Gå til innhold

Det er helt sykt at det koster over 1000kr for å gå privat til psykolog! Slik burde det ikke være.

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg synes det er helt vilt at det koster så mye penger hver eneste gang for mennesker som trenger psykolog (men som ikke er så syke at de får hjelp hos det offentlige). 1000kr per time, hvem betaler det? Og hvis de trenger å gå flere ganger, så blir det jo ekstremt dyrt. Synes det er helt ekstremt hvor mye penger som må betales. Man blir ikke kurert på en time eller to heller. Om man har omfattende psykiske problemer, så klarer man seg ikke med 5 timer, og må gjerne gå et par år. 1 time ukentlig i f.eks. 2-3 år, jeg kan ikke forestille meg hvor mye penger det blir. Hvorfor får de ikke bedre ordninger på dette? Det burde bli prioritert ettersom at det ikke hjelper å snakke med noen et par ganger for å få det bedre. Jeg synes virkelig at prisen burde justeres ned, evt at flere mennesker kommer inn i det offentlige.

Hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Jeg synes det er helt vilt at det koster så mye penger hver eneste gang for mennesker som trenger psykolog (men som ikke er så syke at de får hjelp hos det offentlige). 1000kr per time, hvem betaler det? Og hvis de trenger å gå flere ganger, så blir det jo ekstremt dyrt. Synes det er helt ekstremt hvor mye penger som må betales. Man blir ikke kurert på en time eller to heller. Om man har omfattende psykiske problemer, så klarer man seg ikke med 5 timer, og må gjerne gå et par år. 1 time ukentlig i f.eks. 2-3 år, jeg kan ikke forestille meg hvor mye penger det blir. Hvorfor får de ikke bedre ordninger på dette? Det burde bli prioritert ettersom at det ikke hjelper å snakke med noen et par ganger for å få det bedre. Jeg synes virkelig at prisen burde justeres ned, evt at flere mennesker kommer inn i det offentlige.

Hva tenker dere om dette?

Prisen er ok den. Psykologen skal jo ha inntekt han og.

Anonymkode: a2d07...ae5

• Liker 6
Skrevet

Min psykolog koster 650,- pr. time. Jeg syns det er dyrt nok. Med tanke på at det koster meg over 31.000,- i året. 

Skrevet

Hvorfor skal de private skru ned prisen? Husk at de ikke er selvstendig næringsdrivende med hva det innebærer. De har feks gjerne utgifter til leie av kontor og mye annet.

Det er i det offentlige man bør gjøre endringer. 

Anonymkode: a421b...71b

• Liker 8
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 minutt siden, IommI skrev:

Min psykolog koster 650,- pr. time. Jeg syns det er dyrt nok. Med tanke på at det koster meg over 31.000,- i året. 

Ja, det er jo ekstremt mange penger. Fysøren...

Skrevet

Hva er det som avgjør hva man betaler? Jeg betaler ikke egenandel en gang. Nå ble jeg redd for om jeg plutselig vil måtte betale slike summer, da hadde jeg ikke hatt råd..

Anonymkode: 0b998...5ce

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prisen er ok den. Psykologen skal jo ha inntekt han og.

Ja, men han utfører jo ikke mirakler? Det tar lang tid å behandle psykiske problemer. å betale 1000 kr hver gang er veldig drøyt

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de private skru ned prisen? Husk at de ikke er selvstendig næringsdrivende med hva det innebærer. De har feks gjerne utgifter til leie av kontor og mye annet.

Det er i det offentlige man bør gjøre endringer. 

Skulle stå husk at de er selvstendige næringsdrivende 

• Liker 1
Skrevet

Tja, om det er en privatpraktiserende psykolog, betyr det at staten ikke betaler noe, så kunden (pasienten) står for hele kostnaden.

• Psykologen skal ha lønn. Psykologer har embedseksamen, og tjener nok mer enn noen med lavere utdanning. 
  • Dersom det finnes noen som jobeber i "skranken"/administrativt skal denne også ha lønn. Da betales det også arbeidsgiveravgift for denne. Om ikke gjør psykologen det selv, og skal ha lønn også for denne tiden.
  • Lokaler skal leies, vedlikeholdes og vaskes.
  • Dersom psykolgen driver som enkeltpersonsforetak, kan du regne ca 50% av det som betales bare til skatter.
  • De som driver for seg selv betaler gjerne veldig dyre sykelønnsforsikringer
  • De som driver privat skal også ha feriepenger.

1000 kr er da ikke så mye å betale for en tjeneste fra noen med embettekasmen i en time?

Anonymkode: 8834e...13a

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat said:

Ja, men han utfører jo ikke mirakler? Det tar lang tid å behandle psykiske problemer. å betale 1000 kr hver gang er veldig drøyt

Hvorfor det? Jeg forstår at det er mye å betale, men synes du de skal gå i tap på å jobbe?

• Liker 3
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Tja, om det er en privatpraktiserende psykolog, betyr det at staten ikke betaler noe, så kunden (pasienten) står for hele kostnaden.

• Psykologen skal ha lønn. Psykologer har embedseksamen, og tjener nok mer enn noen med lavere utdanning. 
  • Dersom det finnes noen som jobeber i "skranken"/administrativt skal denne også ha lønn. Da betales det også arbeidsgiveravgift for denne. Om ikke gjør psykologen det selv, og skal ha lønn også for denne tiden.
  • Dersom psykolgen driver som enkeltpersonsforetak, kan du regne ca 50% av det som betales bare til skatter.

1000 kr er da ikke så mye å betale for en tjeneste fra noen med embettekasmen i en time?

Det er kanskje ikke så mye om man trenger psykolog et maks antall ganger, f.eks. 3-4 ganger, men om man trenger å gå i årevis, jo, da er det veldig mye utgifter.

Skrevet

Koster jo temmelig mye penger å skaffe seg en så lang utdannelse + alle årene som går med bare på disse studiene. I tillegg kommer alle utgiftene, noe som folk flest kanskje ikke legger særlig merke til...

Anonymkode: b7ea4...d58

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Har ENK selv og noen får hakeslepp når de hører mine timepriser, men det er ikke spesielt mye når man trekker fra alle utgifter og skatt. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som avgjør hva man betaler? Jeg betaler ikke egenandel en gang. Nå ble jeg redd for om jeg plutselig vil måtte betale slike summer, da hadde jeg ikke hatt råd..

Da går du nok til en offentlig psykolog

Anonymkode: 225f4...b60

• Liker 1
Skrevet
Just now, Jegskulleønskeat said:

Det er kanskje ikke så mye om man trenger psykolog et maks antall ganger, f.eks. 3-4 ganger, men om man trenger å gå i årevis, jo, da er det veldig mye utgifter.

Men psykolgen har akkurat de samme driftsutgiftene om du går mange ganger, eller bare én gang.

De må få lov å gå i pluss, selv om de har "faste kunder". 

Synes du frisører tar for mye betalt også?

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Koster jo temmelig mye penger å skaffe seg en så lang utdannelse + alle årene som går med bare på disse studiene. I tillegg kommer alle utgiftene, noe som folk flest kanskje ikke legger særlig merke til...

Anonymkode: b7ea4...d58

Selvfølgelig, og dette forstår jeg. Men hva med de menneskene som ikke kommer inn på DPS, men har store plager og heller ikke har råd til privat psykolog? De som allerede har slitt ut venner og familie, og som er desperate etter hjelp?

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Men psykolgen har akkurat de samme driftsutgiftene om du går mange ganger, eller bare én gang.

De må få lov å gå i pluss, selv om de har "faste kunder". 

Synes du frisører tar for mye betalt også?

Ja, en grunn til at jeg aldri går til frisør. Klipper håret selv.

Men jeg tenker at om man er syk, så er det leit å faktisk ikke ha råd til å bli frisk.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da går du nok til en offentlig psykolog

Anonymkode: 225f4...b60

Ja men hva avgjør om man "får lov" til å gå til offentlig psykolog? Tilbudet mitt avsluttes når jeg er rundt 30 så er redd for hva som skjer etterpå.

Skrevet
2 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Selvfølgelig, og dette forstår jeg. Men hva med de menneskene som ikke kommer inn på DPS, men har store plager og heller ikke har råd til privat psykolog? De som allerede har slitt ut venner og familie, og som er desperate etter hjelp?

Det er synd på dem selvfølgelig, men det er ikke psykologens problem 

• Liker 4
Skrevet
Just now, Jegskulleønskeat said:

Prøv mental helses hjelpetelefon, kirkens sos osv. 

Tenk at psykolgen driver enk. Du betaler 1000 kroner selv. 50% av dette er skatter, så psykolgen sitter igjen med 500. Disse 500 skal betale timelønn både mens du er der, og alt for- og etterabeid med papirer. Disse 500 skal også dekke sykeforsikring, feriepenger, vask og vedlikehold av lokale...

Jeg skjønner at det er mye penger, men mener du at psykologen skal gå i tap for å være grei?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...