Gå til innhold

Er "negresse" et rasistisk ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Lalala123 skrev:
Fordi det er en fellesbetegnelse utifra hudfarge og er ikke personifisert og derfor ett ord som ikke forteller noe konstruktivt og informativt om vedkommende. 

Selvfølgelig kan alle beskrivelser som sier noe om utseende være informative. Argumentasjonen din tilsier at også svart og hvit i tale om mennesker vil være rasistisk.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når mennesker med mørk hud (ser at noen har postet her) forklarer at dette begrepet er sårende og vondt å høre, hvorfor skal det da være så viktig å bruke det? Språket endrer seg stadig. Vi sier ikke lenger "åndsvak" eller "evneveik" om mennesker. Dette er ord som har blitt utdaterte nå i likhet med "neger". 

Anonymkode: 28174...9d9

Det er i det minste presise betegnelser som i sin opprinnelse aldri var ment nedsettende. Hvilken betegnelse bruker du da? Psykisk utviklingshemmede sier ingenting om graden om hemningen. Eller enda mer diffust, personer med spesielle behov.

• Liker 1
Skrevet

På Kvamskogen utenfor Bergen har man en tur løype som ender ved Negerlandsbyen,men det er jo selvsagt ikke politisk korrekt å si lenger sikkert.. rasismekortet dras fort opp idag. 

Anonymkode: 43d8e...38a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På Kvamskogen utenfor Bergen har man en tur løype som ender ved Negerlandsbyen,men det er jo selvsagt ikke politisk korrekt å si lenger sikkert.. rasismekortet dras fort opp idag. 

Anonymkode: 43d8e...38a

Det korrekte bør bli den sotsvarte landsbyen. En annen vri på "blendahvit" som antirasistene ynder å bruke🙄

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Selvfølgelig kan alle beskrivelser som sier noe om utseende være informativt. Argumentasjonen din tilsier at også svart og hvit i tale om mennesker vil være rasistisk.

En slik fellesbetegnelse som ordet «neger» er er ikke det nei. Og i den sammenhengen ordet «neger» blir brukt, så er det for å skape ett skille. Det er delte meninger om bruken av ordet, jeg mener det i det store og det hele er rasistisk.

Skrevet

Neger og negresse var helt greit å bruke, helt til en eller annen overfølsom gluping fant ut at det var "rasistisk", så i dag er det nettopp det. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Lalala123 skrev:
En slik fellesbetegnelse som ordet «neger» er er ikke det nei. Og i den sammenhengen ordet «neger» blir brukt, så er det for å skape ett skille. Det er delte meninger om bruken av ordet, jeg mener det i det store og det hele er rasistisk.

Ordene svart og hvit brukes også for å skape et skille. Alle inndelinger er jo ment å skille det ene fra det andre. Du sliter med å argumentere for deg. Argumentasjonen din er ikke særlig logisk. 

Det finnes ett virkelig godt argument for å unnlate å bruke ordet neger. Det er at det ikke finnes tilsvarende begreper om kaukasoide og mongoloide. Ordet neger er et subjekt. Ord som hvit, svart, gul, negroid, mongoloid og kaukasoid brukes som adjektiver, og blir dermed attributter/egenskaper. Det gjør ordet neger annerledes. At rasetilhørighet subjektifiseres ved bruk av ordet neger er det merkelig nok få som gjør et poeng av. Tilsvarende subjektifiserende begreper for kaukasoide og mongoloide finnes meg bekjent ikke i det norske språket.

• Liker 2
Skrevet

https://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Det kommer an på hvor en er fra. I Sør Amerika betyr negro svart, så de bruker det. I USA sluttet man med det etter 60-tallat, fordi svarte som Malcom-X likte Black bedre en Negro. 

Negresse er jo bare en feminin versjon av neger. 

Anonymkode: 09f47...592

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"negresse" er i min bok positivt ladet. I motsetning til "neger" som er negativt ladet.

Det er ikke lingvistikken som bestemmer betydningen av et ord. Det er det politikk, historie osv. som gjør.

Anonymkode: c631e...737

Hæ negresse er den kvinnelige versjonen av neger. Neger er ansett som politisk ukorrekt, da er jo og negresse like politisk ukorrekt. Dessuten er det kvinnediskriminerende. Det heter f.eks ikke lærerinne eller servitrise lengre. Det skal være kjønnsnøytralt

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Fugleskremsel skrev:

Et spørmål til! Siden neger ikke er greit. 

Er det greit å si "hun svarte" i en gruppe lysere mennesker? 

På lik linje med at man sier "hun hvite" I en gruppe mørkere folk? 

Hvorfor i all verden har man et behov for å si noe som helst, og gå rundt og peke og rope om hudfarger som en annen tulling? :klo:

Anonymkode: 2c052...6b1

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Ordene svart og hvit brukes også for å skape et skille. Alle inndelinger er jo ment å skille det ene fra det andre. Du sliter med å argumentere for deg. Argumentasjonen din er ikke særlig logisk. 

Det finnes ett virkelig godt argument for å unnlate å bruke ordet neger. Det er at det ikke finnes tilsvarende begreper om kaukasoide og mongoloide. Ordet neger er et subjekt. Ord som hvit, svart, gul, negroid, mongoloid og kaukasoid brukes som adjektiver, og blir dermed attributter/egenskaper. Det gjør ordet neger annerledes. At rasetilhørighet subjektifiseres ved bruk av ordet neger er det merkelig nok få som gjør et poeng av. Tilsvarende subjektifiserende begreper for kaukasoide og mongoloide finnes meg bekjent ikke i det norske språket.

Sliter og sliter. Det er vel heller du som veldig gjerne vil at det skal være ett dårlig argument, istedet for å forstå hva jeg vil frem til. At du vil komplisere det, gjerne for meg! Men som jeg har sakt gjentatte ganger, det er delte meninger om ordet er rasistisk pga ordets opprinnelse etc etc. Men slik det blir tatt i bruk, så er det det. 

Skrevet
1 time siden, fotosyntesen skrev:
Neger utledet av spanske/portugisisk negro som betyr svart. Bør Montenegro skifte navn hvis mange nok føler seg "støtt" av det?

Til sammenligning blir Hellas såpass støtt av at et naboland i nord vil kalle seg Makedonia at konflikten ser ut til å gå i retning av at grekernes slaviske naboland i nordvest endrer navn til Nord-Makedonia. Landene Sudan og Etiopia har navn som visstnok har sitt etymologiske opphav etter befolkningens hudfarge.

Skrevet
Akkurat nå, Lalala123 skrev:

Sliter og sliter. Det er vel heller du som veldig gjerne vil at det skal være ett dårlig argument, istedet for å forstå hva jeg vil frem til. At du vil komplisere det, gjerne for meg! Men som jeg har sakt gjentatte ganger, det er delte meninger om ordet er rasistisk pga ordets opprinnelse etc etc. Men slik det blir tatt i bruk, så er det det. 

Homoseksuelle var også et foraktet og kriminelt belastet ord for 50 år siden, men idag har homofile tatt ordet til seg og idag betyr homofili kjærlighet og regnbue og toleranse.

Hvorfor kan du ikke være like åpne mot negere som har hatt den forferdelig forhistorie? Hvorfor kan ikke i fremtiden neger være en heder betegnelse i stedet? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal forbinde negere med noe usselt og skammelig på grunn av noe som skjedde for 150 år siden?

For 40 år siden var det skamfullt å være alenemor, idag er det å være alenemor noe man er stolt over!

Skjønner du hva jeg mener eller vil du at jeg skal forklare en gang til?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, waco skrev:

Homoseksuelle var også et foraktet og kriminelt belastet ord for 50 år siden, men idag har homofile tatt ordet til seg og idag betyr homofili kjærlighet og regnbue og toleranse.

Hvorfor kan du ikke være like åpne mot negere som har hatt den forferdelig forhistorie? Hvorfor kan ikke i fremtiden neger være en heder betegnelse i stedet? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal forbinde negere med noe usselt og skammelig på grunn av noe som skjedde for 150 år siden?

For 40 år siden var det skamfullt å være alenemor, idag er det å være alenemor noe man er stolt over!

Skjønner du hva jeg mener eller vil du at jeg skal forklare en gang til?

Jeg har ikke svart det på noe Waco 😃 Så du trenger ikke forklare noe 😉

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:
"negresse" er i min bok positivt ladet. I motsetning til "neger" som er negativt ladet.

Det er ikke lingvistikken som bestemmer betydningen av et ord. Det er det politikk, historie osv. som gjør.

Anonymkode: c631e...737

Lingvistikken er faget med å beskrive språk, og ordene som inngår i det, på bakgrunn av bl.a politikk og historie.

Skrevet
2 timer siden, kinkywheelchair5 skrev:
Neger kommer opprinnelig fra ordet Negro som er spansk og betyr svart.  I utgangspunktet var det ikke rasistisk, men er blitt det i de siste ti årene. Ordet brukes i Spania og Italia enda.

Snart kan vi ikke si noe som helst. Kanskje vi skal kalle dem "kuløriner"?

Ikke bare Spania og Italia. Alle spansk- og portugisisktalende land bruker ordet som en nøytral beskrivelse. Det innbefatter  ganske mange land i Afrika og Sør- og Mellom-Amerika.

Skrevet

Nei det synes jeg ikke, og skal det være ett skjellsord fordi negressen er i Norge? Litt må de finne seg i her i Norge.

Anonymkode: 8e7d8...3e7

Skrevet
1 time siden, Lalala123 skrev:

Hvis du vil at jeg skal tolke deg annerledes, må du ordlegge deg bedre. Konklusjonen din her er altfor lettvint. Hvordan kan ordet neger bli rasistisk hvis måten det tas i bruk på ikke er ladet i negativ retning?

Skrevet (endret)
17 minutter siden, Klossmajor skrev:

Hvis du vil at jeg skal tolke deg annerledes, må du ordlegge deg bedre. Konklusjonen din her er altfor lettvint. Hvordan kan ordet neger bli rasistisk hvis måten det tas i bruk på ikke er ladet i negativ retning?

Det virker som du bare vil duskutere for å diskutere.

Sent på kveld. Skrev feil. Som jeg har sakt ørten ganger før; Hvorvidt ordet «neger» er rasistisk eller ei er det DELTE meninger om. Det kommer an på hvilken sammenheng det blir brukt. I dagligtalen er ordet «neger» rasistisk når man omtaler en person. 

Endret av Lalala123
Skrevet (endret)
7 timer siden, Lalala123 skrev:
Det virker som du bare vil duskutere for å diskutere.

Sent på kveld. Skrev feil. Som jeg har sakt ørten ganger før; Hvorvidt ordet «neger» er rasistisk eller ei er det DELTE meninger om. Det kommer an på hvilken sammenheng det blir brukt. I dagligtalen er ordet «neger» rasistisk når man omtaler en person. 

Kan du forklare mer presist hvorfor du mener ordet neger i dagligtalen er rasistisk når man omtaler en person?

Kan du si noe mer om hvordan du mener ordet neger ikke er personifisert? Mener du ordet neger skiller seg fra ordet svart i tale om mennesker?

Endret av Klossmajor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...