Gå til innhold

Vegetarisme vs veganisme

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 minutter siden, Lava Anne skrev:

Ok. Ja, i flere tilfelle er vegetarianisme og veganisme populært. Selv bryr jeg meg nemlig svært lite om redefinering av ord. Jeg spiser kjøtt fra dyr som har hatt det bra, men kjøper det aldri, og så har jeg fått pepper for at jeg kaller meg vegetarianer. Det er greit nok, men kritikken ser ut til å bunne i forskjellige grunner. Fra vegetarianere og veganere: en moralistisk tale om at jeg er fake og at jeg ikke har rett til å kalle meg det. Fra andre: At jeg lyver på meg vegetarianisme fordi det er kult. Det enkle svaret er at jeg kaller meg vegetarianer for å slippe og forklare i det lange og brede hvorfor jeg i noen få tilfeller spiser kjøtt, noe som blir ganske slitsomt i lengden, spesielt for en som i utgangspunktet ikke er så pratsom av seg. Kaller jeg meg fleksitarianer, må jeg forklare meg enda mer.

Takk for svar. 
Jeg hadde nok blitt mer forvirret, og stilt mange flere spørsmål, hvis en som hadde sagt h*n var vegetarianer plutselig hadde spist kjøtt.
Jeg hadde forstått det bedre hvis noen hadde sagt at "jeg spiser i all hovedsak vegetarisk, men er ikke vegetarianer".

Men det er klart, du lever det, og vet best hvilken forklaring som best som fungerer for deg.  :)

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fort gjort å tenke at siden en vegetarianer ikke spiser kjøtt og fisk så er en veganer en som ikke spiser noe som helst dyrerelatert. Problemet er at en veganer, i ordets rette forstand, er en som ikke bruker produkter fra dyr i det hele tatt. Det er vel og bra, men da mangler vi et ord for vegansk kosthold. Selv er jeg for tiden der og etter å ha bommet noen ganger så sier jeg at jeg har et plantebasert kosthold.

Anonymkode: 216a5...748

Som jeg skrev i startinnlegget er det mange retninger innen vegetarisme, der noen ikke spiser noe som helst animalske produkter, mens andre igjen spiser ting som kommer fra dyr, men ikke selve dyret, og derfor er definisjonen på vegetarisme er i utgangspunktet dekkende for ditt kosthold.

Men jeg ser problemet ditt, at "vegetarisme" er en "paraplydefinisjon" som ikke skiller på de ulike underkategoriene, og at selv om "veganisme" ligger nærmest kostholdsmessig, er "vegetarisme" nærmest livsstilsmessig.

Jeg ser utfordringen ved dette, og synes "plantebasert kosthold" er et godt kompromiss.

Anonymkode: 20db7...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev i startinnlegget er det mange retninger innen vegetarisme, der noen ikke spiser noe som helst animalske produkter, mens andre igjen spiser ting som kommer fra dyr, men ikke selve dyret, og derfor er definisjonen på vegetarisme er i utgangspunktet dekkende for ditt kosthold.

Men jeg ser problemet ditt, at "vegetarisme" er en "paraplydefinisjon" som ikke skiller på de ulike underkategoriene, og at selv om "veganisme" ligger nærmest kostholdsmessig, er "vegetarisme" nærmest livsstilsmessig.

Jeg ser utfordringen ved dette, og synes "plantebasert kosthold" er et godt kompromiss.

Der lærte du meg noe. Jeg trodde 'vegetarianer' var en som spiste plantebasert og produkter fra dyr som egg, melk og honning.(?). Ok, da er jeg for tiden vegetarianer, men med et strikt plantebasert kosthold. Evt vegetarianer med et vegansk kosthold.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der lærte du meg noe. Jeg trodde 'vegetarianer' var en som spiste plantebasert og produkter fra dyr som egg, melk og honning.(?). Ok, da er jeg for tiden vegetarianer, men med et strikt plantebasert kosthold. Evt vegetarianer med et vegansk kosthold.

Så bra at vi begge lærer ting.  :)

Det som veganisme og (den strengeste formen for) vegetarisme har felles er kostholdet.

Det som skiller disse to retningene er at veganismen har tatt det et skritt lenger, og utelukker alt animalsk (så langt det er mulig) fra sitt liv, inkludert klær, medisiner, kroppspleie, hudpleie, vaskemidler osv. 
Veganisme er godkjent som et livssyn, på lik linje med humanetikere.

Det finnes ulike former for vegetarisme, og jeg tror det er det som er mest forvirrende for de fleste.  :)

Den strengeste formen utelukker all form for animalske produkter i maten, inkludert stivelse (gelatin), og produkter som kommer fra dyr (egg, melk, honning).

Så har du de som godtar honning og stivelse, men ikke egg og melk.

Lakto/ovo-vegetarianerne godtar animalske produkter fra dyr (egg, melk, honning, stivelse), men spiser ikke selve dyret.

Vegetarianere kan gjerne bruke naturlige stoffer i klær, men er gjerne bevisste på dyrevelferd, og unngår i størst mulig grad medisiner og sminke som er testet på dyr.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lakto/ovo-vegetarianerne godtar animalske produkter fra dyr (egg, melk, honning, stivelse), men spiser ikke selve dyret.

Jeg ser at dette ble litt forvirrende og feil.

Det finnes flere undergrupper.

Laktovegetarianere drikker melk, men spiser ikke egg.

Ovovegetarianere spiser egg, men drikker ikke melk.

Osv..

Grunnen til at jeg satte disse to sammen, og også inkluderte stivelse og honning under denne gruppen, er fordi at denne gruppen som oftest også godtar flere produkter dyr, ikke bare den ene.

Skrevet (endret)
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 
Jeg hadde nok blitt mer forvirret, og stilt mange flere spørsmål, hvis en som hadde sagt h*n var vegetarianer plutselig hadde spist kjøtt.
Jeg hadde forstått det bedre hvis noen hadde sagt at "jeg spiser i all hovedsak vegetarisk, men er ikke vegetarianer".

Men det er klart, du lever det, og vet best hvilken forklaring som best som fungerer for deg.  :)

Jeg forklarer meg i de tilfeller hvor dette skjer, men som oftest skjer det jo ikke. Så da spiser jeg min mat uten kjøtt og sier bare at jeg er veggis, så slipper jeg som regel gravinga. De som kjenner meg er jo de som ser dette, og de vet hvordan det er og lar meg være i fred. Det hadde vært greit om folk faktisk var nysgjerrige, men ofte stiller de spørsmål i en slik tone at man forstår at de egentlig fordømmer en, enten den ene veien eller den andre. Er folk oppriktig nysgjerrig, så forklarer jeg.

Endret av Lava Anne
Skrevet
1 minutt siden, Lava Anne skrev:

Jeg forklarer meg i de tilfeller hvor dette skjer, men som oftest skjer det jo ikke. Så da spiser jeg min mat uten kjøtt og sier bare at jeg er veggis, så slipper jeg som regel gravinga.

Det forstår jeg godt.  :)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.  Jeg har lagt merke til at ikke-vegetarianere sier at de er vegetarianere også ("jeg er vegetarianer, men spiser kylling" var veldig populært å si for noen år siden), men i det siste har jeg som sagt også lagt merke til at det blir stadig fler "veganere" som har en vegetarisk livsstil.

Men siden du opplever mye negativt med det å være veganer, mener du altså at de som sier at de er veganere uten å være rett og slett ikke har satt seg inn i veganismen?

Jeg tror mange forveksler et vegansk kosthold med veganisme som livssyn. Å ha et vegansk kosthold er ikke synonymt med å være veganer. 

Og så er det kanskje enkelte som ikke har satt seg inn i hva veganisme innebærer. Men jeg tror de færreste som kaller seg veganere uten å være det, er klar over at de ikke egentlig er det (mulig jeg tar feil, dette er bare mine antakelser). F.eks. hvis de spiser honning, eller ikke er klar over at enkelte matvarer og godteri inneholder gelatin, melkepulver etc. 

Fikk servert «veganske chips» hos en venn av meg som er vegetarianer. Kjente en skikkelig ostesmak. På kjøkkenet lå posen til chipsene, og da jeg leste bakpå sto selvsagt melk som ingrediens. Men hun trodde oppriktig de var veganske. Tror mange kanskje ikke er like flinke/nøye på sånne ting. 

Anonymkode: 06534...7f3

Skrevet
15 timer siden, Ewe skrev:

Lakto-ovo kanskje?

Ehh, ja. Må stoppe å delta i debatter på nattaen.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange forveksler et vegansk kosthold med veganisme som livssyn. Å ha et vegansk kosthold er ikke synonymt med å være veganer. 

Og så er det kanskje enkelte som ikke har satt seg inn i hva veganisme innebærer. Men jeg tror de færreste som kaller seg veganere uten å være det, er klar over at de ikke egentlig er det (mulig jeg tar feil, dette er bare mine antakelser). F.eks. hvis de spiser honning, eller ikke er klar over at enkelte matvarer og godteri inneholder gelatin, melkepulver etc. 

Fikk servert «veganske chips» hos en venn av meg som er vegetarianer. Kjente en skikkelig ostesmak. På kjøkkenet lå posen til chipsene, og da jeg leste bakpå sto selvsagt melk som ingrediens. Men hun trodde oppriktig de var veganske. Tror mange kanskje ikke er like flinke/nøye på sånne ting. 

Jeg tror du har rett, det handler mest sannsynlig om begrepsforvirring.

"Jeg har et vegansk kosthold, altså er jeg veganer" er veldig lett å tenke.
Det blir som å si "jeg har hodepine, altså har jeg migrene".
De de "glemmer" (eller ikke vet), er at veganisme omhandler mer enn kosthold, og migrene har flere diagnosekriterier enn hodepine.

Skrevet

Forskjellen er ekstremisme!!!!

men som jeg har sagt mange ganger, plantejord er ikke vegansk, de maler seg selv inn i ett hjørne😂

Anonymkode: 9f52b...b89

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er ekstremisme!!!!

men som jeg har sagt mange ganger, plantejord er ikke vegansk, de maler seg selv inn i ett hjørne😂

Anonymkode: 9f52b...b89

Huff, så ekstreme man er for å ikke ville ta annet liv.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Fireflies said:

Du er vel mot abort og da? ;)
Ellers, jeg tar ikke liv selv om jeg spiser kjøtt. Ikke tar man liv av å klippe en sau heller.
Men avokado, det er vel greit? Selv om man mishandler bier i prossessen...

Anonymkode: 4eef1...842

Skrevet
37 minutter siden, Fireflies skrev:

Selv om det er mye jeg ikke forstår ved veganismen, og selv om jeg mener livsstilen er for ekstrem for meg, mener jeg ikke at alle veganere er ekstremister i negativ forstand, men dette argumentet blir for dumt.

Hvilket liv tar jeg ved å bruke ull?  Hvilket liv tar jeg ved å spise honning? Hvilket liv tar jeg ved å spise egg eller drikke melk?

Man kan være en bevisst forbruker selv om man ikke er en veganere.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om det er mye jeg ikke forstår ved veganismen, og selv om jeg mener livsstilen er for ekstrem for meg, mener jeg ikke at alle veganere er ekstremister i negativ forstand, men dette argumentet blir for dumt.

Hvilket liv tar jeg ved å bruke ull?  Hvilket liv tar jeg ved å spise honning? Hvilket liv tar jeg ved å spise egg eller drikke melk?

Jeg er verken veganer eller vegetarianer. Men: mange bier dør under og etter høsting av honning. Høns lever under forferdelige forhold for å klekke disse eggene for oss, og mange dør i den prosessen også. 

Anonymkode: e28aa...abc

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er verken veganer eller vegetarianer. Men: mange bier dør under og etter høsting av honning. Høns lever under forferdelige forhold for å klekke disse eggene for oss, og mange dør i den prosessen også. 

Anonymkode: e28aa...abc

Og der kommer den bevisste forbrukeren inn.  Det er ikke umulig å kjøpe egg fra lokale produsenter der hønene er frittgående, og lever under gode forhold.  (Honning spiser jeg ikke, og har ikke kunnskap om produksjon)

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hannkyllinger kvernes levende i eggindustrien. Så du tar liv ved å spise egg. Ved å drikke kumelk er det en ku som har blitt fratatt kalven sin, og en kalv som ikke får morsmelken som er ment for den.

• Liker 1
Skrevet

Men hvis veganere ikke spiser animalske produkter, hvorfor spiser de grønnsaker, frukt, bær, kaffe osv da? Altså det som blir pollinert av bier? Avokado blant annet blir gjerne pollinert i enkelte land av bier som lever i harde omgivelser, fangenskap og transport over flere ganger for å produsere avokado (og annen mat).

Bare lurer :) 

Anonymkode: c40f9...8fe

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar biers liv, som er viktig for produksjon av veldig mye mat :) 

Anonymkode: c40f9...8fe

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel mot abort og da? ;)
Ellers, jeg tar ikke liv selv om jeg spiser kjøtt. Ikke tar man liv av å klippe en sau heller.
Men avokado, det er vel greit? Selv om man mishandler bier i prossessen...

Anonymkode: 4eef1...842

For abort og veganisme er likestilt...

Nei, det er det ikke.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva honning angår så er det faktisk veldig mange bier som dør for den produksjonen. Så, det er ganske mange liv man tar med det.

Hva egg og ull angår, dette er levende vesner som er domestisert gjennom tidene for å passe våre behov uten å tenke på dyrenes behov. En sau skal faktisk ikke ha så mye ull som den gjør, og det er unaturlig for en høne å legge så mange egg.

Melkeindustiren er ett helt eget kapittel. For at kua skal produsere melk, så må den føde en kalv. Deretter blir kalven tatt fra kua slik at mennesker får melken. Melkekyr blir for øvrig slaktet flere år før forventet levetid for en ku. Fordi de ikke orker mer.

Men, fortjnener egentlig kuer å være med kalven sin?

La oss sjekke med henne som fulgte etter kalven sin:

Eller denne kua, som hadde en kalv født på feil side av gjerdet:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...