Gå til innhold

Overbefolkning og menneskets fremtid. Har vi lenge igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler dette er et tema som ikke blir snakket om. Hvorfor tar folk så lett på det?

Vi snakker om klima og miljø, men ingen forstår at problemet er forårsaket av mennesker?

Har vi mennesker en evne til å forstå at vi ødelegger verden? For det blir snakket hele tiden om at vi trenger at det fødes flere barn. At vi i Norge bidrar veldig lite til overbefolkningen er bra, syns jeg.

Fattigdom er problemet. Der hvor det er fattigdom, vil det være overbefolkning fordi det trengs barn for å ta seg av familien.

Men når det gjelder forbruk er det vi i vesten som er synderen. Vi må ned i forbruk, noe jeg anser som lite realistisk, så overfladisk som verden er i dag.

Jeg funderer på hvor lenge menneskeheten kan holde det gående før det går galt. Klarer du å se for deg at menneskene lever på jorda om 500 år? Estimert befolkning vil da være 1.1 trilliard. Jeg vet ikke hvor mange milliarder det er en gang. Det er helt utenkelige tall, og jordas ressurser kan selvsagt ikke brødfø så mange.

På et tidspunkt må det kanskje innses at man ikke kan få så mange barn?

Anonymkode: 3416e...7e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å se for meg at mennesker lever på jorda om 500 år.  

Fattigdom var et langt større problem før enn hva det er i dag.

Hvor har du 1.1 trilliard fra ?

Skrevet

Det er fullt mulig å brødfø en langt større befolkning enn de som lever i dag. Et FN estimat jeg ikke husker hvor jeg så, anslo at med dagens teknologi og dagens klima kunne vi lett produsere nok mat til 100 milliarder mennesker (i dag er vi 7 milliarder).

Det store problemet med befolkningsvekst er tilgangen på vann. Hvis vi ikke klarer å komme på teknologi som gjør oss i stand til å utnytte saltvann på en effektiv måte vil verden bukke under lenge før vi når 20 milliarder.

Anonymkode: 779e2...8cf

Skrevet

Jorden er simpelthen ikke overbefolket. Det er en myte.

Anonymkode: 8e126...eb8

Skrevet
23 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Jeg har ingen problemer med å se for meg at mennesker lever på jorda om 500 år.  

Fattigdom var et langt større problem før enn hva det er i dag.

Hvor har du 1.1 trilliard fra ?

Stephen Hawking var sterkt uenig med deg.

Anonymkode: 866d6...ea3

Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I hva da `?

At det fremdels vil være mennesker på jorden om 500 år eller at fattigdom var et større problem før ?

Endret av Eugene Onegin
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han satt ikke på sannheten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper inderlig at menneskeheten reduseres kraftig i antall. Det hadde vært best for planeten på sikt. Det hadde også vært best for menneskeheten.

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, Eugene Onegin skrev:

I hva da `?

At det fremdels vil være mennesker på jorden om 500 år eller at fattigdom var et større problem før ?

Pga at jorden blir ubeboelig innen da.

Skrevet
19 timer siden, Tøytigern skrev:

Han satt ikke på sannheten.

Men han hadde nok et vesentlig større vidd å kalkulere slikt med enn peiserne her inne.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men han hadde nok et vesentlig større vidd å kalkulere slikt med enn peiserne her inne.

Neh. Men folk likte å tro han hadde det, fordi han var flink til å regne.

• Liker 1
Skrevet
På 16.10.2018 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å brødfø en langt større befolkning enn de som lever i dag. Et FN estimat jeg ikke husker hvor jeg så, anslo at med dagens teknologi og dagens klima kunne vi lett produsere nok mat til 100 milliarder mennesker (i dag er vi 7 milliarder).

Det store problemet med befolkningsvekst er tilgangen på vann. Hvis vi ikke klarer å komme på teknologi som gjør oss i stand til å utnytte saltvann på en effektiv måte vil verden bukke under lenge før vi når 20 milliarder.

Anonymkode: 779e2...8cf

Singapore benytter seg i dag av hele 30 prosent resirkulert vann. Om alle går over til det, i tillegg til å omdanne saltvann vil det ikke være noe problem.

Problemet derimot er krig og elendighet, samt klimaendringer og forsøpling i hav blant annet. Samtidig som at vi kan behøve å ta mer skog, som vil gå utover både dyreliv og miljø. Tenker med skrekk og gru på en planet bestående av gigantiske bygninger, husdyr og vannrenseanlegg med et dødt hav attåt. En annen trussel er jo det som kan komme med moderne krigføring, biologisk våpen og atombomber som kan utslette alle og enhver. Det eneste vi vet med sikkerhet selvsagt er at solen kan dø en dag, og jeg kan godt tro på at menneskene er utryddet innen den tid.

Skrevet
12 timer siden, Tøytigern skrev:

Neh. Men folk likte å tro han hadde det, fordi han var flink til å regne.

Han hadde nok en fatteevne som langt overgår vanlige folk.

• Liker 1
Skrevet

Om 500 år tror jeg nok vi har noen betraktelig mer potente måter å benytte oss av energi på og et stort tilfang av ressurser fra ellers i solsystemet. Kanskje også utenfra det igjen, og bosetninger på andre planeter. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Nei, jeg tror ikke menneskeheten har et bra livsgrunnlag om 500 år. Det går ikke bare på hvor mange vi kan fø, bærekraft er mye mer enn det. Overbefolkning skjer ikke en gang i fremtiden, det har allerede inntruffet. Det er for mange av oss allerede.

Skrevet

Det er vel bare overbefolkning i MENA-land som er en trussel, den øker og øker selv om de ikke har mulighet til å ta vare på disse menneskene. Og det er en stor trussel ja, de vil migrere og verden vil bli overbefolket. I Europa fødes det for få barn. 

Anonymkode: b53de...20b

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I Europa fødes det for få barn.

Det fødes mange nok, vi må bare redusere velstandsnivået litt. Bedre å gjøre det naturlig enn å vente til det blir krig og sult på grunn av akutt ressursmangel. 12 milliarder mennesker og et år uten avling på den nordlige halvkule fordi Katla har hatt utbrudd vil nok få interessante konsekvenser.

Anonymkode: 788ee...340

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...