AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #1 Skrevet 15. oktober 2018 Hva mener dere om barselgrupper? Jeg mener det oftest er en gjeng falske høner som sitter å skryter over hva barnet sitt kan ,og som skal late som man er bestevenner med denne gjengen ett år. Anonymkode: f6d3d...f79 2
Puny Skrevet 15. oktober 2018 #2 Skrevet 15. oktober 2018 (endret) Hæ??? Barselsgruppe er vel likke forskjellige som de folkene som går i dem. Jeg skulle gjerne vært i en barselsgruppe, men ingen var interessert. Det er en stor påkjenning å bli mor og det kan være godt å ha noen å snakke med i samme situasjon. +at da kan man kanskje slippe å plage alle sine andre venninner med like mye babyprat. Endret 16. oktober 2018 av Puny 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #3 Skrevet 15. oktober 2018 Tenker jeg at konseptet er bra, men ofte fungerer det dårlig å samle en haug med hormonelle kvinner. Anonymkode: 4036b...90e 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #4 Skrevet 15. oktober 2018 Man har jo som regel begrenset erfaring med barselgrupper, så om man selv har hatt en dårlig erfaring betyr jo ikke det at konseptet suger. Det hele handler om kjemi med de du kommer på gruppe med. For du mener kanskje ikke at du selv er en falsk høne? Nei? Så selvfølgelig finnes det andre mammaer som deg og som du kunne havnet på gruppe med. Vår gruppe feks hadde det veldig fint sammen, traff hverandre ca 1 gang i uken hele permisjonen. Det var langt fra bare baby prat, vi pratet om jobb, reiser, osv også, og selvfølgelig kunne vi ta opp ting vi lurte på med babyene. Det føltes mer som å henge med en gjeng nye bekjentskaper med babyen på slep, spise god lunch, skravle, gå turer, oppleve ting i byen på dagtid. Mer moro enn å sulle hjemme eller ute alene. Er nå i perm med min andre og hverdagen er ikke like fleksibel som ved første permisjon så jeg har droppet barselgruppe denne gangen. Føler ikke like store behovet heller da jeg har venninner i perm også. Har gode miner fra gruppa og har forsatt kontakt med flere av dem 3 år etter. Anonymkode: aab02...299 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #5 Skrevet 15. oktober 2018 Jeg har en veldig dårlig erfaring denne gangen. Er min tredje perm,hadde gode erfaringer fra de to andre. Jeg kan fortelle.. Jeg er heldig å har en hjemmeværende mamma , jeg har selv ikke lappen grunnet ulike ting. Gruppa bestemte seg for å melde seg på babydans,jeg valgte bli med fordi min mamma pleier bruke turområde i dette området og kunne gå tur mens jeg var på denne treningen med gruppa. Det varte 10 ganger, og de ønsket veldig at jeg skulle delta fordi de ønsket være sammen med oss , og fordi det krevende seks påmeldte for å holde "kurset"/timen. Etterhvert merker jeg at to av de andre klikker veldig mye mer , de avtaler å besøke hverandre uten at jeg/Vi andre blir bedt. Jeg kom over det tilfeldig fordi min mamma var syk en dag og kunne ikke kjøre, jeg hadde avtale om å spør en av de andre i gruppa ved behov,men fikk som svar at hun skulle til Linnea, så jeg kunne ikke. Jeg ble selvsagt paff over å ikke bli spurt. Jeg sa ifra , og det ble dårlig stemning. Jeg fortsette likevel å spør om å møtes etter dette kurset var over, de hadde nå blitt kjent med flere mammaer i perm via ett forum. De krevde at jeg tok kontakt med dem eller skrev på forumet for å spør om de å ville delta, selv om jeg aldri hadde møtt disse menneskene. De bodde også en time unna, men jeg kunne jo ta buss ifølge dem eller få mammaen min til å kjøre. SÅ da satt jeg igjen halvveis ut i perm uten venner å henge med, fordi de hadde møtt andre. Jeg føler konseptet krever at man er en dose naiv. Greit de ikke var forpliktet til meg,men likevel. Anonymkode: f6d3d...f79
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #6 Skrevet 15. oktober 2018 Barselgruppen var veldig verdifull for meg og vi pratet om alt og ingenting - ikke bare babyer. Anonymkode: f6543...82b 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #7 Skrevet 15. oktober 2018 Den jeg havnet i via HS var ikke bra, men vi lagde en selv som var til stor glede og nytte Anonymkode: 01815...a49
Arkana Skrevet 15. oktober 2018 #8 Skrevet 15. oktober 2018 Barselgrupper er jo bare en samling kvinner som bor på samme sted og har fått barn samme måned, med andre ord helt vanlige mødre. Det er ment som en måte å bli kjent med andre i samme livssituasjon og ha noen å treffe på dagtid mens man er i fødselspermisjon. Om man ikke føler noen kjemi med de andre i gruppen er det helt valgfritt om man vil være med videre. Det er kun et tilbud. Ellers synes jeg det er ganske spesielt å mene at alle kvinner med barn er skrytete falske høner, men på seg selv kjenner man andre sies det. 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #9 Skrevet 15. oktober 2018 Vet ikke så mye om barselgrupper fra babytiden, men gjennom oppveksten hadde vi flere sammenkomster årlig med alle ungene og foreldrene for barselgruppen til et av mine søsken. Nå er alle voksne og det er vel stort sett mødrene som møtes et par ganger i året og fedrene møtes eller drar på turer noen ganger i året. Barselgruppene til oss andre barna har vi ingen kontakt med eller har hatt kontakt med etter babytiden som jeg vet om. Men som nevnt, den barselgruppen til et av mine søsken må sies å ha vært en kjempesuksess med tanke på alle turer vi dro på og sammenkomster gjennom oppveksten, samt de vennskapene som spesielt en del av foreldrene har til hverandre nå. Anonymkode: 405f1...be5
Biloba Skrevet 15. oktober 2018 #10 Skrevet 15. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere om barselgrupper? Jeg mener det oftest er en gjeng falske høner som sitter å skryter over hva barnet sitt kan ,og som skal late som man er bestevenner med denne gjengen ett år. Anonymkode: f6d3d...f79 Du skal ha virkelig ha mange barn og flyttet mye rundt på deg for å ha en kvalifisert mening om flertallet av barselgrupper i landet. Min fungerte helt fint. Ca halvparten møtte kun til de to infomøtene på helsestasjonen, noen av oss var med på trilleturer, lunsjer mm, tror jeg var med 8-10 ganger totalt, kanskje? Alltid god stemning. Noen av dem møtes fortsatt med eller uten barn iblant, jeg sluttet å være med når treffene ble uten barn og da var det også flere som bare var med sporadisk. Alle var greie, de, men følte ikke den ekstra vennskapskjemien til å ville holde det gående og prioritere det over kvelder med babyen/familsporadisk. Møtene ble avtalt på FB så alle var inkudert i avtaleflyten om de ønsket.
Gjest Kritt Skrevet 15. oktober 2018 #11 Skrevet 15. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere om barselgrupper? Jeg mener det oftest er en gjeng falske høner som sitter å skryter over hva barnet sitt kan ,og som skal late som man er bestevenner med denne gjengen ett år. Anonymkode: f6d3d...f79 Damer i barselgrupper er like ulike som andre damer, og en kan ikke si de er sånn eller slik. Må innrømme at jeg hadde litt fordommer mot barselgrupper før jeg fødte selv. Gikk aller nådigst med på å bli plassert i en barselgruppe (av helsestasjonen) , og jeg ble gledelig overrasket. Det viste seg at flere av oss hadde hatt lignende tanker. Vi hadde mye glede av hverandre, og treffes fortsatt, nå mange år etterpå.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #12 Skrevet 15. oktober 2018 Erfaringen min er at det er mest nyttig fot førstegangsmødre. De som hadde barn fra før, var ikke så interessert, naturlig nok, og hadde ikke så mye tid. Men jeg kom over i en annen barselgruppe med nesten bare førstegangsmødre, og det var uvurderlig. Ingen av vennene mine hadde baby/småbarn, og det var fint å kunne snakke "baby" uten å kjede folk. Lurte jo på ALT! Anonymkode: d7b7f...641 2
Riskrem Skrevet 15. oktober 2018 #13 Skrevet 15. oktober 2018 Jeg har to barn og har vært i to ulike barselgrupper. Begge gruppene har vært superhyggelige og vi har bare hatt det koselig underveis. Vi har snakket om barn, jobb, hobbyer, mat, tv-serier og alt mellom himmel og jord. Utrolig hyggelig å komme seg ut av huset og treffe andre i permisjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #14 Skrevet 15. oktober 2018 Har et barn, takket ja til barselsgruppe. Første møtene gikk fint, var hyggelig. Så utvekslet vi nr til hverandre for å gå tur (alle gikk tur i samme strøk) - plutselig en dag møtte jeg de jeg gikk i gruppe med på tur. Uten å inkludere meg. Så nei, liker ikke barselsgruppe. Lager heller en egen med venninner jeg liker neste gang. Anonymkode: 13b9d...1d2 2
KatyP Skrevet 15. oktober 2018 #15 Skrevet 15. oktober 2018 Jeg har to barn og tilsvarende varierende erfaring med barselgrupper. Den første var, vel den var ikke helt vellykket. Det var generelt dårlig stemning og lite rom for andre forslag enn cafeturer. Jeg som alenemor til en baby med kolikk fant den ideen særdeles upopulær. Men jeg prøvde. Det viste seg etterhvert å være et par stykker som likte å hevde seg og sitt liv veldig mye. Bunnet nok i mye usikkerhet, men det ødela veldig mye. Det ble også lagt mye vekt på økonomisk status og utdanning. Så jeg og en annen ble skvist ut. Min konklusjon etter første barselgruppe var derfor at konseptet er helt på viddene. Som å ha organiserte vennegrupper slik som barneskolen har bare med en haug hormonelle tenåringer i stedet. Med andre barselgruppe var flere babyer yngre enn min. Og veldig mange forsvant fort av ulike årsaker. Men det var et par stykker som fant tonen og vi trillet ofte turer, spiste litt mat hjemme hos hverandre og hadde det hyggelig. Veldig koselig i barseltiden og vi har sporadisk kontakt ennå. Så egentlig er vel barselgrupper som alle andre grupper med mennesker, basert på hvilke type folk som er der og hva de ønsker å få ut av gruppen. 1
Arkana Skrevet 15. oktober 2018 #16 Skrevet 15. oktober 2018 (endret) Jeg har forøvrig bare positiv erfaring med barselgrupper. Den første varte til permisjonen var over og så mistet vi kontakt. Den andre har jeg fremdeles jevnlig kontakt med (alle barna er nå skolebarn) og en av de som var med har blitt en av mine beste venninner og vi treffes gjerne med mann og barn også. Den tredje varte bare noen måneder, til sommerferien, og så var det ingen som gjenopptok kontakt. Vi var bare tre stykker og alle hadde 1-2 barn fra før og ikke videre behov for barselgruppe og kjemien var vel ikke den helt store heller. Med alle gruppene har vi truffet hverandre ukentlig, hovedsaklig hjemme hos hverandre med enkel servering, men også på trilleturer. Uansett er det verdt å prøve, det er ikke verre enn at man dropper det om man ikke trives og i beste fall får man nye gode venner. Endret 15. oktober 2018 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #17 Skrevet 15. oktober 2018 Den første barselgruppen fungerte fint så lenge alle mødrene var i perm. Hyggelige og trivelige folk, men mistet kontakten når permisjonstiden var over. Den andre barselgruppen har fått veldig god kjemi. Vi treffes fortsatt nesten månedlig hjemme hos hverandre. Babyene har nå fylt 8 år... Anonymkode: 50d44...d67
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #18 Skrevet 15. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere om barselgrupper? Jeg mener det oftest er en gjeng falske høner som sitter å skryter over hva barnet sitt kan ,og som skal late som man er bestevenner med denne gjengen ett år. Anonymkode: f6d3d...f79 Har aldri satt min fot innenfor en barselgruppe. Ønsket å ha tiden aleine med barna i fred og ro. Anonymkode: 0a10b...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #19 Skrevet 15. oktober 2018 Min barselgruppe er kjempefin. Vi ble ikke satt sammen før ungene var 3 mnd da. Men vi møtes fast dag en gang i uka hjemme hos en av oss, de som kan. Også sier vi fra på Facebook-gruppe om vi skal trille, på babysang, babysvømming eller sånne ting, så andre kan henge seg på. Sjelden vi er alle på treffene, siden det ikke alltid passer for alle, men det er veldig hyggelige folk. Anonymkode: ab1ac...f12
Brunello Skrevet 15. oktober 2018 #20 Skrevet 15. oktober 2018 Etter det jeg har forstått, er en barselgruppe som oftest helt tilfeldig sammensatt. Det som avgjør hvilke gruppe man kommer i, er når man har født. Det sier seg selv at enkelte i gruppen vil få bedre kjemi med hverandre enn med de andre. Vi har tre barn. Kona har hatt tre fine barselgrupper. I alle hadde de jevnlig kontakt gjennom hele permisjonstiden. Tror de trillet mange dager i uken. To av gruppene møtes fortsatt. En har ikke kontakt i det hele tatt. Å være mot barselgruppe som sådan er tullete. Da setter man seg selv litt for høyt. Det er ikke helt umulig st man treffer hyggelige damer i samme livssituasjon og med felles interesser. Jeg tror også barna har godt av å være sammen med andre barn. Det skaper også bånd som varer mellom barna. Våre har flere ganger møtt barna fra barselgrupper i ulike sosiale sammenhenger, og da har de noen de kjenner litt (de går ikke på samme skole). 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå