AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Noen som er flinke i juss, og kjapt kunne forklart meg hva uavhengige organer innenfor den utøvende makt er? Og komme med noen eksempler om noen slike organer :-) Litt rotete pensumbok, og sliter litt med å finne frem 😅 Anonymkode: f38ed...d03
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 Antar at man tenker på organer som ikke kan instrueres faglig av regjering/departement. I farten kommer jeg på Konkurransetilynet og UDI. I tillegg til organer som er formelt beskyttet mot instruksjon, er det vel noen som er beskyttet gjennom praksis/sedvane. Tror regjeringen formelt kan instruere påtalemyndigheten, men det skjer vel ikkei praksis. Anonymkode: 397f6...083 1
Gjest HanenIFlokken Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 Kontroll og konstitusjonskomiteen og Riksretten f.eks om jeg forstår spørsmålet rett
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 9 minutter siden, HanenIFlokken skrev: Kontroll og konstitusjonskomiteen og Riksretten f.eks om jeg forstår spørsmålet rett De er vel del av den lovgivende makt, ikke utøvende. Anonymkode: 397f6...083
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 Det er vel også en del domstolslignende klagenemnder o.l. som formelt defineres inn under utøvende makt - ikke dømmende. Anonymkode: 397f6...083
Gjest LasVegas Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 Akkurat nå, LasVegas skrev: Hjernen? Åja.. feil hehh.. jeg retter opp... Mitt endelige svar er : illuminati
Gjest HanenIFlokken Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er vel del av den lovgivende makt, ikke utøvende. Anonymkode: 397f6...083 Tja/jo men det er jo et uavhengig organ innen den utøvende makt (Regjeringen). Jeg er på tynn is her da det ikke er helt mitt felt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå