Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan ikke dere veganere bruke ull? Å klippe sauen skader ikke dyret, det blir det samme som når vi klipper håret.

Anonymkode: abe81...b1d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi veganere ikke bruker noen animalske produkter.

Å produsere silketråder skader heller ikke silkeormen, men det er like fullt et animalsk produkt, og kan derfor ikke brukes av veganere.

:vetikke:

Jeg ser ikke helt logikken i denne tankegangen. 
Sauen må klippes, hvis ikke er det dyremishandling.
Og det å mene at man ikke skal benytte seg av ressursene dyrene gir oss (uten å skade dyret!) virker litt ... jeg vet ikke helt hvilket ord jeg skal bruke, men "merkelig" er vel det som ligger nærmest? 

For meg blir det å ikke benytte seg av naturens ressurser det samme som ikke å respektere naturen.

.

Anonymkode: 3956d...49c

• Liker 9
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å produsere silketråder skader heller ikke silkeormen, men det er like fullt et animalsk produkt, og kan derfor ikke brukes av veganere.

Og det å mene at man ikke skal benytte seg av ressursene dyrene gir oss (uten å skade dyret!) virker litt ... jeg vet ikke helt hvilket ord jeg skal bruke, men "merkelig" er vel det som ligger nærmest? 

For meg blir det å ikke benytte seg av naturens ressurser det samme som ikke å respektere naturen.

.

Sau er et husdyr. Veganere er imot husdyrhold og oppdrett av dyr.

Anonymkode: f7eb9...388

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

.

Hysterisk ville jeg si. Jeg er enig i alt du skriver.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sau er et husdyr. Veganere er imot husdyrhold og oppdrett av dyr.

Anonymkode: f7eb9...388

Dette har jeg diskutert opp og ned i mente både på facebook og i virkeligheten. Jeg har bedt om klare svar på hvor de mener bønder og andre dyreholdere skal gjøre av dyrene sine hvis vi alle skal gå over til veganisme. Skal døren til alle Norges fjøs, grisehus, hønsehus osv. åpnes så dyrene kan komme ut i naturen? Hvordan skulle de klare seg der liksom?

Jeg blir så irritert over tåkeprat og føleri. Løsninger har de ikke, disse oversensitive veganerne.

• Liker 6
Skrevet
On 10/17/2018 at 1:47 AM, Mystic woman said:

Dette har jeg diskutert opp og ned i mente både på facebook og i virkeligheten. Jeg har bedt om klare svar på hvor de mener bønder og andre dyreholdere skal gjøre av dyrene sine hvis vi alle skal gå over til veganisme. Skal døren til alle Norges fjøs, grisehus, hønsehus osv. åpnes så dyrene kan komme ut i naturen? Hvordan skulle de klare seg der liksom?

Jeg blir så irritert over tåkeprat og føleri. Løsninger har de ikke, disse oversensitive veganerne.

Mennesker bruker egne hender og armer til å dytte sæd inn i kuer for at de skal bli drektige. Vi har et unaturlig høyt andel husdyr i verden fordi vi avler etter egne behov. Vi har 1 milliard bare kuer i verden. Til sammenligninge er vi over 7 milliarder mennesker. Vi kan enkelt redusere populasjonen ved å la være avle + evt kasterere (noe som ville vært ok da det reduserer lidelse på sikt). Det er ikke et problem

Nå har vi avlet så sykelig på disse dyrene at mange av de er ikke selvstendige lenger og klarer seg ikke i naturen lenger. Om vi aboslutt ønsker verne dem kan vi ha besøksgårder og dyrehager med dem i. Personlig lurer jeg på hvor verdien ligger i å verne om dyrearter som er avlet i stykker av mennesker

Eneste grunnen til at vi må klippe ull på sau er fordi vi har avlet dem til å få alt for mye ull. Hadde de vært ville sauer hadde de aldri utviklet den store mngden ull der de ble avhengige av andre dyr for å overleve

On 10/16/2018 at 9:01 AM, AnonymBruker said:

Silkeormer blir skadet under produksjon av silke. Når det er sagt, så bryr jeg meg ikke om skade og "lidelse" hos insekter da de ikke har følelser og den type bevissthet dyr har. Jeg ser ikke at vi trenger ta hensyn til insekter, slik vi burde ta hensyn til dyr. 

On 10/16/2018 at 9:01 AM, AnonymBruker said:

Du tenker at mennesker som ikke bruker ull heller ikke benytter seg av noenting fra planteriket? De lever på luft?

Anonymkode: afae3...e35

• Liker 3
Skrevet

Mye bedre å bruke fleece å greier vettu. Som er laget av plastik og som slipper mikroplastik ut i naturen ved bruk og vask. 

Anonymkode: fa704...213

• Liker 11
Skrevet
På 16.10.2018 den 9.01, AnonymBruker skrev:

.

Enig i det du sier. Har aldri hørt en veganer si noe fornuftig og virkelig gjennomtenkt. Ser stort sett bare de som er i sitt eget tunellsyn og driter i alt annet. 

Anonymkode: 78bfd...433

• Liker 2
Skrevet

Slik det er med sauehold nå rundt om i verden er de dyrene såpass avlet frem nettopp pga ullproduksjon, at de ikke klarer seg uten menneskelig intervensjon. Så paradoksalt nok med de sauene ville det vært dyreplageri å IKKE klippe dem. 

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Mennesker bruker egne hender og armer til å dytte sæd inn i kuer for at de skal bli drektige. Vi har et unaturlig høyt andel husdyr i verden fordi vi avler etter egne behov. Vi har 1 milliard bare kuer i verden. Til sammenligninge er vi over 7 milliarder mennesker. Vi kan enkelt redusere populasjonen ved å la være avle + evt kasterere (noe som ville vært ok da det reduserer lidelse på sikt). Det er ikke et problem

Nå har vi avlet så sykelig på disse dyrene at mange av de er ikke selvstendige lenger og klarer seg ikke i naturen lenger. Om vi aboslutt ønsker verne dem kan vi ha besøksgårder og dyrehager med dem i. Personlig lurer jeg på hvor verdien ligger i å verne om dyrearter som er avlet i stykker av mennesker

Eneste grunnen til at vi må klippe ull på sau er fordi vi har avlet dem til å få alt for mye ull. Hadde de vært ville sauer hadde de aldri utviklet den store mngden ull der de ble avhengige av andre dyr for å overleve

Silkeormer blir skadet under produksjon av silke. Når det er sagt, så bryr jeg meg ikke om skade og "lidelse" hos insekter da de ikke har følelser og den type bevissthet dyr har. Jeg ser ikke at vi trenger ta hensyn til insekter, slik vi burde ta hensyn til dyr. 

Du tenker at mennesker som ikke bruker ull heller ikke benytter seg av noenting fra planteriket? De lever på luft?

Insekter føler noe de også.

https://www.scientificamerican.com/article/i-ll-bee-there-for-you-do-insects-feel-emotions/

Bare fordi du kanskje ikke syns de er like søt som en valp, betyr ikke det at de ikke føler smerte eller redsel. Men selvsagt mye mer praktisk å late som om de er følelsesløse når du knerter en irriterende mygg.

Anonymkode: c29f6...007

• Liker 1
Skrevet
På 17.10.2018 den 1.47, Mystic woman skrev:

Man trenger bare å la være å insiminere dem, så det ikke blir flere. De siste dyrene hadde nok blitt drept, slik millioner av husdyr blir ellers, men det hadde ikke blitt flere av dem. Er vel ingen som har foreslått at de skulle blitt sluppet fri. 

Uansett er det bare fantasi, menneskeheten blir ikke vegansk over natten.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Tvist skrev:

Man trenger bare å la være å insiminere dem, så det ikke blir flere. De siste dyrene hadde nok blitt drept, slik millioner av husdyr blir ellers, men det hadde ikke blitt flere av dem. Er vel ingen som har foreslått at de skulle blitt sluppet fri. 

Uansett er det bare fantasi, menneskeheten blir ikke vegansk over natten.

Hvorfor er det greit for dere å bruke fleece, noe som virkelig er en naturversting? Dette spørsmålet har vært stilt i flere vegan-tråder, men dere svarer ikke på dette

Anonymkode: 24aa8...0ec

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det greit for dere å bruke fleece, noe som virkelig er en naturversting? Dette spørsmålet har vært stilt i flere vegan-tråder, men dere svarer ikke på dette

Er det flere veganere enn ikke veganere som bruker fleeca da? Har ikke inntrykk av det.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Tvist skrev:

Er det flere veganere enn ikke veganere som bruker fleeca da? Har ikke inntrykk av det.

Hvorfor klarer dere ikke å svare på spørsmålet?

En annen ting:
Når det gjelder medisiner, er vel de fleste medisinene testet på dyr. Nekter dere å bruke disse medisinene?

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 timer siden, Tvist skrev:

Det var ikke poenget. Spørsmålet var om veganere synes det er greit å bruke plagg av fleece.

Hvilke materialer har veganere i yttertøy om vinteren når det er sprengkaldt?

Endret av Mystic woman
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er veganer fordi jeg mener dyr er mer verdt enn mennesker. Jeg hadde ikke gjort meg noe om mennesker ble stuet sammen og tvangsbarbert, men når det skjer med sauer blir jeg lei meg.

Anonymkode: ca672...f54

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er veganer fordi jeg mener dyr er mer verdt enn mennesker. Jeg hadde ikke gjort meg noe om mennesker ble stuet sammen og tvangsbarbert, men når det skjer med sauer blir jeg lei meg.

Sauene må klippes med jevne mellomrom eller er det dyremishandling.

Anonymkode: 5e85e...b53

• Liker 7
Skrevet

Himmel og hav, er det veganeres tur til til å få en runde KG-hets nå? Kan dere ikke chille, spise og gå med hva dere måtte ønske og spise og gå med, og la de som velger noe annet få ta sitt valg i fred?

Hilsen ikke-veganer

Anonymkode: 9c91b...dd1

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Hvorfor skal vi ikke ta hensyn til insekter? De sprer masse sykdommer som er med på å holde befolkningsveksten nede. I tillegg holder de planteriket i live slik at de sterkeste (veganerne) overlever. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sauene må klippes med jevne mellomrom eller er det dyremishandling.

Anonymkode: 5e85e...b53

Hvis man slutter å avle på disse menneskeskapte sauene så blir det slutt på denne type dyremishandling. En villsau feller ullen naturlig. 

Anonymkode: 968e3...c67

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...