Molla Skrevet 21. mars 2005 #1 Skrevet 21. mars 2005 Er det sånn at man må ha prøvelsesattesten i hånda når man bestiller tid i kirken? Jeg sitter her og er på "tuppa" fordi vi ikke får bestilt tid i Tinghuset fordi det tar tid med prøvelsesattesten på folkeregisteret... Noen som vet?
nat26 Skrevet 21. mars 2005 #2 Skrevet 21. mars 2005 Tror ikke man blir viet på tinghuset uten at folkeregistret har "godkjent" det.Dvs at du må sende attester til dem først.Det er det jeg fikk beskjed om i hvertfall.Og det tok ca 3 uker før man fikk svar sa dem
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2005 #3 Skrevet 21. mars 2005 Jeg fikk reservert tid på Tinghuset uten å ha papirene i orden - og det tok bare et par ukers tid å få attesten i orden for vår del-og det tok bare et par dager å få bekreftet tid for vielsen etter at jeg sendte attesten til Tinghuset. Hvor dårlig tid har du da? Mener å ha lest at man kan vies på ei ukes varsel på Tinghuset. Ang. kirken vet jeg ikke dessverre... K
Molla Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2005 Vi ønsker å få giftet oss i slutten av mai -begynnelsen av juni. Da jeg snakket med Tinghuset fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha sendt dem attesten for prøvingen før jeg kunne få reservert tid. I tillegg ble jeg forespeilet at det kunne bli vanskelig å få det til da for det kunne være full booket rett og slett..
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2005 #5 Skrevet 21. mars 2005 Uff, dumt om det skulle bli fullbooket da...men har du sendt inn gjeldende papirer til Folkeregisteret enda da? For det tar ikke så lang tid å få dem behandlet... Og ang. kirke, så er det kanskje ikke så lett å bestille det så kort tid i forveien heller... Håper det ordner seg! K
Gjest gjesta Skrevet 21. mars 2005 #6 Skrevet 21. mars 2005 må vi ha noen papirer for å gifte oss i kirka?
Bokalven Skrevet 21. mars 2005 #7 Skrevet 21. mars 2005 må vi ha noen papirer for å gifte oss i kirka? Ja, samme attestene som for å gifte seg på tinghuset - attester for prøving av ekteskap.
Minerva Grey Skrevet 21. mars 2005 #8 Skrevet 21. mars 2005 Nei, trenger ikke papirer for å bestille kirke. Vi bestilte kirke for nesten et år siden, og har ikke sendt inn papirene til Folkeregisteret enda.
Molla Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #9 Skrevet 21. mars 2005 Snakket med Tinghuset nå. Loven ble gjort om fra 1.10.2004. Derfor må man nå ha den attesten...
Molla Skrevet 21. mars 2005 Forfatter #10 Skrevet 21. mars 2005 Og så tok nyskjerrigheten overhånd.. Ringte kirken jeg tilhører og fikk beskjed om at kirken kunne bestilles laaaaaaaang tid i forveien.. Gud bedre så urettferdig a...
Bokalven Skrevet 21. mars 2005 #11 Skrevet 21. mars 2005 Og så tok nyskjerrigheten overhånd.. Ringte kirken jeg tilhører og fikk beskjed om at kirken kunne bestilles laaaaaaaang tid i forveien.. Gud bedre så urettferdig a... Hel enig! Men de må fortsatt ha papirene i orden for å kunne gjennomfre vielsen. Noen ganger føles det som om vi som ikke er kristne og derfor ikke ønsker en kirkelig vielse på grunn av det blir sett på som annenklasses, og derfor får litt annen behandling. Skikkelig irriterende.
Gjest Dark Angel ikke innl. Skrevet 21. mars 2005 #12 Skrevet 21. mars 2005 Ja, samme attestene som for å gifte seg på tinghuset - attester for prøving av ekteskap. Hvor får vi papirene fra?
Bokalven Skrevet 21. mars 2005 #13 Skrevet 21. mars 2005 Hvor får vi papirene fra? Folkeregisteret. Ellers kan man få tak i der man skal gifte seg, antar jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2005 #14 Skrevet 21. mars 2005 Og så kan man laste dem ned fra nettet - bl.a fra domstolene.no. K
Snutus Skrevet 21. mars 2005 #15 Skrevet 21. mars 2005 Papirene finner du her. http://www.odin.no/bfd/norsk/dok/andre_dok...002/dok-bn.html
Gjest Dark angel ikke innl Skrevet 21. mars 2005 #16 Skrevet 21. mars 2005 Papirene finner du her.http://www.odin.no/bfd/norsk/dok/andre_dok/skjema/004071-100002/dok-bn.html tuuusen takk
Gjest Dark Angel Ikke Innl. Skrevet 21. mars 2005 #17 Skrevet 21. mars 2005 Så nå når jeg har Forlovererklæring og Egenerklæring. da mangler jeg bare fødselsattest fra folkeregistret?
Snutus Skrevet 21. mars 2005 #18 Skrevet 21. mars 2005 Så nå når jeg har Forlovererklæring og Egenerklæring. da mangler jeg bare fødselsattest fra folkeregistret? Dersom du er norsk statsborger trenger du ikke fødselsattest. Det sjekker folkeregisteret automatisk.
Gjest Dark Angel ikke innl. Skrevet 22. mars 2005 #19 Skrevet 22. mars 2005 Dersom du er norsk statsborger trenger du ikke fødselsattest. Det sjekker folkeregisteret automatisk. Ah, glimrende! Da har jeg alt klart. Takk for alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå