Gå til innhold

Hjerteflimmer/Hjertebank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt tullete av anfallene med hjertebank/hjerteflimmer. Får skikkelig angst når jeg får det, og det er ofte flere ganger til dagen. Utenom å unngå koffein og alkohol, hva kan man gjøre for å unngå dem?

Anonymkode: e41ed...d2c

Skrevet

Det er stor forskjell på å kjenne hjertebank og ha flimmer. Har du vert hos lege og fått undersøkt hjertet?

Har du angst fra før? Det kan utløse hjertebank :)

Anonymkode: 38ab5...efd

Skrevet

Jeg bare regner med det er flimmer siden det går i familien og flere er utredet/operert for dette etterhvert. De beskriver det helt likt. Jeg har ikke hatt noe langvarig EKG da jeg tenker det er vel ikke så mye legen kan gjøre med det uansett? Jeg har angst fra før ja, men det virker ikke som om det har noen sammenheng, altså jeg har til gode å oppleve at flimmeret oppstår mens jeg har angst. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare regner med det er flimmer siden det går i familien og flere er utredet/operert for dette etterhvert. De beskriver det helt likt. Jeg har ikke hatt noe langvarig EKG da jeg tenker det er vel ikke så mye legen kan gjøre med det uansett? Jeg har angst fra før ja, men det virker ikke som om det har noen sammenheng, altså jeg har til gode å oppleve at flimmeret oppstår mens jeg har angst. 

Har du flimmer bør du medisineres med blodfortynnende så derfor bør du utredes ned 24-timers EKG.. :)

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du flimmer bør du medisineres med blodfortynnende så derfor bør du utredes ned 24-timers EKG.. :)

Åå selv når man er ung? Hjelper det på flimmeret i seg selv eller bare evt hjerneslag som kan oppstå som følge av det?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå selv når man er ung? Hjelper det på flimmeret i seg selv eller bare evt hjerneslag som kan oppstå som følge av det?

Ser faktisk at det står at det behandles med blodfortynnende om man har andre risikofaktorer i tillegg. 

Men det er uansett greit med en diagnose. Og man kan feks. Behandle frekvensen om den er høy.

Men har du kjent på pulsen din når dette skjer? Er den da uregelmessig?

https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/hjertearytmier/atrieflimmer-og-flutter/?page=5

Skrevet

Beklager hvis jeg kjøper tråden, men hvordan vet man at man har hjerteflimmer og ikke bare hjertebank pga stress eller f.eks fordøying av mat? Skal man ikke kunne høre eller kjenne hjertet slå hvis man har hvilepuls?

Anonymkode: 2765d...84d

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager hvis jeg kjøper tråden, men hvordan vet man at man har hjerteflimmer og ikke bare hjertebank pga stress eller f.eks fordøying av mat? Skal man ikke kunne høre eller kjenne hjertet slå hvis man har hvilepuls?

Det er vanskelig å vite, men stort sett har ikke unge flimmer. Man kan kjenne på pulsen om det føles regelmessig eller ikke. Er den uregelmessig er det et tegn på flimmer. 

Ved flimmer ved høy frekvens kan man også få brystsmerter, pustebesvær osv.

Vanligvis skal man ikke høre sitt eget hjerte slå. Man blir først obs på det om pulsen er høy eller om man har hjertebank.

Skrevet

Husk at det finnes flere typer flimmer, så fint å spesifisere at dere mener atrieflimmer

Anonymkode: 0e72e...af4

Skrevet

Hjerteflimmer brukes på «folkemunne» om hjertebank. Det trenger ikke bety diagnosen atrieflimmer.

Til Ts: Hvordan er pulsen din når du har dette? Rask eller bare harde hjerteslag? Uregelmessig?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å vite, men stort sett har ikke unge flimmer. Man kan kjenne på pulsen om det føles regelmessig eller ikke. Er den uregelmessig er det et tegn på flimmer. 

Ved flimmer ved høy frekvens kan man også få brystsmerter, pustebesvær osv.

Vanligvis skal man ikke høre sitt eget hjerte slå. Man blir først obs på det om pulsen er høy eller om man har hjertebank.

Gjelder dette også hvis man er litt hypokonder og er veldig bevisst på hjertelyder? Skal man uansett ikke kunne høre det?

Skrevet

Takker for alle svar. Jeg har ikke prøvd å måle pulsen før under et anfall da jeg blir så stresset og dårlig, men skal prøve å få det til. Jeg trodde det var forskjell på hjertebank og flimmer også i hvordan det føltes? Når jeg har det jeg tenker er hjertebank føles det som om hjertet hopper over et slag eller to for så å slå ekstra hardt. Når jeg har det jeg tenker er flimmer hører jeg ingen hjerteslag, i stedet kjennes det litt som en traktor i brystet, eller en bil som ikke klarer å starte. 😛

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for alle svar. Jeg har ikke prøvd å måle pulsen før under et anfall da jeg blir så stresset og dårlig, men skal prøve å få det til. Jeg trodde det var forskjell på hjertebank og flimmer også i hvordan det føltes? Når jeg har det jeg tenker er hjertebank føles det som om hjertet hopper over et slag eller to for så å slå ekstra hardt. Når jeg har det jeg tenker er flimmer hører jeg ingen hjerteslag, i stedet kjennes det litt som en traktor i brystet, eller en bil som ikke klarer å starte. 😛

Det første du beskriver er ekstraslag. Det er helt uskyldig og ikke engang noe som trenger å utredes. Alle har det.

Det andre du beskriver bør du få undersøkt av lege. Hvis jeg skulle gjette, ville jeg tro du hadde korte løp av supraventrikulær takykardi, som sjeldent er farlig, men her bør du få tatt EKG under anfallet for å se om det du har er behandlingskrevende.

Skrevet
3 timer siden, isw skrev:

Det første du beskriver er ekstraslag. Det er helt uskyldig og ikke engang noe som trenger å utredes. Alle har det.

Det andre du beskriver bør du få undersøkt av lege. Hvis jeg skulle gjette, ville jeg tro du hadde korte løp av supraventrikulær takykardi, som sjeldent er farlig, men her bør du få tatt EKG under anfallet for å se om det du har er behandlingskrevende.

Tusen takk for svar! Ja jeg bør kanskje ta meg en tur til legen.. Er hjertebank noe annet igjen? 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Ja jeg bør kanskje ta meg en tur til legen.. Er hjertebank noe annet igjen? 

Hjertebank er bare en subjektiv opplevelse av å kjenne hjertet slå. Det er ingen sykdom i seg selv :) 

Annonse
Skrevet
På 15.10.2018 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt tullete av anfallene med hjertebank/hjerteflimmer. Får skikkelig angst når jeg får det, og det er ofte flere ganger til dagen. Utenom å unngå koffein og alkohol, hva kan man gjøre for å unngå dem?

Hjertebank kan vi alle kjenne på når vi løper, blir sjokkert eller opplever andre uventetde ting. Hjertebank kan du også få av å tenke for mye på hjertet og å tenke på deg hjertebank. 

Hjerteflimmer er noe helt annet en  hjertebank. 

Hva har du og hva har legen påvist at du har? Å ta opp hjerteflimmer og hjertebank på et nettforum hjelper deg lite, begge deler sorterer under lege. 

Anonymkode: 83028...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...