nat26 Skrevet 21. mars 2005 #1 Skrevet 21. mars 2005 Har bestemt meg for å ta sambo etternavnet når vi gifter oss.Kan man sende søknad om navnendring til folkeregistret sammen med de andre attestene eller må man vente til etter vielse?
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2005 #2 Skrevet 21. mars 2005 Jeg sendte papirene sammen med attestene - og navneendringen trer i kraft fra vielsesdatoen. K
Molla Skrevet 21. mars 2005 #3 Skrevet 21. mars 2005 Jeg sendte papirene sammen med attestene - og navneendringen trer i kraft fra vielsesdatoen. K Oi, jeg ringte Folkeregisteret og spurte dem om dette. Jeg fikk da beskjed om at når jeg sendte dem papirene på navneendringen, så ville navneendringen gjelde fra den dagen dem behandlet søknaden. Jeg kunne ikke sette noe tidspunkt for når jeg ville det skulle tre i kraft...
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2005 #4 Skrevet 21. mars 2005 Jeg spurte ingen på forhånd jeg, jeg bare sendte inn papirene. Gikk i hvertfall bra for min del - skrev i søknaden at jeg skulle endre navn etter at jeg ble gift - og datoen står jo i vigsels-papirene vi sendte inn... Kanskje de har vært snille med meg! K
nat26 Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2005 Trodde også at navnet skulle gjelde fra den dato man gifter seg.I hvertfall når man sender søknaden sammen med attestene hvor det står når man skal gifte seg.Tror jeg sender det sammen med attestene og skriver på søknaden at navnet skal gjelde fra den datoen vi gifter oss:)
Molla Skrevet 21. mars 2005 #6 Skrevet 21. mars 2005 En annen ting.. Dere får jo ikke bestillt kirken/tinghuset vel før dere har fått papirene tilbake. Hvordan kan dere da sette på papirene dere sender inn når dere skal gifte dere da? Er det noe jeg har gått glipp av, eller driver folkeregisteret og Tinghuset og tuller med meg?
OleBrumm Skrevet 21. mars 2005 #7 Skrevet 21. mars 2005 Jeg sendte alle papirene inn samtidig. Navnendringen trådde i kraft mandagen etter bryllupet. Fikk bekreftelsen i forrige uke en gang. (1-2 uker etter bryllupet).
nat26 Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #8 Skrevet 21. mars 2005 Jeg venter til vi har fått papirene tilbake med å bestille time på tinghuset.Men jeg sender nå alle papirene samtidig,du skriver jo en dato som dere har valgt å gifte dere på,og det nye navnet trer i kraft etter vielse.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #9 Skrevet 21. mars 2005 Kirke kan du da reservere uten etteneste papir. I hvertfall kan man det her.
nat26 Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #10 Skrevet 21. mars 2005 Bankkort,pass og sånt bytter man etter vielse?Tar det lang tid å få nytt pass/bankkort?
Gjest hc i.i. Skrevet 21. mars 2005 #11 Skrevet 21. mars 2005 Bankkort' date=pass og sånt bytter man etter vielse?Tar det lang tid å få nytt pass/bankkort? Man trenger faktisk ikke få nytt pass! Man får et stempel i passet som sier at man har endret navn! Dette er gratis:-)
Molla Skrevet 21. mars 2005 #12 Skrevet 21. mars 2005 Gjelder det også de nye passene? Fikk nytt pass i august i fjord..
nat26 Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #13 Skrevet 21. mars 2005 Man trenger faktisk ikke få nytt pass! Man får et stempel i passet som sier at man har endret navn! Dette er gratis:-) Oki,visste ikke det jeg:)Så det står at man har endret navnet i passet,men det nye etternavnet står ikke der?Eller er det sånn at de skriver det nye etternavnet i samme pass liksom?
hc Skrevet 21. mars 2005 #14 Skrevet 21. mars 2005 Man får et stempel på en ledig side, hvor det nye navnet skrives inn, og så må du signere på nytt. På den første siden i passet blir det skrevet at man skal se på side 3 (f.eks).
nat26 Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #16 Skrevet 21. mars 2005 Hva med bankkort? Lurer på det jeg og,men man får sikkert et nytt bankkort med det nye etternavnet.Håper noen her vet det.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #17 Skrevet 21. mars 2005 Man får et stempel på en ledig side, hvor det nye navnet skrives inn, og så må du signere på nytt. På den første siden i passet blir det skrevet at man skal se på side 3 (f.eks). Har hørt at de ikke gjør det i de nye elektroniske passene - mens hvis de gjør det er jo det genialt!!! Fikk nemlig nytt pass i januar, og endrer navn i mai!
tommeline Skrevet 21. mars 2005 #18 Skrevet 21. mars 2005 Det er sikkert bare å ta kontakt med banken. Fikk nettop nye kort pga frastjålet lommebok, tok en uke å få nye kort. Tror det bare blir å levere inn de du har nå.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #19 Skrevet 21. mars 2005 Vi fikk bestilt time på tinghuset før vi har sent inn papirene. Det var ingen problem det. Bestilte 10 mnd i forveien.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #20 Skrevet 21. mars 2005 Har hørt at de ikke gjør det i de nye elektroniske passene - mens hvis de gjør det er jo det genialt!!! Fikk nemlig nytt pass i januar, og endrer navn i mai! det vet jeg faktisk ikke, men det er vel typisk at det ikke går med de nye passene... Mitt er 7 år gammelt, så har ikke tenkt over problemstillingen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå