AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #1 Skrevet 15. oktober 2018 I det siste har vegetarisme og veganisme kommet veldig frem i lyset, og i den forbindelse ser jeg at veldig mange sier at de er veganere. Men når vi de forteller om sitt livssyn kommer det frem at de bruker klær av animalske produkter (ull, silke, skinn), og en del andre ting som ikke er forenelig med veganisme. Bare så det er avklart, veganisme er et livssyn, ikke et kosthold. Dette er mennesker som har et kosthold fritt for animalske produkter, men som også lar være å bruke animalske produkter innen klær, kosmetikk, legemidler (så langt det lar seg gjøre) osv. Og i motsatt ende er det er mange former for vegetarisme. Noen er rene vegetarianere, og har et kosthold som ikke inneholder animalske produkter i det hele tatt, andre tillater animalsk stivelse og produkter som kommer fra dyr (egg, melk), men spiser ikke selve dyret. Så nå lurer jeg på hvorfor så mange påstår at de er veganere, når de egentlig er vegetarianere. Er det mer status å være veganer? PS: Jeg er hverken veganer eller vegetarianer selv, men jeg har hatt veganer-venner siden 80-tallet, og har gjennom dem fått mye informasjon om veganisme. Anonymkode: 20db7...bf3
Gjest HankySpanky Skrevet 15. oktober 2018 #2 Skrevet 15. oktober 2018 Veganere er aktivister, gjerne også ekstremsosialister og miljøekstremister. De skal påtvinge alle en sosialistisk, miljøvennlig og vegansk livsstil og dømmer absolutt alle som skulle finne på å spise kjøtt eller ellers ha andre oppfatninger enn dem selv. Vegetarianere er folk som ikke spiser kjøtt, eller visse typer kjøtt, eventuelt kutter ut animalske produkter. De lar deg stort sett være i fred og innehar gjerne et mer liberalistisk syn på både politikk og miljø. Det er mitt intrykk, veganere kan skylde seg sjæl om det er feil.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #3 Skrevet 15. oktober 2018 11 minutter siden, HankySpanky skrev: Veganere er aktivister, gjerne også ekstremsosialister og miljøekstremister. De skal påtvinge alle en sosialistisk, miljøvennlig og vegansk livsstil og dømmer absolutt alle som skulle finne på å spise kjøtt eller ellers ha andre oppfatninger enn dem selv. Det kan godt være du har rett, men det er ikke mitt inntrykk. Men det besvarer uansett ikke spørsmålet mitt om hvorfor så mange sier at de er veganere mens de lever som vegetarianere. Anonymkode: 20db7...bf3
Gjest HankySpanky Skrevet 15. oktober 2018 #4 Skrevet 15. oktober 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Det kan godt være du har rett, men det er ikke mitt inntrykk. Men det besvarer uansett ikke spørsmålet mitt om hvorfor så mange sier at de er veganere mens de lever som vegetarianere. Anonymkode: 20db7...bf3 Fordi det er in? Fordi det står `vegansk` i butikkene og ikke `vegetariansk`? (Sikkert noen veganer-aktivister som har sørget for akkurat det) Fordi de ikke gidder å forklare hva de legger i begrepet `vegetarianer`? Fordi de ikke vet forskjellen selv? Spør de du kjenner da vel.
Fireflies Skrevet 15. oktober 2018 #5 Skrevet 15. oktober 2018 7 timer siden, HankySpanky skrev: Veganere er aktivister Ikke alle veganere er aktivister. 1
Fireflies Skrevet 15. oktober 2018 #6 Skrevet 15. oktober 2018 7 minutter siden, HankySpanky skrev: Fordi det står `vegansk` i butikkene og ikke `vegetariansk`? (Sikkert noen veganer-aktivister som har sørget for akkurat det) Ofte når det står vegetariansk i butikkene så er det fordi det er oko-lavo vegetariansk, dermed ikke egnet for veganere. Derfor skriver flere og flere at maten er vegansk, når den er helt vegansk. For å gjøre det lettere for veganere og de som spiser plantebasert å kunne velge produkter.
Fireflies Skrevet 15. oktober 2018 #7 Skrevet 15. oktober 2018 De du snakker med som sier de er veganere og bruker ull, er det slik at de fortsatt kjøper ull eller bruker de produkter de hadde fra før de ble veganer?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #8 Skrevet 15. oktober 2018 8 timer siden, HankySpanky skrev: Veganere er aktivister, gjerne også ekstremsosialister og miljøekstremister. De skal påtvinge alle en sosialistisk, miljøvennlig og vegansk livsstil og dømmer absolutt alle som skulle finne på å spise kjøtt eller ellers ha andre oppfatninger enn dem selv. Vegetarianere er folk som ikke spiser kjøtt, eller visse typer kjøtt, eventuelt kutter ut animalske produkter. De lar deg stort sett være i fred og innehar gjerne et mer liberalistisk syn på både politikk og miljø. Det er mitt intrykk, veganere kan skylde seg sjæl om det er feil. Blir som å si «Det er mitt inntrykk, ikke-veganere kan skylde seg sjæl om det er feil». Eller du kan bytte ut ordet med «russere», «muslimer» osv. - i alle tilfeller viser bare den som kommer med et slikt utsagn hvor fordomsfull og sneversynt vedkommende er. En skal ikke måtte stå til ansvar for hva mange med en felles interesse eller et felles livssyn som seg selv, sier, mener og gjør. For blant veganere, i likhet med blant ikke-veganere, finnes store variasjoner. Jeg er veganer, og du hadde aldri merket det med mindre vi ble gode venner. Du kunne sittet ved siden av meg på skolen eller andre sosiale sammenkomster og spist så mye kjøtt og annet animalsk du bare ville - jeg hadde latt deg være i fred og ikke påtvunget deg noen ting som helst. Hadde ikke dømt deg heller, og nei, jeg er heller ikke noen aktivist. For øvrig er de som kutter ut «visse typer kjøtt» ikke vegetarianere. Vegetarianere spiser ikke kjøtt (fisk er også kjøtt). De som spiser fisk, men ikke annet kjøtt, kalles pescetarianere. Anonymkode: 06534...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #9 Skrevet 16. oktober 2018 8 timer siden, Fireflies skrev: De du snakker med som sier de er veganere og bruker ull, er det slik at de fortsatt kjøper ull eller bruker de produkter de hadde fra før de ble veganer? I tråden om barnesanger som lærer barn å utnytte dyr (bæ bæ lille lam)var det en selverklært veganer som hevdet at alle veganere hun kjente, inkludert seg selv, fremdeles brukte ullklær og ullgarn til strikking. Og jeg har hørt andre nye veganere si det samme. De jeg kjenner personlig bruker ikke ull. Anonymkode: 20db7...bf3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I tråden om barnesanger som lærer barn å utnytte dyr (bæ bæ lille lam)var det en selverklært veganer som hevdet at alle veganere hun kjente, inkludert seg selv, fremdeles brukte ullklær og ullgarn til strikking. Og jeg har hørt andre nye veganere si det samme. De jeg kjenner personlig bruker ikke ull. Anonymkode: 20db7...bf3 Altså, de kjøper ullkkær og ullgarn fremdeles, selv etter at de ble "veganere" Anonymkode: 20db7...bf3
Gjest HankySpanky Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Blir som å si «Det er mitt inntrykk, ikke-veganere kan skylde seg sjæl om det er feil». Eller du kan bytte ut ordet med «russere», «muslimer» osv. - i alle tilfeller viser bare den som kommer med et slikt utsagn hvor fordomsfull og sneversynt vedkommende er. En skal ikke måtte stå til ansvar for hva mange med en felles interesse eller et felles livssyn som seg selv, sier, mener og gjør. For blant veganere, i likhet med blant ikke-veganere, finnes store variasjoner. Anonymkode: 06534...7f3 Det er mitt inntrykk, basert på mine erfaringer, det er min fulle rett å uttrykke det. Du har et annet og kommer med det men viser typisk sosialistiske tendenser, fordi du vil nekte meg min rett til å uttale meg, fordi det er «feil» ut fra ditt ståsted, og fortsetter med å røre det sammen med rasisme oa. På sett og vis bekrefter du mitt inntrykk, sikkert ufrivillig.
Ewe Skrevet 16. oktober 2018 #12 Skrevet 16. oktober 2018 8 timer siden, Fireflies skrev: Ofte når det står vegetariansk i butikkene så er det fordi det er oko-lavo vegetariansk, dermed ikke egnet for veganere. Derfor skriver flere og flere at maten er vegansk, når den er helt vegansk. For å gjøre det lettere for veganere og de som spiser plantebasert å kunne velge produkter. Lakto-ovo kanskje?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 8 timer siden, HankySpanky skrev: Fordi det er in? Fordi det står `vegansk` i butikkene og ikke `vegetariansk`? (Sikkert noen veganer-aktivister som har sørget for akkurat det) Fordi de ikke gidder å forklare hva de legger i begrepet `vegetarianer`? Fordi de ikke vet forskjellen selv? Spør de du kjenner da vel. Jeg har spurt de jeg kjenner, men de skjønner det heller ikke, derfor hadde jeg håpet at noen her kunne forklare hvorfor de velger å si at de er veganere, når de beviselig er vegetarianere. (Jeg vet det finnes noen her inne, jeg har sett flere eksempler på det) Men du kan ha rett i at de ikke vet forskjellen selv, at de ikke har satt seg inn i veganisme, og at de tror at det er kostholdet som gjør dem til veganere. Men det er i så fall dårlig gjort overfor de som er veganere, i og med at de da sprer feilinformasjon om veganismen. Det blir som å si at vegetarianere spiser kylling, cøliakere spiser spelt, og at lavkarbere (LCHF) kan spise glutenfri knekkebrød. Anonymkode: 20db7...bf3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 3 timer siden, HankySpanky skrev: Det er mitt inntrykk, basert på mine erfaringer, det er min fulle rett å uttrykke det. Du har et annet og kommer med det men viser typisk sosialistiske tendenser, fordi du vil nekte meg min rett til å uttale meg, fordi det er «feil» ut fra ditt ståsted, og fortsetter med å røre det sammen med rasisme oa. På sett og vis bekrefter du mitt inntrykk, sikkert ufrivillig. Har aldri sagt du ikke har rett til å uttrykke det. Jeg er for øvrig ikke sosialist, og jeg har da ikke nektet deg din rett til å uttale deg. Anonymkode: 06534...7f3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veganer, Anonymkode: 06534...7f3 Siden du er veganer, hva mener du kan være grunnen til at mange vegetarianere velger å si at de er veganere? Kan det være fordi det er mer "i tiden" å være veganer, eller vet de ikke forskjellen på veganisme og vegetarisme? Og hva synes du om at vegetarianere sprer feilinformasjon om veganisme ved å leve som vegetarianere, men samtidig si at de er veganere? Konkret eksempel finner du i tråden "veganer sier "bæ bæ lille lam...": . Der skrev en bruker: " Feil! jeg er veganer, jeg bruker ullklær, ja, jeg strikker til og med med ullgarn! det samme gjør flere andre veganere som jeg kjenner! " Altså sier denne brukeren at veganere bruker animalske produkter, noe som er feilinformasjon. Dette er et konkret eksempel på en som har en vegetarisk livsstil, men som hevder å være veganer, og jeg har sett mange tilsvarende eksempler her inne, og snakket med mange tilsvarende IRL. Anonymkode: 20db7...bf3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #16 Skrevet 16. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Siden du er veganer, hva mener du kan være grunnen til at mange vegetarianere velger å si at de er veganere? Kan det være fordi det er mer "i tiden" å være veganer, eller vet de ikke forskjellen på veganisme og vegetarisme? Og hva synes du om at vegetarianere sprer feilinformasjon om veganisme ved å leve som vegetarianere, men samtidig si at de er veganere? Konkret eksempel finner du i tråden "veganer sier "bæ bæ lille lam...": . Der skrev en bruker: " Feil! jeg er veganer, jeg bruker ullklær, ja, jeg strikker til og med med ullgarn! det samme gjør flere andre veganere som jeg kjenner! " Altså sier denne brukeren at veganere bruker animalske produkter, noe som er feilinformasjon. Dette er et konkret eksempel på en som har en vegetarisk livsstil, men som hevder å være veganer, og jeg har sett mange tilsvarende eksempler her inne, og snakket med mange tilsvarende IRL. Anonymkode: 20db7...bf3 Jeg har ikke merket at mange vegetarianere velger å si at de er veganere. Virker mer vanlig at ikke-vegetarianere sier de er vegetarianere. Men jeg ser enkelte skriver de er f.eks. "99 % veganer" osv. Tenker det ikke er noe problem, men skal man være pirkete vil det jo være mer riktig å si "Jeg spiser 99 % vegansk". Jeg tror ikke det er "i tiden" å være veganer egentlig, som veganer opplever jeg i hvert fall at det er få som synes det er noe positivt at jeg er det. Det er flere som synes det er sært og ser ut til å ha noe imot det. Anonymkode: 06534...7f3
Lava Anne Skrevet 16. oktober 2018 #17 Skrevet 16. oktober 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt være du har rett, men det er ikke mitt inntrykk. Men det besvarer uansett ikke spørsmålet mitt om hvorfor så mange sier at de er veganere mens de lever som vegetarianere. Anonymkode: 20db7...bf3 Men hvorfor bryr du deg?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #18 Skrevet 16. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke merket at mange vegetarianere velger å si at de er veganere. Virker mer vanlig at ikke-vegetarianere sier de er vegetarianere. Men jeg ser enkelte skriver de er f.eks. "99 % veganer" osv. Tenker det ikke er noe problem, men skal man være pirkete vil det jo være mer riktig å si "Jeg spiser 99 % vegansk". Jeg tror ikke det er "i tiden" å være veganer egentlig, som veganer opplever jeg i hvert fall at det er få som synes det er noe positivt at jeg er det. Det er flere som synes det er sært og ser ut til å ha noe imot det. Anonymkode: 06534...7f3 Takk for svar. Jeg har lagt merke til at ikke-vegetarianere sier at de er vegetarianere også ("jeg er vegetarianer, men spiser kylling" var veldig populært å si for noen år siden), men i det siste har jeg som sagt også lagt merke til at det blir stadig fler "veganere" som har en vegetarisk livsstil. Men siden du opplever mye negativt med det å være veganer, mener du altså at de som sier at de er veganere uten å være rett og slett ikke har satt seg inn i veganismen? 4 minutter siden, Lava Anne skrev: Men hvorfor bryr du deg? Tja, jeg lurer på så mangt. Den siste tiden har jeg tenkt mye på tendensen å redefinere ord og uttrykk, og da jeg leste den kommentaren jeg henviser til, og kom på mange tilsvarende kommentarer både her inne og IRL, tenkte jeg at jeg kunne spørre om hvorfor det har blitt slik i dette konkrete tilfellet. Jeg elsker å lære, prøve å se sammenhenger mellom ting, og det ligger ikke så mye mer i det enn det. Anonymkode: 20db7...bf3
Lava Anne Skrevet 16. oktober 2018 #19 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg lurer på så mangt. Den siste tiden har jeg tenkt mye på tendensen å redefinere ord og uttrykk, og da jeg leste den kommentaren jeg henviser til, og kom på mange tilsvarende kommentarer både her inne og IRL, tenkte jeg at jeg kunne spørre om hvorfor det har blitt slik i dette konkrete tilfellet. Jeg elsker å lære, prøve å se sammenhenger mellom ting, og det ligger ikke så mye mer i det enn det. Anonymkode: 20db7...bf3 Ok. Ja, i flere tilfelle er vegetarianisme og veganisme populært. Selv bryr jeg meg nemlig svært lite om redefinering av ord. Jeg spiser kjøtt fra dyr som har hatt det bra, men kjøper det aldri, og så har jeg fått pepper for at jeg kaller meg vegetarianer. Det er greit nok, men kritikken ser ut til å bunne i forskjellige grunner. Fra vegetarianere og veganere: en moralistisk tale om at jeg er fake og at jeg ikke har rett til å kalle meg det. Fra andre: At jeg lyver på meg vegetarianisme fordi det er kult. Det enkle svaret er at jeg kaller meg vegetarianer for å slippe og forklare i det lange og brede hvorfor jeg i noen få tilfeller spiser kjøtt, noe som blir ganske slitsomt i lengden, spesielt for en som i utgangspunktet ikke er så pratsom av seg. Kaller jeg meg fleksitarianer, må jeg forklare meg enda mer. Endret 16. oktober 2018 av Lava Anne
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #20 Skrevet 16. oktober 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Så nå lurer jeg på hvorfor så mange påstår at de er veganere, når de egentlig er vegetarianere. Anonymkode: 20db7...bf3 Det er fort gjort å tenke at siden en vegetarianer ikke spiser kjøtt og fisk så er en veganer en som ikke spiser noe som helst dyrerelatert. Problemet er at en veganer, i ordets rette forstand, er en som ikke bruker produkter fra dyr i det hele tatt. Det er vel og bra, men da mangler vi et ord for vegansk kosthold. Selv er jeg for tiden der og etter å ha bommet noen ganger så sier jeg at jeg har et plantebasert kosthold. Anonymkode: 216a5...748
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå