Gå til innhold

Er "negresse" et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
Jeg er hvit, og har aldri følt skam for å se annerledes ut. Har aldri kjent diskriminering på kroppen. Aldri et blikk og aldri et skjellsord. La meg fortelle deg hva rasisme er.

Anonymkode: f52b5...c46

Da tilhører du de forsvinnende få unntakene her i verden. Uavhengig av rasetilhørighet, har de aller, aller fleste opplevd forskjellsbehandling, ekskludering og skjellsord på et eller annet tidspunkt i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ordet de brukte i USA var ikke neger🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: b64a8...a2c

Se hvem som bruker et visst N-ord her(fra 6.15 og utover).Selveste Maryin Luther King

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lalala123 skrev:
 

 

 

Dette er grunnen! For du kommer med påstander mot meg som ikke hører hjemme noen plass. Aner ikke hvor du har det fra og derfor antok jeg at det må være deg, siden jeg har heller ikke nevnt en eneste plass at jeg har omtalt folk som «svart» tidligere i tråden. 

Jaja, men det er lov å ta feil, og jeg beklager at jeg tolket det dithen at du var rasist, men så viste det seg at du bare var omtenksom. Ok uansett da, - la meg forklare hvorfor det blir galt å forby bruken av ordet neger. For det første er neger etter min mening for eksempel en afrikaner fra sør for-sahara (ikke berber eller araber eller buskmann) som kan løpe fort. Hvis vi tenker oss de som løper fortest, - så kan vi si at afrikanere fra østlige deler av afrika sånn som for eksempel kenya, er ofte tynne og lange og kan løpe kjempefort over lang avstand er etter min mening ikke negere. De afrikanere som klarer å løpe kjempefort over korte strekninger, type gambiere og mennesker fra vestlige deler av afrika er etter min mening en neger.

Jeg skjønner ikke hva som skulle være noe galt med å forklare disse forskjellene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at, la oss si du jobber med barn. Lærer, barnehage e.l, så er alle enige i at du ikke kan drive og bruke ord som neger og negresse. Du kan heller ikke bruke ord som tilbakestående, tøs, kjerring osv, selv om disse ikke opptinnelig har blitt ment som nedsettende ord. Grunnene er jo historisk. Det har med samfunnet og språkutviklingen å gjøre. Men en grei huskeregel er om du ville lært barn å bruke de orda. 

Anonymkode: 1d5a8...8d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Jeg tenker at, la oss si du jobber med barn. Lærer, barnehage e.l, så er alle enige i at du ikke kan drive og bruke ord som neger og negresse. Du kan heller ikke bruke ord som tilbakestående, tøs, kjerring osv, selv om disse ikke opptinnelig har blitt ment som nedsettende ord. Grunnene er jo historisk. Det har med samfunnet og språkutviklingen å gjøre. Men en grei huskeregel er om du ville lært barn å bruke de orda. 

Anonymkode: 1d5a8...8d6

Lærere og barnehageansatte unngår alt man har funnet ut at noen kan oppfatte seg krenket av. Det innebærer også at de vil unngå at barn tegner Mohammed, samtidig som barn gjerne må tegne Jesus eller en annen profet, selv om det ikke gir noen mening. Lærere og barnehageansatte læres opp til at omgivelsene de rår over skal være preget av politisk korrekthet. Akkurat som hva ble ansett som politisk korrekt for en generasjon siden ikke nødvendigvis lenger er gyldig som politisk korrekt i dag, kan man regne med at folk om en generasjon vil riste på hodet over hva som går som politisk korrekt i dag.

Når da f.eks tilbakestående ikke lenger er gangbart, og erstattet med Downs, fører det bare til at Downs blir tilsvarende ladet som tilbakestående. Akkurat som romfolk ble introdusert som et politisk korrekt erstatningsord for sigøynere. Etter hvert ble romfolk like negativt ladet som sigøynere. Det hjelper lite å bytte ord når assosiasjonen det gir uansett er det samme. Der gårsdagens unger kunne buse ut med: "Er du helt tilbakestående, eller?", blir det til: "Har du downs, eller?" blant dagens unger.

Hva gjelder ordene neger og negresse, synes jeg man bør unngå å bruke dem. Det jeg ikke er helt enig i er argumentene som oftest serveres som begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.10.2018 den 1.22, Lalala123 skrev:
 

Det virker som du bare vil duskutere for å diskutere.

Sent på kveld. Skrev feil. Som jeg har sakt ørten ganger før; Hvorvidt ordet «neger» er rasistisk eller ei er det DELTE meninger om. Det kommer an på hvilken sammenheng det blir brukt. I dagligtalen er ordet «neger» rasistisk når man omtaler en person. 

Det vet du at ikke er lov i følge loven. Det samme for neger, det er heller ikke lov. Finn fram loven, les og lær.

Anonymkode: 8e7d8...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det vet du at ikke er lov i følge loven. Det samme for neger, det er heller ikke lov. Finn fram loven, les og lær.

Anonymkode: 8e7d8...3e7

Hva i alle dager..hva er det som ikke er «lov i følge loven» Har lest og lært mye i livet mitt jeg 😉 Står ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Lalala123 said:

Fordi de som får det ordet rettet mot seg syns det er diskriminerende og rasistisk! Igjen; det er DELTE meninger om det, det er ikke alle som syns det, men så lenge det er såpass mange som syns det er ett krenkende ord i omtale om dem, så mener jeg at det er det man skal ta hensyn til og la vær å bruke det i den forbindelse!

Og jeg syntes det er rasistisk og diskriminerende når folk kaller meg hvit! Jeg er da for faen ikke hvit, jeg er caucasoid, og det finnes ikke folk sm er "hvit" i huden. Og jeg blir krenket av dette, men det er ingen som gidder å bry seg siden man er en "hvit streit mann" som man ofte får høre i disse dager.

Anonymkode: 8da8d...4d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 20.43, AnonymBruker skrev:
 

Slik som "neger"?

Anonymkode: 18df9...9e1

"Er negresse et rasistisk ord"?

Jeg bruker det ikke lenger selv, men den gangen det var akseptabelt å bruke dette ordet, var "negresse" en hedersbetegnelse i min omgangskrets.

Det beskrev en flott høyreist person, av afrikansk opprinnelse, med stor tilstedeværelse.
Aretha Franklin var en av de som i tidligere år ble beskrevet som en flott negresse.

Anonymkode: f4db4...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det vet du at ikke er lov i følge loven. Det samme for neger, det er heller ikke lov. Finn fram loven, les og lær.

Anonymkode: 8e7d8...3e7

 

Vi har ingen forbud mot ord her i landet... Hvor har du det tullet der fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Klossmajor skrev:

Da tilhører du de forsvinnende få unntakene her i verden. Uavhengig av rasetilhørighet, har de aller, aller fleste opplevd forskjellsbehandling, ekskludering og skjellsord på et eller annet tidspunkt i livet.

Temaet for denne tråden er rasisme. Hvorfor tok du utgangspunkt i svaret mitt "uavhengig av rasetilhørighet"?   

 

Anonymkode: f52b5...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Temaet for denne tråden er rasisme. Hvorfor tok du utgangspunkt i svaret mitt "uavhengig av rasetilhørighet"?   

Anonymkode: f52b5...c46

Fordi du la opp til en sammenligning av livsopplevelser på bakgrunn av rasetilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, Klossmajor said:
 

Lærere og barnehageansatte unngår alt man har funnet ut at noen kan oppfatte seg krenket av. Det innebærer også at de vil unngå at barn tegner Mohammed, samtidig som barn gjerne må tegne Jesus eller en annen profet, selv om det ikke gir noen mening. Lærere og barnehageansatte læres opp til at omgivelsene de rår over skal være preget av politisk korrekthet. Akkurat som hva ble ansett som politisk korrekt for en generasjon siden ikke nødvendigvis lenger er gyldig som politisk korrekt i dag, kan man regne med at folk om en generasjon vil riste på hodet over hva som går som politisk korrekt i dag.

Når da f.eks tilbakestående ikke lenger er gangbart, og erstattet med Downs, fører det bare til at Downs blir tilsvarende ladet som tilbakestående. Akkurat som romfolk ble introdusert som et politisk korrekt erstatningsord for sigøynere. Etter hvert ble romfolk like negativt ladet som sigøynere. Det hjelper lite å bytte ord når assosiasjonen det gir uansett er det samme. Der gårsdagens unger kunne buse ut med: "Er du helt tilbakestående, eller?", blir det til: "Har du downs, eller?" blant dagens unger.

Hva gjelder ordene neger og negresse, synes jeg man bør unngå å bruke dem. Det jeg ikke er helt enig i er argumentene som oftest serveres som begrunnelse.

Ord skifter betydning, også bruker man andre ord. Det er jo helt normalt. Men i dag er man mer bevisst bruken av ord. Bare fordi tilbakestående ble et nedsettende ord for lenge siden, betyr det ikke at downs vil bli et nedsettende ord nå. Det er større aksept for de forskjellige minoritetene i samfunnet. Ord som neger har lenge vært negativt ladet og brukt i kontekster om raseskille og diskriminering. 

Du trenger ikke være enig, men det er fakta at ord kan endre betydning historisk, eller i et samfunn. Og selvfølgelig skal skoler være politisk korrekte. Akkurat som seriøse arbeidsplasser og folk som representerer andre også bør være det. Kongen, politikere fks. Hva du gjør på fritida og hva du og dine venner snakker om bryr ingen seg om. Men du kan ikke gå bort til en du ikke kjenner og bruke ord som tilbakestående, neger, kjerring e.l. Alle må være politisk korrekte og vise respekt i enkelte settinger.

Anonymkode: 1d5a8...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet negresse har jeg alltid hatt problemer med, men mer av feministiske årsaker, kanskje. Husker jeg reagerte sterkt da en kollega brukte ordet negresse for 30 år siden - men da var det fortsatt helt problemfritt å si neger. Neger var et respektfullt ord som beskrev folk med typisk Afrika-sør-for-Sahara-utseende. Det tilsvarte det amerikanske negro eller black, og må IKKE forveksles med den rasistiske varianten nigger.

I dag sier jeg ikke neger, fordi jeg vet at det ikke lenger er gangbart. Det er helt greit, men ja, det finnes ikke noe ord som erstatter det. Tror jeg bruker mest "afrikansk utseende".

Ordet svart er vanskelig for meg å bruke, for i dialekt brukes det som synonym for møkkete, skitten. Som f eks, nei, så svart golvet er, eller gå og vask deg, du er jo helt svart på henda. Selv om møkka ikke er direkte svartfarget. Andre negative assosiasjoner med svart arbeid, svarteper, svart i sinnet, der ordet svart betyr og har opprinnelse i ulike ting, men ofte er knyttet til noe negativt.

Det betyr ikke at jeg synes det er feil å bruke betegnelsen svart. Det betyr bare at det trengs tilvenning. 

Anonymkode: 692ba...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
I dag sier jeg ikke neger, fordi jeg vet at det ikke lenger er gangbart. Det er helt greit, men ja, det finnes ikke noe ord som erstatter det. Tror jeg bruker mest "afrikansk utseende".

Anonymkode: 692ba...476

Trenger man egentlig noe ord som erstatter det når det ikke finnes tilsvarende ord for kaukasoide og mongoloide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.10.2018 den 8.03, AnonymBruker skrev:
 

Det vet du at ikke er lov i følge loven. Det samme for neger, det er heller ikke lov. Finn fram loven, les og lær.

Anonymkode: 8e7d8...3e7

Kunne du være behjelpelig med å finne frem og sitere denne loven? Jeg vet ikke hvor jeg skal lete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Klossmajor skrev:
 

Trenger man egentlig noe ord som erstatter det når det ikke finnes tilsvarende ord for kaukasoide og mongoloide?

Hvis du aldri har brukt det, savner du det sikkert ikke. Ikke alle ord finnes på alle språk f eks. Men når ord strykes fra språket, blir det et hull der.

La oss si at vi fjernet ordet brød (neger). Du får lov å si bakverk (mørkhudet) - men det omfatter også boller, kaker, paier (indere, australiere, brasilianere) osv. Det blir for upresist. Du får også lov å si kneipp, loff (afrikaner, kenyaner, afroamerikaner, franskmann av afrikansk avstamming) osv - men det blir for spesifikt igjen, for det er ikke sikkert  du vet hvilken underkategori du snakker om.

Er det et problem som er viktig, vanskelig og ikke kan løses? Nei. Krever det tilvenning når ord bortfaller uten at det finnes et synonym? Ja.

Anonymkode: 692ba...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2018 den 18.51, Tyrk40 skrev:
 

Se hvem som bruker et visst N-ord her(fra 6.15 og utover).Selveste Maryin Luther King

 

De som selv er svarte har lov å kalle seg neger eller ni..er selv. Tror ikke jeg har hørt en rappelåt hvor de ikke bruker ordet ni..er for eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2018 den 0.16, Klossmajor skrev:
 

Ikke bare Spania og Italia. Alle spansk- og portugisisktalende land bruker ordet som en nøytral beskrivelse. Det innbefatter  ganske mange land i Afrika og Sør- og Mellom-Amerika.

De bruker ikke ordet som nøytral beskrivelse. De har ingen annen måte å beskrive fargen svart på..

 

Når det er sagt er det litt rart vi kaller svarte mennesker for svart når de i realiteten er mørkebrune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...