Gå til innhold

Hvorfor er ull så dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare se på for eksempel Kari Traa, Ulvang, Johaug osv sitt ull, det er jo svindyrt, nesten en tusenlapp bare for den ene delen.

Er det ullkvaliteten eller navnet vi betaler for? Og hvorfor koster ull en halv formue ?

Anonymkode: f0dcb...f9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ull er et rent naturprodukt og varierer voldsomt i kvalitet. Kvalitet koster - som alt annet i verden. 

Hvis du følger med på nettbutikkene har de hatt salg på prima ullvarer i snart 2 mnd. Følg med litt mer så kan du gjøre gode kupp. 

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er et naturprodukt som ikke kan framstilles kunstig? Er du på jakt etter billig ullundertøy, anbefaler jeg Sparkjøp.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Perelandra skrev:

Fordi det er et naturprodukt som ikke kan framstilles kunstig? Er du på jakt etter billig ullundertøy, anbefaler jeg Sparkjøp.

Bomull er og et naturprodukt, men gratis i forhold til ull. 

Er kvalitet bra på Sparkjøp ?

Anonymkode: f0dcb...f9d

• Liker 2
Skrevet

Bomull kommer også i ulike kvaliteter - fra sateng som bare blir bedre og mykere med vask og bruk, til kjip stive greier som er ubrukelige etter et par vask.

For johaug, kari traa osv - så betaler en jo selvsagt også delvis for design og merkevare. Det finnes langt billigere ullundertøy, med samme kvalitet, Janus f.eks er god kvalitet til halve prisen. 

Delvis så henger det også sammen med reguleringer av ullvareindustrien i australia og new zealand. Merino som er mykeste ulla som brukes i ullundertøy, kommer fra merinosauer, og all verdens merino kommer i hovedak fra australia og delvis new zealand. Så det er en begrensa ressurs i større grad enn bomull. Men også så er det lovreguleringer og prisreguleringer på hva de har lov å ta betalt for merinoen, som spiller inn på markedet. 

Du har hørt om pristak? Altså makspris. Det finnes prisgulv for merinoprodusenter, det minste de har lov å ta betalt. Tiltak for å beskytte industrien og slikt antar jeg. Så en vil aldri finne superbillig merino. 

https://www.emmasolomano.com.au/single-post/2017/08/19/The-Australian-wool-crisis-Price-floors-explained

Anonymkode: ad3cf...2ab

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Johaug og Kari Traa betaler du nok litt ekstra for bare på grunn av merker, men på generelt grunnlag er det slik at kvalitet koster. I dag er man så bortskjemte med skambillige lavkvalitetsklær i butikkene, at man automatisk synes at kvalitet er urimelig dyrt, noe det egentlig ikke er, ikke alltid ihvertfall.

Skrevet

Ja ull kommer i så mange varianter, så vær forsiktig. Ull skal ikke klø!

Sparkjøp og Cubus har god ull. Samme med KappAhl.

Jeg er storforbruker av ull, og har dyrt og rimelig. Jeg må bytte ut ca 1 gang i året uansett. Fordi jeg har det på hver dag fra nå til april. Har to av alle produkter, og fryser eller klør aldri.

Skrevet

Anbefaler Janus, selges i deres nettbutikk eller på Sparkjøp. Ikke fult så dyrt som de fancy merkene, men god kvalitet og norskprodusert. 

Anonymkode: 543e2...68e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...