Gå til innhold

Navnendring etter vielse?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi fikk bestilt time på tinghuset før vi har sent inn papirene. Det var ingen problem det. Bestilte 10 mnd i forveien.

Det får man ikke gjort nå lengre.. Det ble gjort endringer i loven 1.10. 2004... Dårlig gjort og helteit mener nå jeg

Skrevet

det vet jeg faktisk ikke, men det er vel typisk at det ikke går med de nye passene...

Mitt er 7 år gammelt, så har ikke tenkt over problemstillingen:)

Jeg har også hørt at det ikke funker med de maskinlesbare passene. Typisk det, akkurat fått nytt og må betale like mye for enda ett :roll:

Skrevet

Kjipt at det ikke går med de nye passene da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også hørt at det ikke funker med de maskinlesbare passene. Typisk det, akkurat fått nytt og må betale like mye for enda ett :roll:

Man må kjøpe nytt pass, jeg måtte kjøpe nytt pass i januar, og nå skal jeg bytte navn, og da må jeg ha et helt nytt pass (til 1000 kr)

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet

Jeg undersøkte med banken min og fikk beskjed om at det tok 1 uke. Ta med navneendringsbekreftelsen så ordner de et nytt til deg :)

Skrevet

Ang navneedringen, så ringte jeg folkeregisteret og spurte, og de sa at jeg kunne bare sende inn alle papirene sammtidig, og skrive på at navneendringen var i forbindelse med giftemålet. Da venntet de automatisk med å gjøre den gyldig til de hadde mottatt bekreftelse på at vielsen faktisk hadde funnet sted (kirken skal sende bekreftelse innen 3 dager)

Nytt pass, som andre før meg har sagt, må du ha dersom det er av den "moderne" typen (altså maskinlesbart). Gamle pass kan stemples.

Ang bankkort så lurer jeg på om jeg må fylle ut mange nye papirer med mitt nye navnetrekk. Må vel bare avtale en time med banken etter bryllupet. Men tar det for gitt at mine gamle kort er gyldig en god stund etterpå - min bank har nemlig ikke kontorer der vi er den første uken etter bryllupet...

Skrevet
Jeg undersøkte med banken min og fikk beskjed om at det tok 1 uke. Ta med navneendringsbekreftelsen så ordner de et nytt til deg :)

Takker for svar

Gjest gjest1
Skrevet

Kostar det 1000,- kr å få nytt pass????

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg forandret navnet mitt, dvs tok mellomnavnet mitt som etternavn og fjernet det opprinnelige etternavnet.

Da behøvde jeg ikke nytt pass, selvom jeg hadde maskinlesbart pass. Fikk stempel på politistasjonen. Dette er 2 år siden. Har vært utenlands flere ganger etterpå, og det har aldri vært noe problem, senest i november.

MEN. Nå skal jeg til USA på ferie, og der er de strengere enn i Europa. Der godtar de ikke slikt stempel, og derfor måtte jeg ha nytt. Det kostet 750 kr.

Skrevet
Kostar det 1000' date='- kr å få nytt pass????[/quote']

Ja, nesten i hvertfall.

Sakset fra norge.no om pass:

Prisen for pass pr. 1. juli 2004 er kr. 990,- for voksne (over 16 år) og kr. 420,- for barn under 16 år.

Dette gjelder altså maskinlesbare pass, men det utstedes ikke andre typer lengre. Usikker om det blir en prisøkning senere når de begynner med biometriske pass, men det er jo ikke helt usansynlig at det blir...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...