_ Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 de fleste boliger som selges blir nullstilt før salg, så om dem har hatt ulike farger og mønster på vegger så males det over før salg, slik at boligen framstår nøytral. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 Man bør jo aldri følge slik "ekspertise". Hvitt er slettes ikke på vei ut. Det er klassisk og tidløst. Hvis du vil velge noe trendy må du jo som andre sier gjøre det om igjen når noe nytt kommer i vinden. Du bør velge noe du trives med. Anonymkode: 1096c...1ca 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg har en peach lakserosa på vegger, lister, tak, dører, i stue/ spisestue, og en typ antikk grønn på den andre stuen, alt av lister etc der og. Har leid bosted hele livet frem til nylig, og er dritt lei kjedelig hvit og kjipe kjønnsløse grå hjem. Jeg vil bli glad av å åpne døren hjemme! Jeg vil ha det koselig og lunt, med tunge tekstiler og enkle former. Noen kalte stilen min for maksimalistisk minimalisme, og det føles riktig. Mye, på en enkel måte, og så langt unna nordisk minimalisme som man kommer. Men ja- tror folk flest ikke liker å ta så `store` valg når det kommer til farger og følger heller ikke trendekspertene. Folk flest gjør det enkelt og bytter tekstiler når de vil ha forandring. Noe som for meg er veeeldig rart, med moderne overflater så maler man jo ny farge på et blunk, ikke er det dyrt heller, sikkert billigere enn allle telysene og putene folk bytter. Anonymkode: a42ea...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #9 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg har gått vekk fra det hvite, og har kun et rom hvor alle veggene har samme farge. Har vegger som er hvite, lys grå, mørk grå, mørk beige, lys beige, mørk grønn, mørk blå, oransje og rosa. Høres ut som Villa Villekulla, men alle fargene passer bra sammen, og barnerommene er morsomme fargerike barnerom. Anonymkode: 17058...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 Til TS, det interessante er jo hvordan du vil ha det, og ikke folk flest? Hva liker du, hvilken stemning søker du? Jeg ville tatt utgangspunkt i dine likes, og deretter laget inspotavler på pinterest fremfor å se hva folk flest gjør på finn. Det eneste som er sikkert men boligene på finn er at de som selger har fjernet alt av personlighet fra miljøene. Anonymkode: a42ea...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 Det finnes ikke en hvit vegg i min bolig. Farger er på vei inn, men tror ikke alle tør ta den helt ut ennå, derfor mange hvite boliger på finn. Anbefaler inspirasjon fra Jotuns inspirasjonsblogg http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no Anonymkode: 72b22...aec 2
Minya Skrevet 16. oktober 2018 #12 Skrevet 16. oktober 2018 Jeg tror det har veldig mye med hvilke rom, hvilken romfølelse og hvor boligen er plassert, med hvilke farger man bør bruke. Vi pusset nylig opp utleieleiligheten og har brukt mye lyse farger nettopp fordi det er en sokkelleilighet, dels inni bakken. Stua er en farge som heter Silke, den er i nærheten av kalkhvit, litt grålig. Kjøkkenet var lyseblått, så det beholdt vi. Gangen var spyorange, så jeg la ett strøk av den samme som i stua Soverommet var burgunderrødt, så det fikk fargen Sjøgløtt (lyseblå med grønne toner) Badet var den samme spyorange som gangen, så det fikk en lys gulfarge i tillegg til hvite baderomsplater. Nå ser den mye større og lysere ut. Hadde det vært her oppe ville jeg nok gått for minst én vegg i en sterk farge for å lyse opp verden enda mer, men i en kjellerleilighet er det litt vanskeligere med mørke farger.
Gasellen Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 Mange har kontrastvegger med farge. Hvitt/shabbychic har vært ut i 7-8 år. Moderne/minimalistisk er også på tur ut (heldigvis! Det er så stramt og sterilt!) akkurat nå er botanisk stil trendy. Men det er den ikke om noen år. Finn din egen stil. Hvis du liker farger mal mer farger. Gjør som 95% av de som pusser opp å flesk til med Deco Blue, Byge, Evening Green, eller Dempet Sort eller mal med farger som DU liker. finn en egen sprek tapet eller mal med flere farger på samme vegg. Jeg synes folk bruker for lite tapeter 👌 3
absinthia Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Mal i det du liker eller vil ha. Jeg er et menneske som elsker farger, rare ting, planter osv. Jeg har valgt å ha veggene relativt hvite, fordi jeg trenger det lyset de reflekterer, og at jeg gjerne vil være fri til å ha orange gardiner med blå blomster på, dersom det er det jeg vil og å skifte de ut med noen sjokkrosa, dersom jeg føler for det. Ellers har jeg det såpass fullt med planter og ting med farger, at ingen ville ha tenkt på mitt hjem som særlig sterilt og « hvitt» Synes at mange farger sluker lys og så orker jeg ikke male så ofte som trendene skifter. Endret 16. oktober 2018 av absinthia 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #15 Skrevet 17. oktober 2018 Trender skifter hvert år, så ikke bry deg om av hva alle andre gjør. Liker du farger kjør på. Boliger til salgs ofte er malt hvite for å være nøytrale. Jeg er som absinthia veldig glad i farger men stuen er liten og får lite lys utenifra. Har derfor valgt å ha stuen hvit. Men med masse farger på puter, vaser, fargerike små bord, stoler osv. Har masse planter som skaper farge og lun stemning. Hadde jeg ikke hatt mye interiør med farge hadde stuen blitt altfor steril. Det eneste rommet jeg absolutt ikke anbefaler hvitt er soverommet. Det kan fort bli deprimerende. Soverommet mitt ble mye koseligere etter det fikk farge. Bruk pinterest for inspirasjon. Anonymkode: 280ec...4f2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #16 Skrevet 17. oktober 2018 Jeg har ingen hvite vegger, men de fleste rommene er malt i lyse farger. Stuen er unntaket, den har fått en nydelig grønnfarge. (ikke en av disse duse trendfargene) Just love it 😍 Anonymkode: 20cd4...663
Blåklokke76 Skrevet 25. oktober 2018 #17 Skrevet 25. oktober 2018 Vi har dempet sort i stuen, men med storeviduer og mye lys. Spisestuen er mørk blå, store vinduer der også. Holder på å pusse opp og pr nå så kommer det ikke til å være et hvit rom i huset når vi er ferdige. Jeg tenker at om en er intresert i interiør så må en bruke litt tid på å finne sitt personlige utrykk(uavhengig av trend) Og innrede rommet med de rammene det tillater (lysforhold, størrelse og møbler) 1
moroklompen Skrevet 25. oktober 2018 #18 Skrevet 25. oktober 2018 På 16.10.2018 den 10.06, AnonymBruker skrev: Hvit er nok mest vanlig, og en fondvegg her og der. Jeg har vært hos noen det siste året som har svingt malerkosten og malt enten hele gangen eller hele soverommet i en farge. Men ikke sett mye av det i stua. Heller ikke sett malte tak, det har jeg vært litt nysgjerrig på selv. Ellers tror jeg både fargeeksperter overdriver, eller er to hakk foran på trendene (det er vel de som skaper dem litt og som du sier), og at meglere anbefaler å male hvitt før salg hvis man først skal male. Det er jo også en enkleste og tryggeste fargen så antar at den forblir standard. Anonymkode: 2eb4e...ec7 Malte tak i samme farge som veggen er så fint! Vi har akkurat malt hele stuen/kjøkkenet i en blågrønn farge og malt tak og alt av lister. Forøvrig så har jeg alltid blitt anbefalt av meglere å male i helt lyse nyanser i forbindelse med salg av eiendommer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå