Gå til innhold

Kan jeg juge på meg halsinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det veldig stygt å gjøre det? Jeg klarer ikke å se hvem det skulle gå ut over? Saken er at bestefaren min fyller 70 år, og han har vært en super bestefar for alle oss fem barnebarna, så jeg vil bli med å feire ham! Det er bare det at det kommer mer enn 60 mennesker, og jeg har sosial angst. Det ville ikke vært lettere om det var kun halvparten, men uansett. 

Jeg har en fetter som er veldig ekstrovert og flink sosialt, så planen min er å skrive en tale. Enten på egne vegne eller fra alle barnebarna. Dette skal jeg høre med dem om. Så tenkte jeg og la han holde talen etter at har opplyst om at jeg har halsinfeksjon og har mistet stemmen for en stund!! 

Da slipper jeg den hersens smalltalken osv. Jeg får være i fred! Eller noen som elsker å skravle kan snakke til meg, mens alt jeg bør gjøre er å nikke og smile. Det er bare noen veldig få i slekten som vet at jeg har sosial angst, bla denne fetteren min, så lurer på om jeg skal være ærlig med ham? Trenger jeg det?  Nå liker jeg virkelig ikke å juge, men dette bare slo meg som en veldig god idé som gjør at jeg får deltatt uten å være redd for å si noe dumt, svette og skjelve!! Det blir SÅ mye lettere om jeg bare kan være stille og gjøre meg lite bemerket. Er dette dårlig gjort mot noen? 

Jeg fikk ideen i dag fordi jeg var litt hes da jeg snakket med moren min på tlf. Da slo ideen ned. Festen er førstkommende helg, og det vil lette alt for meg! 

Anonymkode: 99b01...5ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope.

Men du fremstår helt klart som en potensiell drittsekk. Du kan godt lyge om det, men hvis det er sånn du behandler bestefaren din, så tror jeg at vi/verden er veldig interessert i å vite hvem du er. Sånn at vi i det minste kan vite at du aldri får muligheten til å behandle vår egen familie med den grad av kynisk egoisme. 

Jeg skjønner, du må fokusere på noe annet enn deg selv i 30 minutter. Det må føles som ren ondskap. Tenk på dem som lever i slummen, dem som ikke spiser på flere dager og dem som ikke har hverken venner eller familie! Her har vi ei jente som misliker smalltalk. Ring politiet, ring brannvesenet og ring legevakten!!!! 

Vet du hva!? Du burde skamme deg!

Anonymkode: e312e...9ca

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope.

Men du fremstår helt klart som en potensiell drittsekk. Du kan godt lyge om det, men hvis det er sånn du behandler bestefaren din, så tror jeg at vi/verden er veldig interessert i å vite hvem du er. Sånn at vi i det minste kan vite at du aldri får muligheten til å behandle vår egen familie med den grad av kynisk egoisme. 

Jeg skjønner, du må fokusere på noe annet enn deg selv i 30 minutter. Det må føles som ren ondskap. Tenk på dem som lever i slummen, dem som ikke spiser på flere dager og dem som ikke har hverken venner eller familie! Her har vi ei jente som misliker smalltalk. Ring politiet, ring brannvesenet og ring legevakten!!!! 

Du virker veldig skremmende. Hvorfor så aggressiv? Hjelp.

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope.

Bra sagt! 

Anonymkode: 6af22...188

• Liker 1
Skrevet

Er det bare sinte mennesker her? 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det bare sinte mennesker her? 

Hun er jo ikke sint, hun tenker bare mer på seg selv enn sin bestefar :klo:

Anonymkode: 6af22...188

Skrevet

Da sier man bare at man ikke klarer å holde tale i forsamlinger, da ikke noe å juge for. Har selv sosialangst, men den skal ikke gå utover de jeg er glad i og er faktisk utrolig hva man får til når man sier til seg selv man MÅ.

Anonymkode: 0d141...a1d

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier man bare at man ikke klarer å holde tale i forsamlinger, da ikke noe å juge for. Har selv sosialangst, men den skal ikke gå utover de jeg er glad i og er faktisk utrolig hva man får til når man sier til seg selv man MÅ.

Nå var poenget at de andre gjestene skal tro at jeg har halsinfeksjon og at det blir opplyst sånn. Jeg har ikke lovt å skrive noen tåle, og ingen har snakket om det. Jeg har i flere dager vurdert å bli hjemme, og du som har sosial angst sjøl bør jo skjønne meg. Jeg går til behandling, men vil feire bestefaren min, og derfor vil jeg være der. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal klare det. Det er derfor jeg er søvnløs nå. Jeg kan ikke ta beroligende, for dem blir jeg dvimete og trøtte av. De tar jeg bare når jeg får de verste angstanfallene. 

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var poenget at de andre gjestene skal tro at jeg har halsinfeksjon og at det blir opplyst sånn. Jeg har ikke lovt å skrive noen tåle, og ingen har snakket om det. Jeg har i flere dager vurdert å bli hjemme, og du som har sosial angst sjøl bør jo skjønne meg. Jeg går til behandling, men vil feire bestefaren min, og derfor vil jeg være der. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal klare det. Det er derfor jeg er søvnløs nå. Jeg kan ikke ta beroligende, for dem blir jeg dvimete og trøtte av. De tar jeg bare når jeg får de verste angstanfallene. 

Selv med samme lidelse så oppfører man seg forskjellig, så nei, jeg finner ingen løgner som gode. Og jeg skjemmes heller ikke over hvem jeg er, så sier i fra at jeg sliter veldig i store folkemengder og derfor trekker meg litt unna. Aldri møtt annet enn forståelse for dette. Juge gjør man bare ikke.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv med samme lidelse så oppfører man seg forskjellig, så nei, jeg finner ingen løgner som gode. Og jeg skjemmes heller ikke over hvem jeg er, så sier i fra at jeg sliter veldig i store folkemengder og derfor trekker meg litt unna. Aldri møtt annet enn forståelse for dette. Juge gjør man bare ikke.

Jo, alle juger i mindre eller større grad. Hadde vi alle fått i oss et sannhetsserum så ville det blitt krig! Det er fint at du ikke skammet deg, men jeg er ikke typen til å ville ha oppmerksomhet på den måten. Skulle jeg kanskje reist meg opp og fortalt alle der at dessverre så har jeg sterk sosial angst, så vær snill å la meg være i fred? Tror ikke det. Noen er åpne om ting, andre er ikke det. Det ville ikke hjulpet meg et grann at flere visste. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, alle juger i mindre eller større grad. Hadde vi alle fått i oss et sannhetsserum så ville det blitt krig! Det er fint at du ikke skammet deg, men jeg er ikke typen til å ville ha oppmerksomhet på den måten. Skulle jeg kanskje reist meg opp og fortalt alle der at dessverre så har jeg sterk sosial angst, så vær snill å la meg være i fred? Tror ikke det. Noen er åpne om ting, andre er ikke det. Det ville ikke hjulpet meg et grann at flere visste. 

Man forteller 1 og 1.  Til slutt vet alle og nei alle juger ikke.Det er et bevist valg man tar, akkurat som å ikke være flau over den man er. 

Derfor det hjelper å si i fra, er jo at det da ikke blir noe oppstuss når man drar tidlig eller sitter på do 30min for å finne roen igjen.

• Liker 1
Skrevet

Man forteller 1 og 1.  Til slutt vet alle og nei alle juger ikke.Det er et bevist valg man tar, akkurat som å ikke være flau over den man er. 

Derfor det hjelper å si i fra, er jo at det da ikke blir noe oppstuss når man drar tidlig eller sitter på do 30min for å finne roen igjen.

Nå er psykologen enig med meg at jeg ikke skal eller bør fortelle andre. Vi er ulike må du huske. Ingen forventer jo at noen med fysisk sykdom skal informere eller fortelle noen om det, så hvorfor skal vi som sliter psykisk på noen måter være så opptatt av "åpenhet"? Dere som vil, helt ok. Vi som velger å la vær må bli respektert for det.

Skal ikke kverulere ang juging, men det er ganske vanlig å gjøre det i mange ubehagelige situasjoner. Det er bare at jo flere som juger om samme sak, jo mer akseptert er det. Hvis du sier at du ikke juger, så er du en av veldig veldig få som aldri gjør det da. 

• Liker 3
Gjest COSL Innovator
Skrevet

Skal du ikke snakke med noen som helst hele kvelden? Det blir veldig rart og vanskelig for deg for noen vil nok snakke med deg og da er det fort gjort å glemme seg og stemmen din er plutselig helt normal.

Enten så holder du den talen eller så dropper du hele opplegget ditt.

En tale varer maks 5 minutter og det kan virke som en hel evighet, men du overlever det. Du vil også bli veldig stolt av deg selv etterpå fordi du eksponerte deg for noe du gruet deg til.

Skrib talen og øv masse foran speilet til den sitter av seg selv. Det går helt fint, lover æresord.

Skrevet
30 minutter siden, COSL Innovator skrev:

Skal du ikke snakke med noen som helst hele kvelden? Det blir veldig rart og vanskelig for deg for noen vil nok snakke med deg og da er det fort gjort å glemme seg og stemmen din er plutselig helt normal.

Enten så holder du den talen eller så dropper du hele opplegget ditt.

En tale varer maks 5 minutter og det kan virke som en hel evighet, men du overlever det. Du vil også bli veldig stolt av deg selv etterpå fordi du eksponerte deg for noe du gruet deg til.

Skrib talen og øv masse foran speilet til den sitter av seg selv. Det går helt fint, lover æresord.

Jeg skjønner at du mener dette godt, så det setter jeg pris på. Men som angsten har vært en stund, så går nok ikke det. Det blir omtrent som å be en som har brukket benet om å ta av gipsen, hive krykkene og gå på benet.

Nå var det ikke noen plan at jeg skulle holde tale. Ingen har snakket om det. Jeg snakker dårlig i de verste periodene, men jeg kan skrive ganske bra. Kommer til å skrive til bestefaren min uansett fordi han får en stor bok han har på ønskelisten. Den har jeg kjøpt og skal skrive til ham på første side etter permen.

Jeg klarer veldig fint å la være å snakke. Det hadde vært verre om jeg drakk alkohol, men det gjør jeg ikke for tiden siden det trigger angsten. 

• Liker 2
Skrevet

Det er mange som ikke liker å holde tale. 

Du trenger ikke juge på deg en halsinfeksjon, bare spør fetteren din om han vil si noen ord og kanskje det kunne være fra dere begge. Så gir du han forslaget ditt. 

Hvis noen spør, eller det blir et tema så sier du bare de svært ofte gjentatte ordene i sånne selskaper «jeg er ingen taler». 

Men vet ikke mammaen din at du strever med angst heller? Hun ville vel ha gjennomskuet løgnen? En sånn type løgn kan bli potensielt ganske pinlig hvis den blir «avslørt», for folk flest vil ikke skjønne bakgrunnen uten en hel tale av forklaringer.

Anonymkode: 107f6...055

• Liker 2
Skrevet

Det er mange som ikke liker å holde tale. 

Du trenger ikke juge på deg en halsinfeksjon, bare spør fetteren din om han vil si noen ord og kanskje det kunne være fra dere begge. Så gir du han forslaget ditt. 

Hvis noen spør, eller det blir et tema så sier du bare de svært ofte gjentatte ordene i sånne selskaper «jeg er ingen taler». 

Men vet ikke mammaen din at du strever med angst heller? Hun ville vel ha gjennomskuet løgnen? En sånn type løgn kan bli potensielt ganske pinlig hvis den blir «avslørt», for folk flest vil ikke skjønne bakgrunnen uten en hel tale av forklaringer.

Anonymkode: 107f6...055

Jeg bor for meg selv, men det var på tlf med henne i dag at ideen kom fordi jeg var litt hes. Ja Det ville blitt pinlig hvis det ble avslørt. Jeg hadde tenkt å sitte litt for meg sjøl og se på folk. Kanskje ta noen turer ut på uteområdet. Har klart å la vær å snakke mange ganger. Det er derfor jeg går til behandling. For å lære meg å kunne snakke ihverfall bortimot normalt med folk. Alt det her starta for tre år siden etter at jeg ble overfalt på åpen gate. Etter det ble jeg livredd folk. Jeg ble ganske skada fysisk også. Etter det utvikla jeg sosial angst. Jeg får panikk nesten bare med tanken på 60 mennesker jeg ikke har oversikt over. Hadde jeg vært "stum" osv, så ville det virka  mer normalt om jeg satt og oppholdt meg litt på utkanten.Det er en løsning å fortelle bestefaren min sannheten, men han vil bare bli bekymra og kjempelei seg pga at ting er sånn. Derfor trodde jeg at denne løgnen var løsningen. 

• Liker 1
Skrevet

Hei , jeg er introvert og er helt åpen på dette. Holder aldri taler eller snakker i forsamlinger. Når det er runddanser eller andre familiære festdager skriver jeg hva jeg vil si på et kort og gir det til den/dem det gjelder. Vinn-vinn for alle😊

Anonymkode: dd7e1...b8b

• Liker 3
Skrevet

«runddager»😊

Anonymkode: dd7e1...b8b

Skrevet

Jeg føler med deg, og synes det er leit at du har det sånn. Kanskje du kan skylde på halsinfeksjon slik du hadde planlagt? Hvis det gjør at du slapper litt mer av. Det er en uskyldig løgn, og ikke den første selskapsløgnen som har blitt fortalt akkurat. Løgn om antibiotika for å skjule graviditet er helt i samme gate, og den er det mange som har brukt. 

Så får du jobbe med psykologen din ang utfordringene dine på andre måter. Men jeg ville ikke ha lagd noen scene rundt den talen. Enten holdt den selv (forstår at det er vanskelig) eller skrevet den ned og gitt den skriftlig. Kanskje med en ramme rundt eller lignende. Så kan den stå på gavebordet feks, der er det likevel mange som får lest den. Og du slipper å gjøre løgnen noe større enn nødvendig. 

Lykke til, håper du får en god opplevelse.

• Liker 6
Skrevet

Kan du ikke bare fortelle familien din at du har sosial angst da? Er jo ikke noe å skamme seg over. Du trenger heller ikke lyge om dette. Spør fetteren din. Han kan jo bare si at han fikk lov å lese talen som du har skrevet. Vinkle det litt positivt og muntert. Den som har størst problemer med din sosiale angst tror jeg er deg selv.  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...