Gå til innhold

Lærervikar på barneskole - noen som har tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal begynne som lærervikar på en barneskole og kjenner jeg er ganske så nervøs, til tross for at jeg trives med å jobbe med barn. Har tidligere jobbet i barnehage som assistent, men dette er jo noe ganske annerledes. Jeg har derfor noen spørsmål som jeg håper noen kanskje kan hjelpe med. Jeg har hatt litt kontakt med avdelingsleder, men h*n virker ikke til å ha så mye kontroll eller informasjon til meg. 

- Tips til hvordan jeg skal håndtere vanskelige situasjoner med barn som ønsker å gjøre alt annet enn å følge med på undervisningen? Og hva er vanlig å gjøre hvis et barn eller flere plutselig skulle stikke av? Jeg kan jo ikke være to steder samtidig. 

- Dersom jeg ikke får vikaropplegg - hvordan kan jeg improvisere da? Jeg vet at jeg kanskje kan be elevene lese en tekst i en tekstbok og gjøre oppgavene som hører til - men kan man kanskje improvisere på andre måter dersom det ikke har vært tid til forberedelse? 

- Hva gjør man dersom man føler seg rimelig "grønn" på noe som man blir bedt om å undervise i? Jeg vet at det er mye innenfor matematikken jeg har glemt - f.eks. hvordan man setter opp et delestykke (og mye annet). Kan også så og si ingenting om musikk. Har egentlig en del hull innenfor alle fag siden det er en stund siden jeg gikk på VGS. Er det vanlig å forvente at vikarer skal ha mye tavleundervisning? 

- Tips til sider hvor jeg kan finne tips til leker, undervisningsmåter, ferdige opplegg osv.? Både norske, svenske, danske og engelske sider fungerer.

- Tips til hvordan man strukturerer timer? Oppstart, avslutning osv? Og oppstart av første time på dagen? 

Noen andre tips eller kommentarer til en som ikke har jobbet som lærervikar før? 

Anonymkode: 94ef0...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av slt:senk skuldrene. 

1. Det er ekstremt sjeldent at elever stikker av. Skulle det skje, kommer det an på alderen på barnet. Dersom jeg mister kontrollen over en situasjon eller lignende, sender jeg assistent (om jeg har det) eller en elev jeg stoler på for å hente flere voksne. De løper da til neste klasserom eller kontoret, avhengig av hvor alvorlig det er. Det er svært usannsynlig at du vil være vikar i en klasse med veldig eksplosive barn uten at det er assistent eller ekstra lærer i nærheten. 

2. Du vil alltid få opplegg eller ideer til hva de skal gjøre. Dersom du, mot formodning, ikke får dette, bør du klage til ledelsen. Jeg har pdd kun opplevd det én gang, og har vært vikar i et par år. Skulle jeg oppleve å komme i en klasse uten opplegg, kommer det an på klassen. Jeg bile bedt små barn tegne, skrive bokstaver E. L. Eldre barn kan skrive fortelling, jobbe med kapittelet, lese til prøver, gjøre lekser 

3. Skolen forventer ikke at du kan alt. Spør om noen av elevene kan svare på oppgaven. Be dem gjøre det på tavlen. Både du og elevene får da repetisjon. 

4. Det er mange sider på Facebook. Søk f. Eks. Opp "undervisningsopplegg" 

5. Oppstart : presenter deg selv, opprop av elever (noter deg navnet på de som tuller. Disse er grei å huske. Noter også navnet på en trygg elev du føler du kan stole på, i tilfelle du trenger støtte på noe),  ikke la elevene oomverkjøre deg! , presenter kompetansemålene dere skal jobbe med/oppgavene. Avslutning:oppsummer timen, si det var hyggelig.

6. Ta med yttertøy. Vikarer blir ofte sendt ut i friminuttene. 

Anonymkode: b61d1...3e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å prøve så godt du kan å lære deg navn. Det hjelper utrolig mye. Aldri la elevene vippe deg synlig av pinnen. Dersom det er noe du absolutt ikke kan så sier du det til elevene (dette bør selvfølgelig ikke skje så veldig ofte). "Nå er det en stund siden jeg har jobbet med dette så dette her må vi finne ut sammen." Ellers er det fake it til you make it som gjelder. 

Hvis du må heve stemmen og blir synlig stressa så har du tapt, med mindre det er en helt ekstrem situasjon. Eleven tror at du har kontroll, la de få tro det. Er det barneskole eller ungdomsskole? Det er enormt stor forskjell på første og tiende klasse i hvordan dagen og timene blir strukturert. 

Anonymkode: 9e53b...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊 Stresser nok sikkert ettersom jeg ikke har erfaring med undervisning i skolen. Kun enkle opplegg i barnehagen som jeg jobbet i. Skal prøve så godt jeg kan å holde roen. Men dette med “fake it til’ you make it” - gjennomskuer ikke elever dette veldig fort? Altså hvis jeg ikke forstår noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg ikke får vikaropplegg - hvordan kan jeg improvisere da? 

Du skal jo ikke få opplegg, bare halvårsplan/periodeplan. Det bør være nok. 

Anonymkode: 9d2f9...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal jo ikke få opplegg, bare halvårsplan/periodeplan. Det bør være nok. 

Anonymkode: 9d2f9...348

Det tenker jeg er litt dårlig dersom lærere ønsker at vikarer skal gjøre en god jobb. Jeg kjenner flere som er utdannet lærer, og de skriver notater til hver økt en vikar skal ha. Hva som er lurt å gå gjennom, oppgaver som kan gjøres, eventuelle beskjeder osv. Man kan jo ikke forvente at en vikar skal kunne undervise i hva som helst til enhver tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at du skal ha lønn for inspeksjon - mange skoler prøver seg på å si at det er innbakt i timelønna - det stemmer ikke. 

Anonymkode: 93710...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...