Gå til innhold

Bursdag...er dette greit ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter blir snart syv år. De er 18 jenter på trinnet delt i to grupper. De fleste inviterer alle eller sin "gruppe". Min datter ønsker ikke å ha alle her i bursdag. Jeg synes det er litt vanskelig fordi jeg føler at alle bør inviteres. Det blir heller ikke vits å invitere bare hennes "gruppe" da hun leker med flere fra den andre gruppen og. Nå har hun lyst å invitere bare noen få... 3-4 stk. Er det innafor, eller må/bør man be alle ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er innafor. Alle, eller under halvparten. Men ikke inviter på skolen eller åpne facebooksider el. 

Anonymkode: e9c1b...9d2

• Liker 18
Skrevet

Jeg tenker det er greit så lenge lagt færre enn halvparten er invitert, og flertallet ekskludert. Da føles det nok mindre sårt for dem det gjelder. 

I tillegg burde kanskje datteren din få en påminnelse om at det er best å unngå å snakke om selskapet på skolen i forkant? 

Men jeg synes absolutt det må være lov å invitere til en liten markering med nære venner, hvis ikke klassefest er hennes greie! 

• Liker 13
Gjest Krampus
Skrevet

Når det er såppass mange som ikke blir innvitert, så er det innafor. Da er det ingen som blir holdt utenfor.

Skrevet

Synes hun skal få velge siden det er hennes bursdag. 

Anonymkode: aa630...3d3

• Liker 2
Skrevet

Det er absolutt innenfor, så lenge du passer på at ingen som naturlig hører til i en gruppe blir ekskludert. 

La oss si at Mari, Tiril, Tone og Kaia leker sammen hver dag, men bare Mari, Tiril og Tone blir invitert. Det er ikke greit.

• Liker 6
Skrevet

Da bør du snakke med datteren din om at hun sikkert ikke blir invitert i bursdagen til de jentene hun velger å ikke invitere, så ingen sure miner over å ikke bli invitert når det skjer 

Anonymkode: 74231...30a

• Liker 21
Skrevet

Takk for innspill 😊

Anonymkode: 4faa1...b7d

Skrevet

Jeg tror jeg hadde kjørt to bursdager, en med alle 18 (gjerne på skolen) og så inviterer dere de 3-4 jentene på en hyggelig jentekveld en annen dag.

Jeg synes det er feil å ekskludere noen allerede i 2. klasse på denne måten.

Anonymkode: 29c63...e66

• Liker 16
Skrevet

Ikke greit. 

Om alle går inn for å bare invitere 3-4 stk. Hva med de da som aldri blir invitert?

Anonymkode: dc2be...6e4

• Liker 21
Skrevet

Jeg synes det er innafor. Godt under halvparten er greit. Personlig ville jeg ikke startet med små bursdager allerede i 2. trinn. Plutselig er det andre som tar etter og da er man raskt der at noen barn ikke blir invitert i noen bursdager. 

• Liker 8
Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Får lyst til å spørre hvorfor jenta ikke vil at alle skal komme? 

Jeg er litt der at enten er det alle eller ingen, eventuelt bare de 2-3 nærmeste klassevenninnene. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke greit. 

Om alle går inn for å bare invitere 3-4 stk. Hva med de da som aldri blir invitert?

Anonymkode: dc2be...6e4

Man prøver jo selvsagt å samarbeide, slik at ingen ekskuderes. La oss si at i år er det 3-4 som blir invitert, neste år er det 3-4 andre som blir invitert. Da blir ikke noen eksludert. Det er jo vanskelig for TS å vite hvem som aldri blir invitert. Poenget er vel ikke å eksludere noen, men når det ikke er plass for alle - så er det ikke det. 

Anonymkode: 015a1...9db

Skrevet

I barnehagen jeg jobber oppfordrer vi til å invitere en «naturlig» gruppe, så er det jo litt opp til foreldre å dømme hva de syns er det. En liten gruppe av nærmeste venner tenker jeg er en naturlig gruppe. Det hadde vært verre om hun f.eks ville be 10-12 av 18 stk. 

Anonymkode: d9f6d...d17

Skrevet
55 minutter siden, me84 skrev:

Min datter blir snart syv år. De er 18 jenter på trinnet delt i to grupper. De fleste inviterer alle eller sin "gruppe". Min datter ønsker ikke å ha alle her i bursdag. Jeg synes det er litt vanskelig fordi jeg føler at alle bør inviteres. Det blir heller ikke vits å invitere bare hennes "gruppe" da hun leker med flere fra den andre gruppen og. Nå har hun lyst å invitere bare noen få... 3-4 stk. Er det innafor, eller må/bør man be alle ? 

Rektor her kom med ønske om at man enten inviterte alle av samme kjønn i gruppa, eller under halvparten av samme kjønn. Det er ikke alle som har lyst, plass eller mulighet til å invitere så mange. Helt innenfor å invitere de 3-4 nærmeste vennene. 

Anonymkode: 5b3d8...1d4

• Liker 3
Skrevet

Dette hadde ikke vært aktuelt hjemme hos oss. Synes det er rart at du som forelder ikke er tydelig og klarer å selge inn fordelene (du får mange gaver, alle vil gjerne bli invitert i din bursdag, du inkluderer alle, da blir ingen utenfor osv osv). Tenk om ditt barn var en som aldri ble bedt i noens bursdag (fordi alle inviterte 4 stk)

Dreier dette seg om at det blir mindre pes for foreldrene? Ærlig talt: foreldre skaper vennskap, foreldre kan legge til rette for utestenging. Hvem vil du være?

• Liker 12
Skrevet
6 minutter siden, Ild skrev:

Dette hadde ikke vært aktuelt hjemme hos oss. Synes det er rart at du som forelder ikke er tydelig og klarer å selge inn fordelene (du får mange gaver, alle vil gjerne bli invitert i din bursdag, du inkluderer alle, da blir ingen utenfor osv osv). Tenk om ditt barn var en som aldri ble bedt i noens bursdag (fordi alle inviterte 4 stk)

Dreier dette seg om at det blir mindre pes for foreldrene? Ærlig talt: foreldre skaper vennskap, foreldre kan legge til rette for utestenging. Hvem vil du være?

Veldig enig.  Hvis man bare inviterer 4 jenter så vil jo kanskje noen aldri bli bedt. Å bli ekskludert er veldig sårende for barn. 

• Liker 3
Skrevet

Ts her...    For min del ønsker jeg å invitere alle. Det er barnet selv som ikke ønsker å ha så mange i bursdag. Tror hun synes det blir for voldsomt. Jeg er for at alle blir invitert og har ingen problemer med å lage det til. Men føler jeg må være åpen på hva hun egentlig ønsker... vi får gruble litt videre på det.  

Anonymkode: 4faa1...b7d

Skrevet
3 minutter siden, Ild skrev:

Store selskaper passer ikke for alle. Av ulike grunner. Synes det er rart at du som forelder ikke forstår det. Ærlig talt: barn er ulike og noen hensyn må man ta som foreldre. 

Anonymkode: 5b3d8...1d4

• Liker 12
Skrevet
1 hour ago, me84 said:

Respekter din datters ønske! 

Vi var 17 jenter i min klasse, på begynnelsen av 1990-tallet, og aldri i livet om jeg hadde maktet å invitere alle jentene i klassen til bursdagen min! Jeg hadde fem-seks jenter i klassen i selskap hos meg når jeg hadde bursdag. For meg var det nok.

Men tidene forandrer seg. I dag er det mange steder at det er nærmest pliktig å invitere hele klassen eller alle av samme kjønn. Flere steder har de bursdagen på McDonalds, Eventyrfabrikken, skolens gymsal, bowling eller lignende. Sånn er det iallfall her.

Personlig synes jeg det der med enten alle eller ingen er tullete. Noen barn er mer sensitive enn andre og klarer ikke så mye støy eller så mange inntrykk med mange gjester, mens andre "elsker" det. Slik du beskriver det virker det som din datter tilhører den gruppen som ikke ønsker det største ut av dagen sin, og det skal du ta hensyn til. Husk at du skal gi henne et godt minne fra feiringen hennes, og trives hun ikke med så stort selskap så blir ikke det noe godt minne for henne. Jeg har fine minner fra mine egne "små" selskaper, og husker hvor sliten jeg var når jeg kom hjem fra andres bursdager hvor det ofte var minst det dobbelte antall gjester enn hva jeg hadde. 

2 minutter siden, bettsa said:

Veldig enig.  Hvis man bare inviterer 4 jenter så vil jo kanskje noen aldri bli bedt. Å bli ekskludert er veldig sårende for barn. 

Ikke hvis man begynner med det så tidlig som ved 7 års alder, og det er snakk om så få. Hadde mine foreldre tvunget meg til å invitere alle jentene i klassen bare fordi det ville være mer "rettferdig" kunne jeg sikkert slått meg vrang og nekta å ha selskap i det hele tatt, så sensitiv som jeg kunne være og fortsatt er

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...