Gå til innhold

Trakasserende tekstmeldinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe som kan gjøres hvis noen mottar ekstremt trakasserende meldinger fra et familiemedlem?

Det er snakk om et tjuetalls meldinger hver dag, og det samme som gjentar seg hele tiden. Det er vanskelig å si hva personen skriver, da det ikke er meg det gjelder, men noen jeg kjenner. Avsenderen er alkoholiker og har holdt på med dette i mange år, men har i det siste blitt helt ekstrem. Når personen jeg kjenner ringer dette familiemedlemmet kan hn selvfølgelig ikke huske å ha sendt det, og "ville aldri i verden si noe sånt". 

Det dreier seg om trusler om selvmord, ekle uttalelser og personangrep som virkelig går innpå vedkommende, og jeg lurer derfor på om dette er noe som kan politianmeldes?

Anonymkode: 5b093...a86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan det anmeldes.  Gå til politiet og finn ut sammen hva dere skal gjøre videre. Med tanke på truslene og evt blokkering. 

Anonymkode: c3388...cfc

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Anmelde vet jeg ikke. Han har det vondt og trenger ikke få det verre, men noen må få se meldingene så han kan få hjelp.

Skrevet
4 minutter siden, Thunderstruck skrev:

Anmelde vet jeg ikke. Han har det vondt og trenger ikke få det verre, men noen må få se meldingene så han kan få hjelp.

Hn skal visst ha hjelp fra kommunen, men dette skjer jo når personen er sterkt påvirket så hn husker det ikke, eller sier selv at hn ikke husker. Når hn er klar i hodet er hn kjempesnill og støttende, og dette har jeg selv vært vitne til. Det er som natt og dag.

Gjest Warrior
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hn skal visst ha hjelp fra kommunen, men dette skjer jo når personen er sterkt påvirket så hn husker det ikke, eller sier selv at hn ikke husker. Når hn er klar i hodet er hn kjempesnill og støttende, og dette har jeg selv vært vitne til. Det er som natt og dag.

Kan prøve å anmelde så politiet kan stoppe han i å sende flere meldinger. Høres ikke ut som hn gjør det med vilje og da klarer de ikke stoppe selv. 

Gjest BearMama
Skrevet

Vis meldinger til helsevesen og blokker vedkommende.

Skrevet (endret)

Hva vil personen oppnå med å anmelde? Er det ikke bedre å møte vedkommende når han/hun er edru. Vise mld og si ifra at du blir blokkert frem til du har fått hjelp.  Hvorfor gjøre en større greie ut av det enn det må være.  Om det så hadde vært noe så nært som far eller nær venn ville jeg fortsatt ikke nølt med å blokkere!

Endret av deareye
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor blokkerer ikke du denne personen?

Anonymkode: 2192f...368

Skrevet
37 minutter siden, deareye skrev:

Hva vil personen oppnå med å anmelde? Er det ikke bedre å møte vedkommende når han/hun er edru. Vise mld og si ifra at du blir blokkert frem til du har fått hjelp.  Hvorfor gjøre en større greie ut av det enn det må være.  Om det så hadde vært noe så nært som far eller nær venn ville jeg fortsatt ikke nølt med å blokkere!

Det hjelper ikke. Hn glemmer det like fort, og det er tilbake til det samme gamle.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blokkerer ikke du denne personen?

Det er ikke jeg som får tekstmeldingene.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke. Hn glemmer det like fort, og det er tilbake til det samme gamle.

Det er ikke jeg som får tekstmeldingene.

Hvorfor blokkerer ikke mottakeren av disse meldingene, avsenderen da?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blokkerer ikke mottakeren av disse meldingene, avsenderen da?

Fordi det er et veldig nært familiemedlem, og siden hn truer med bl.a. selvmord føler ikke den jeg kjenner at hn kan blokkere de i tilfelle noe skjer.

Skrevet

Vi som opplever det samme forstår at personen har det vondt og vanskelig. Si fra at h*n Vil bli blokkert om vedkommende fortsetter, og si at en vil ringe selv iblant. Hvis h*n er edru så kan dere snakke, men er h*n full så avslutter en samtalen.

Å anmelde en syk person er ikke ok. Om det var fysiske trusler eller bråk, så ville det stilt seg annerledes. Så lenge det bare er meldinger, så er det bare å blokkere. Vet hvordan det er, så bare sett ned benet. Å anmelde vil ikke hjelpe noen. 

Anonymkode: d226b...8d0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det er et veldig nært familiemedlem, og siden hn truer med bl.a. selvmord føler ikke den jeg kjenner at hn kan blokkere de i tilfelle noe skjer.

Hva gjør den som mottar meldingene om trusler om selvmord da? Som det er nå? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som opplever det samme forstår at personen har det vondt og vanskelig. Si fra at h*n Vil bli blokkert om vedkommende fortsetter, og si at en vil ringe selv iblant. Hvis h*n er edru så kan dere snakke, men er h*n full så avslutter en samtalen.

Å anmelde en syk person er ikke ok. Om det var fysiske trusler eller bråk, så ville det stilt seg annerledes. Så lenge det bare er meldinger, så er det bare å blokkere. Vet hvordan det er, så bare sett ned benet. Å anmelde vil ikke hjelpe noen. 

Det har blitt fysisk før.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør den som mottar meldingene om trusler om selvmord da? Som det er nå? 

Hn prøver å snakke med familiemedlemmet, ringer til andre familiemedlemmer som er i nærheten (de gjør ingenting) og har også ringt til kommunen og det lokale psykiatriske sykehuset uten at noe har skjedd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...