Gå til innhold

Nyansatt som ikke fungerer i jobben. Hvordan gå frem for å få personen sagt opp i prøvetiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jobber i en mellomstor organisasjon med 80 ansatte. Vi har alle selvstendige oppgaver, og forventes å gjøre jobben vår uten mye innblanding fra ledelsen. Ledelsen har ikke inngående kjennskap til hvert enkelte ansattes område nødvendigvis. 

Da mitt område har vokst mye i det siste, ble det ansatt en til person for å avlaste meg. Vi skal da drifte denne delen av organisasjonen sammen. Da det kun er meg som har relevant fagkunnskap til denne delen av jobben er det også meg som må lære opp vedkommende.

Nå har personen vært ansatt i 4 måneder, og det er rett og slett en håpløs situasjon. Personen uteblir fra opplæring, glemmer avtaler med leverandører (og meg!), og får rett og slett ikke jobben gjort. Rutiner glemmes, telefonsamtaler blir ikke gjennomført osv. Vedkommende gjesper seg gjennom dagen, og kan godt finne på å stikke å trene rett før et viktig møte f.eks, slik at jeg må gjennomføre alene. 

Det har også vist seg å være store huller når det gjelder faglig kunnskap, personen kan ikke ting som burde vært element for vår profesjon. Det har blitt noen pinlige situasjoner med leverandører og samarbeidspartnere, da personen ofte ikke møter opp, eller møter totalt uforberedt. 

Jeg vet snart ikke mine arme råd. Jeg setter av tid til opplæring, personen møter ikke opp. Når jeg da går og leter etter vedkommende finner jeg gjerne vedkommende på treningsrommet eller sittende på mobilen. Og hvis hin møter følges det ikke med. 

Jeg har nå tenkt at dette ikke kommer til å gå. Slik det er nå får jeg ingen avlastning, kun mye opprydningsarbeid. Jeg må beklage overfor leverandører osv, og jobbe overtid for å rette opp igjen. 

Dette er jo veldig synlig for meg, ettersom det er meg det går ut over. Ledelsen har nok ikke fått med seg situasjonen på samme måte. 

Så hva gjør jeg nå? Sladrer til ledelsen? Jeg er vanligvis en konfliktsky person som ikke sier et vondt ord om enn, men dette fungerer rett og slett ikke. Personen  har to måneder igjen av prøvetiden..

Noen råd?

Anonymkode: 26bd7...921

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg leste tråden din så virket det som om dette hadde vært av de svarene som vanligvis er "gi det litt tid, for det kan ta mer enn fire måneder å bli god i en jobb". 

Men det du skriver her er jo faktisk helt uholdbart. Å rett og slett ikke møte opp til opplæring og leverandørmøter, ikke følge opp det man har sagt man skal osv. er jo faktisk skoft, og noe du må ta opp med ledelsen dersom det ikke bedrer seg etter at du har tatt det opp med vedkommende direkte (om du ikke har gjort det allerede - har du det, kan du gå til ledelsen). Å ikke møte opp til fastsatte avtaler kan man ikke holde på med i arbeidslivet, uten at det gjelder god grunn (sykdom, krise eller noe ekstraordinært som har dukket opp), og da gir man i så fall beskjed med begrunnelse på hvorfor man ikke møter. 

I sånne situasjoner har jeg på godt og vondt lært meg at man ikke kan være konflitksky. For all del, ta det opp på en profesjonell måte. Ikke sleng dritt, ikke kjeft, ikke vær usaklig. Men legg frem for din leder på en tydelig måte at XX ikke fungerer på grunn av YY (og så trekker du frem begrunnelsen med tanke på manglende oppmåte og å ikke følge opp sine oppgaver, og hvilken konsekvens dette har for deg. Gjerne skriftlig slik at du har dokumentert at du har forsøkt å gjøre noe med problemet). For som du sier, hvis du ikke sier fra, så vil det jo kunne gå utover deg hvis det ikke er synlig at det er din nye kollega som ikke drar lasset. Kjedelig å sitte igjen med svarteper fordi noen andre ikke har gjort jobben sin. 

Anonymkode: be07c...421

• Liker 25
Skrevet

Jeg antar at du har tatt det opp med den det gjelder i første omgang? Dersom du har gjort det og det ikke hjalp så er det ikke urimelig av deg å gå til ledelsen.

Anonymkode: bcf98...f7f

• Liker 6
Skrevet

Du har dårlig tid. Du må melde fra til ledelsen om status med engang, slik at riktig steg kan tas før prøvetiden utløper.

Anonymkode: 374fc...f8c

• Liker 27
Skrevet

Takk for svar. Det er så ille at jeg tviler på at ledelsen kommer til å tro meg når det gjelder omfang. Når det gjelder faglig kunnskap er den dessverre ikke tilstrekkelig i det hele tatt. Det gjør at personen ikke kan gjøre ting på egenhånd, da det kan få alvorlige konsekvenser. 

Men ledelsen kan ikke vårt fag, så de tror nok at alt er i orden der. 

Vedkommende er bare totalt umotivert.. Frustrerende..

Noen som vet hvordan gangen i dette er? Gis det advarsler? Personen må vel få noen mulighet til forbedring? Hva hvis jeg ikke blir trodd? Er redd for at det skal slå tilbake på meg som en sladrehank og konfliktmaker..

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det er så ille at jeg tviler på at ledelsen kommer til å tro meg når det gjelder omfang. Når det gjelder faglig kunnskap er den dessverre ikke tilstrekkelig i det hele tatt. Det gjør at personen ikke kan gjøre ting på egenhånd, da det kan få alvorlige konsekvenser. 

Men ledelsen kan ikke vårt fag, så de tror nok at alt er i orden der. 

Vedkommende er bare totalt umotivert.. Frustrerende..

Noen som vet hvordan gangen i dette er? Gis det advarsler? Personen må vel få noen mulighet til forbedring? Hva hvis jeg ikke blir trodd? Er redd for at det skal slå tilbake på meg som en sladrehank og konfliktmaker..

Har dere ikke hatt både en og to evalueringer i løpet av prøveperioden?

• Liker 5
Skrevet

Du må si i fra til din nærmeste sjef og fortelle om ståa, detaljert. Skriv ned alt du husker av det som har skjedd. Skriv ned konkrete tidspunkt hvor vedkomende ikke har kommet til avtalt tid. Alt må ned. Deretter må den nye evalureres og det må gies en sjanse til å forbedre seg. Ta omså ukentlige møter og evaluer. I og med at det er nært slutten på prøvetiden, må det nesten til. For å sparke noen, må man ha veeldig gode grunner!

Anonymkode: 5422a...69c

• Liker 13
Skrevet (endret)
6 minutter siden, couscous skrev:

Har dere ikke hatt både en og to evalueringer i løpet av prøveperioden?

Skal man ha det i prøvetid sammen med kolleger?

Endret av Triviella
feil svar..
Skrevet

Hvor er vedkommende som har personalansvar for den ansatte i prøvetid? Eller er det deg?

• Liker 12
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg antar at du har tatt det opp med den det gjelder i første omgang? Dersom du har gjort det og det ikke hjalp så er det ikke urimelig av deg å gå til ledelsen.

Anonymkode: bcf98...f7f

Det ville jeg også gjort, det nytter ikke være konfliktsky i alle sammenhenger, man må innta en rolle, enten man er utleier eller arbeidsgiver. Det er kanskje verre for en kollega som er satt til å lære opp en annen, men ingen unnskyldning for å ikke ta opp et problem.

9 minutter siden, Kitcat said:

Hvor er vedkommende som har personalansvar for den ansatte i prøvetid? Eller er det deg?

Samme lurer jeg på. Men ts må innta rollen som den som forsøker å ta ansvar, om det enn blir litt vage hentydninger i starten, med vage mener jeg at man bare setter opp en liste over det man reagerer på og er saklig. Øvelse gjør mester. Man må faktisk kvinne seg opp noen ganger, og ikke innta en unnfallen rolle selv om det er den man er mest vant med. 

• Liker 2
Skrevet

For å sparke under prøvetiden må det person ha fått advarsler og tid til å forbedre seg. Ta kontakt med nærmest leder no! Ganske sikker på at finner regelverket om du googler. Trur det er 3 skriftlig advarsler som må til

Anonymkode: d4a93...b4d

• Liker 9
Skrevet

Personen må få mulighet til å forbedre seg, derfor er det veldig viktig at du snarest varsler nærmeste leder med konkrete eksempler på hva som er galt. Vil råde deg til å spesielt trekke fram de tingene som kundene merker, kan hende ledelsen tar det mer alvorlig enn om det bare går ut over deg. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg blir veldig nysgjerrig på hva som har skjedd i ansettelsesprosessen. Har vedkommende bløffet seg igjennom intervjuet eller har prosessen gått for fort?

• Liker 5
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å sparke under prøvetiden må det person ha fått advarsler og tid til å forbedre seg. Ta kontakt med nærmest leder no! Ganske sikker på at finner regelverket om du googler. Trur det er 3 skriftlig advarsler som må til

Anonymkode: d4a93...b4d

Bare tull. 

Men det er sant at man bør ta opp ting underveis, oppsigelsen skal ikke komme som en overraskelse. 

Anonymkode: 008e1...cf9

• Liker 6
Skrevet

TS, du har veldig dårlig tid. Skriv ned alle episoder, og ta et møte med lederen i morgen. 

Anonymkode: 008e1...cf9

• Liker 7
Skrevet

For å avslutte et arbeidsforhold er det arbeidsgiver som må bevise både at vedkommende ikke fungerer i jobben OG at det er gjort nok fra arbeidsgivers side for at personen skal settes i stand til å gjøre det. Evalueringsmøter må derfor inneholde konkret hva personen ikke gjør, eller ikke kan, og hva arbeidsgiver har gjort for å rette opp i dette.

Det samme gjelder i prøvetiden, men bevisbyrden er gjerne lavere enn til vanlig.

I dette tilfellet blir det altså viktig å dokumentere alt det du sier umiddelbart, og sørge for at leder gir vedkommende en sjanse til å forbedre seg. Ellers kommer dere ingen vei.

Anonymkode: 3a6f2...8e9

• Liker 10
Skrevet

Som flere her sier, du har meget dårlig tid. Kollegaen din må få anledning til å rette opp. Det holder ikke å komme siste uka før prøvetiden og klage. Du risikerer da å stuck med denne personen i lang tid. Dette kan slå tilbake på deg hvis du ikke rapporterer. Skriv ned alle episoder, med tid og sted. Så tar du det opp med ledelsen imorgen. 

Anonymkode: 6bfc1...03f

• Liker 6
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

Jobber i en mellomstor organisasjon med 80 ansatte. Vi har alle selvstendige oppgaver, og forventes å gjøre jobben vår uten mye innblanding fra ledelsen. Ledelsen har ikke inngående kjennskap til hvert enkelte ansattes område nødvendigvis. 

Da mitt område har vokst mye i det siste, ble det ansatt en til person for å avlaste meg. Vi skal da drifte denne delen av organisasjonen sammen. Da det kun er meg som har relevant fagkunnskap til denne delen av jobben er det også meg som må lære opp vedkommende.

Nå har personen vært ansatt i 4 måneder, og det er rett og slett en håpløs situasjon. Personen uteblir fra opplæring, glemmer avtaler med leverandører (og meg!), og får rett og slett ikke jobben gjort. Rutiner glemmes, telefonsamtaler blir ikke gjennomført osv. Vedkommende gjesper seg gjennom dagen, og kan godt finne på å stikke å trene rett før et viktig møte f.eks, slik at jeg må gjennomføre alene. 

Det har også vist seg å være store huller når det gjelder faglig kunnskap, personen kan ikke ting som burde vært element for vår profesjon. Det har blitt noen pinlige situasjoner med leverandører og samarbeidspartnere, da personen ofte ikke møter opp, eller møter totalt uforberedt. 

Jeg vet snart ikke mine arme råd. Jeg setter av tid til opplæring, personen møter ikke opp. Når jeg da går og leter etter vedkommende finner jeg gjerne vedkommende på treningsrommet eller sittende på mobilen. Og hvis hin møter følges det ikke med. 

Jeg har nå tenkt at dette ikke kommer til å gå. Slik det er nå får jeg ingen avlastning, kun mye opprydningsarbeid. Jeg må beklage overfor leverandører osv, og jobbe overtid for å rette opp igjen. 

Dette er jo veldig synlig for meg, ettersom det er meg det går ut over. Ledelsen har nok ikke fått med seg situasjonen på samme måte. 

Så hva gjør jeg nå? Sladrer til ledelsen? Jeg er vanligvis en konfliktsky person som ikke sier et vondt ord om enn, men dette fungerer rett og slett ikke. Personen  har to måneder igjen av prøvetiden..

Noen råd?

Som advokat har jeg hatt slike saker på begge sider av "bordet". Kjernen er at du må bygge opp dokumentasjon på saklig oppsigelse. Det betyr i praksis muntlige advarsler (med møtereferat/notater) og skriftlige advarsler. I tillegg er det selvsagt veldig viktig at du kan dokumentere at den ansatte har fått nødvendig opplæring. Oppsigelse skal ikke komme som "et sjokk" på den ansatte.

• Liker 4
Skrevet

Hva bruker han som unnskyldning når du tar opp dette med at han uteblir fra møter og opplæring? 
Som opplæringsansvarlig regner jeg med du har tatt dette opp med vedkommende når det har skjedd, og gitt føringer for hva som faktisk kreves av vedkommende. Hvor mange ganger har du tatt det opp? 

• Liker 2
Skrevet

Har du forsøkt å prate klart og tydelig til personen? Noen trenger mer en hint også.

Dersom han driter i jobben og bare er der å henger, vil du nok fort merke det etter å ha sagt i fra at dette går ikke. En som vil jobbe et sted tar i seg et tak etter en litt alvorlig samtale.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...