Gå til innhold

Sparkling av gipsplater i taket.

sixx

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gipsplater i taket?

Dvs. det jeg lurer på er om skjøtene er fine, og hva dere gjorde for å få fine skjøter (eventuelt hva vi ikke bør gjøre). Jeg vet vi må bruke papirrems i skjøtene, så jeg lurer også på hvor lett det er å få den pen.

*Gruer meg til sparkle og pusse jobb* :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sparklet endel gipsplater, både på vegg og i tak. Første gangen var i tak, og det var et sant :evil: :evil: ...sorry, men det var ille. Etterpå har jeg gjort det endel på vegger, og da har det gått bedre.

De mest fornuftlige pengene jeg har brukt på håndverker, har vært til maleren som sparklet og malte gipstaket i stua. Han tok 7000 inkl moms for 45 kvadratmeter - verdt hver krone!

Men hvis du likevel skal gjøre det selv: Pass på at du får nok sparkel under gipsstripa - hvis ikke, blir det luftlomme, bulk og hul lyd.

Kjøp en bøtte med gipssparkel (det går MYE, men en treliter er som regel nok), og en liten, firkantet gummisparkel. Den bruker du til å legge på "hauger" med sparkel i skjøten først. Så legger du papirstripa over skjøten. Deretter trekker du hardt over med en bredsparkel. Til slutt legger du på litt mer sparkel, og trekker litt lettere over med bredsparkel. La det tørke minst ett døgn, puss lett over, og sparkle "vanlig" til det er helt jevnt.

Du får kjøpt en liten pusseplate med håndtak, den er veldig fin å bruke når du skal pusse større flater. Små pussesvamper er også veldig behagelige å bruke.

Grunnen til at det er :evil: å sparkle tak, er mest fordi det er så innmari slitsomt å jobbe oppover. Men det er fullt mulig å få det pent.

Hvis det likevel blir luftblemmer og bobler, kan du skjære det ut og sparkle vanlig over.

Ett tips (som sikkert ikke holder håndverkernivå, men likevel...)

Når du tror du er ferdig med å sparkle og pusse, så maler du ett strøk. Når det er tørt, oppdager du de stedene som var for dårlig sparklet. Ny runde, før to strøk maling - da er det kjempebra til slutt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...