AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #1 Skrevet 15. oktober 2018 Protector Forsikring og andre forsikringsselskap taper millioner av kroner pga det ufarlige skadedyret skjeggkre. Krypet er helt ufarlig, men boligkjøpere som oppdager dyret etter å ha kjøpt boligen, vil kunne få hundretusener i erstatning. De fleste som selger bolig har eierskifteforsikring, og dermed er det de som påtar seg ansvaret for dette. Årsaken til prisavslag er at boligene taper seg i verdi pga ubehaget med dyret Protector og andre selskap har nå sett seg lei av å betale store summer for et ufarlig dyr, og varsler kamp om å få omdefinert dette fra et skadedyr til et helt vanlig insekt som ikke utgjør skade. Begrunnelsen er at skadedyrsfirmaer har uttalt at om få år er dette helt vanlig i norske hjem. https://www.nrk.no/norge/forsikringsselskap-kan-tape-146-mill.-pa-skjeggkre-_-na-vil-de-omdefinere-skadedyret-1.14248800 Hva tenker vi om dette? Hva hadde du gjort om du oppdaget skjeggkre i huset ditt? Anonymkode: 9b5be...538 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #2 Skrevet 17. oktober 2018 På 15.10.2018 den 16.41, AnonymBruker skrev: Hva tenker vi om dette? Hva hadde du gjort om du oppdaget skjeggkre i huset ditt? Det er jo kjedelig, mener jeg, hvis det blir slik at man ikke lengre får dekket utgifter til bekjempelse av skjeggkre i boligene på forsikringene. Hvis jeg hadde oppdaget skjeggkre i min bolig, og forsikringen ikke dekker utgiftene til bekjempelse, så hadde jeg vært nødt til å spare penger i lang tid for å få råd til å betale et skadedyrfirma for å hjelpe meg. Anonymkode: 6ac96...b53
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #3 Skrevet 17. oktober 2018 Det kommer til å skje. Det er jo ikke et skadedyr. Anonymkode: 44454...365 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 Forsikringsselskapene dekker det ikke, så ble egentlig overrasket over at Protector gjorde. Mtp. det AB #2 skriver over her, så er det jo ikke noe å bekjempe. Det er et insekt, og det er bortimot umulig å bli kvitt uansett. Anonymkode: 38bba...08a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #5 Skrevet 17. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: så er det jo ikke noe å bekjempe. Det er et insekt, og det er bortimot umulig å bli kvitt uansett. Ok Da å jeg skaffe meg et kjæledyr som elsker å spise skjeggkre da Vet dere hvem som spiser skjeggkre? Gjør edderkoppene det? Fugler kanskje? Anonymkode: 6ac96...b53 2
ajarRun Skrevet 17. oktober 2018 #6 Skrevet 17. oktober 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo kjedelig, mener jeg, hvis det blir slik at man ikke lengre får dekket utgifter til bekjempelse av skjeggkre i boligene på forsikringene. Hvis jeg hadde oppdaget skjeggkre i min bolig, og forsikringen ikke dekker utgiftene til bekjempelse, så hadde jeg vært nødt til å spare penger i lang tid for å få råd til å betale et skadedyrfirma for å hjelpe meg. Anonymkode: 6ac96...b53 Noen mindre etisk ville nok bare uaktsomt brent ned huset sitt og fått helt nytt og krekfritt hus. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok Da å jeg skaffe meg et kjæledyr som elsker å spise skjeggkre da Vet dere hvem som spiser skjeggkre? Gjør edderkoppene det? Fugler kanskje? Anonymkode: 6ac96...b53 Maur elsker skjeggkre. Problemet da er jo at du vil ha maur. Men maurslukere elsker maur. Problemet da er at du har maurslukere, men det finnes slanger som spiser maurslukere. Problemet da er at du har slanger, men det finnes kattedyr som spiser slanger. Men problemet da er at du har kattedyr, men heldigvis spiser flodhester kattedyr. 11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #7 Skrevet 17. oktober 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Maur elsker skjeggkre. Problemet da er jo at du vil ha maur. Men maurslukere elsker maur. Problemet da er at du har maurslukere, men det finnes slanger som spiser maurslukere. Problemet da er at du har slanger, men det finnes kattedyr som spiser slanger. Men problemet da er at du har kattedyr, men heldigvis spiser flodhester kattedyr. Takk! Da tenker jeg at en gjeng med maur + deretter en maursluker skal besøke meg hvis jeg får skjeggkre Anonymkode: 6ac96...b53 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #8 Skrevet 17. oktober 2018 3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Maur elsker skjeggkre. Hvilken type maur? Anonymkode: 6ac96...b53
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #9 Skrevet 17. oktober 2018 Det har allerede kommet gode tips her Anonymkode: 6ac96...b53 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #10 Skrevet 17. oktober 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Forsikringsselskapene dekker det ikke, så ble egentlig overrasket over at Protector gjorde. Mtp. det AB #2 skriver over her, så er det jo ikke noe å bekjempe. Det er et insekt, og det er bortimot umulig å bli kvitt uansett. Anonymkode: 38bba...08a Jo, de fleste forsikringsselskaper dekker SANERING for slike dyr. Dette gjelder derimot prisavslag for boligkjøpere som oppdager skjeggkre etter overtakelse. Og denne kostnaden er det som regel et eierskifteforsikringsselskap som må dekke. Det er disse som nå tar disse sakene for retten for å endre rettspraksis. De har jo et poeng. Hvis skadedyrekspertene får rett i at det om få år vil være minst 50% av norske boliger med skjeggkre, og det ligger en rettspraksis på at huset faller 20-30% i verdi, snakker vi jo i praksis om et boligkrakk med enorme konsekvenser. https://www.nrk.no/norge/risikerer-a-tape-500.000-kroner-pa-protector-anke-1.14250359 Anonymkode: 9b5be...538 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #11 Skrevet 18. oktober 2018 Hvorfor være redd for et dyr som er ufarlig! Hysteri! Anonymkode: 8c62d...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #12 Skrevet 18. oktober 2018 Da gikk det som det måtte gå. Protector endrer nå vilkårene. Alle nye forsikringer vil ikke lenger dekke verditap ved funn av skjeggkre. Dermed er det boligselger som risikerer å ende opp i økonomisk ruin som følge av et ufarlig insekt. Det sier seg selv at dette ikke kan fortsette. Rettspraksisen må endres hvis ikke blir det ville tilstander fremover. Særdeles viktig at vi får en dom i lagmannsretten og evt. Høyesterett som fastslår at dette ikke er et skadedyr og dermed ingen rett til erstatning. https://e24.no/boers-og-finans/protector-forsikring/protector-gikk-paa-skjeggkre-smell-endrer-forsikringsvilkaarene/24468178 Anonymkode: 9b5be...538 1
prt90 Skrevet 18. oktober 2018 #13 Skrevet 18. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da gikk det som det måtte gå. Protector endrer nå vilkårene. Alle nye forsikringer vil ikke lenger dekke verditap ved funn av skjeggkre. Dermed er det boligselger som risikerer å ende opp i økonomisk ruin som følge av et ufarlig insekt. Det sier seg selv at dette ikke kan fortsette. Rettspraksisen må endres hvis ikke blir det ville tilstander fremover. Særdeles viktig at vi får en dom i lagmannsretten og evt. Høyesterett som fastslår at dette ikke er et skadedyr og dermed ingen rett til erstatning. https://e24.no/boers-og-finans/protector-forsikring/protector-gikk-paa-skjeggkre-smell-endrer-forsikringsvilkaarene/24468178 Anonymkode: 9b5be...538 Det blir jo ikke villere tilstander enn at selger må oppgi det i prospekt om det er skadedyr i boligen.. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #14 Skrevet 18. oktober 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis skadedyrekspertene får rett i at det om få år vil være minst 50% av norske boliger med skjeggkre, Anonymkode: 9b5be...538 Om dette stemmer er det vel på tide å starte nye praksiser for boligbygging slik at skjeggkreekene ikke får så gode leveforhold som de tydeligvis har idag ? Anonymkode: da2ee...715 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #15 Skrevet 18. oktober 2018 De er virkelig overalt nå, og jeg føler at dette hysteriet må dø ned snart sånn at folk ikke hisser på seg psykiske problemer av ufarlige insekter. Vi har dem på jobben, og når jeg er på møter i andre bygg så ser jeg limfeller overalt. De er på skolen til barna mine, og flere av vennene våre har fått dem i hus. Jeg har selv gått rundt og vært hysterisk på at barn eller besøk ikke skal bringe de inn i huset. Men nå tenker jeg at utover enkle forhåndsregler som å feks åpne pappesker ute og sette vesker og ransler i fra seg i høyden, så orker jeg ikke gå rundt å være hysterisk lenger. Kan liksom ikke hive alt på dypfrys hver gang vi har vært i en bolig eller bygg med skjeggkre. Da lever man jo i alarmberedskap 24/7. Anonymkode: 212a2...fc7 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #16 Skrevet 22. oktober 2018 Er de farlige på noen måte da? Kan de skade boligen? Jeg har hatt noen på badet i mange år, men de gjør meg jo ingenting 😛 Stikker jo av bare jeg ser hardt på dem. Så jeg har ikke gjort noe med det Anonymkode: 7f6b4...0c0 1
Grandidosa83 Skrevet 22. oktober 2018 #17 Skrevet 22. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er de farlige på noen måte da? Kan de skade boligen? Jeg har hatt noen på badet i mange år, men de gjør meg jo ingenting 😛 Stikker jo av bare jeg ser hardt på dem. Så jeg har ikke gjort noe med det Anonymkode: 7f6b4...0c0 Det er mest sannsynlig sølvkre du har på badet. Kort fortalt er det i så måte sannsynlig at du har et fukt/råteproblem i tilknytning til badet. Dette bare til info. Forrige gang jeg var borti dette holdt det at en litt korpulent håndverker lente seg på en skillevegg så raste den ned.. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #18 Skrevet 22. oktober 2018 På 17.10.2018 den 2.46, AnonymBruker skrev: Det er jo kjedelig, mener jeg, hvis det blir slik at man ikke lengre får dekket utgifter til bekjempelse av skjeggkre i boligene på forsikringene. Hvis jeg hadde oppdaget skjeggkre i min bolig, og forsikringen ikke dekker utgiftene til bekjempelse, så hadde jeg vært nødt til å spare penger i lang tid for å få råd til å betale et skadedyrfirma for å hjelpe meg. Anonymkode: 6ac96...b53 Hvorfor det? Sprayer du ned huset fordi du finner en edderkopp på badet? Det er i så fall like irrasjonelt. Jeg har et eller annet kravlende insekt i hus som jeg lever fint med. Kom inn utenfra i fjor sommer (jeg vet det ikke er skjeggkre, for dyret liker seg ute på terrassen) og siden dukker det opp noen her og der hver måned. Akkurat som det her en dag hang en edderkopp og dinglet i taket på soverommet. Samma sak: mos, kast, lev videre. Anonymkode: 9b205...18a 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #19 Skrevet 2. desember 2018 Hadde jeg kjøpt hus/leilighet i dag hadde jeg HELT klart investert i noen lim feller ala denne typen:https://skadedyr.net/produkt/sorte-limfeller-50-stk/ Satt dem ut i hele huset de første månedene for å se om det er noen kre der..! For å oppdage det etter lang tid kommer du ikke langt med. Finner du voksne individer etter bare noen måneder sier det seg selv at disse var der lenge før du overtok huset, ettersom skjeggkre bruker 2-3 år på å bli "voksen". Anonymkode: c1ff7...16d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #20 Skrevet 2. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg kjøpt hus/leilighet i dag hadde jeg HELT klart investert i noen lim feller ala denne typen:https://skadedyr.net/produkt/sorte-limfeller-50-stk/ Satt dem ut i hele huset de første månedene for å se om det er noen kre der..! For å oppdage det etter lang tid kommer du ikke langt med. Finner du voksne individer etter bare noen måneder sier det seg selv at disse var der lenge før du overtok huset, ettersom skjeggkre bruker 2-3 år på å bli "voksen". Anonymkode: c1ff7...16d Burde man kjøpe sånn selv om man ikke vet at det er skjeggkre i huset? Skal snart flytte inn i nybygg, og er livredd for skjeggkre Anonymkode: 58b7e...fd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå