Gå til innhold

Stebarn som driter i at det blir skittent..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så forbanna lei av at stebarna skal bruke badet som krangle/slossearena nå... Også generelt lei av at de ikke respekterer at noen faktisk vasker huset og at de ikke skal skitne til unødvendig fordi de glemmer seg/har det gøy. (12 og 14 år)

I går sto de å "kastet" tannbørsene på hverandre så vannet og tannkremen sprutet over alt..  Jeg klikket, og tvinget de til å begynne å vaske badet 22:30 på kvelden. De syntes jeg var sykt urettferdig og begynte med at de skulle tidlig opp på skolen (de bryr seg vanligvis ikke noe særlig om det). pga. protester og sånn gikk det en halvtime før de var ferdige...

Så kom far hjem og barna klager til han om at de var trøtte og måtte vaske badet.. Han blir irritert på meg og sier at dette kunne vi utsatt til i morgen (han er heller ikke vanligvis så veldig opptatt av at ungene skal være i seng til normal tid)

Dette er ikke første gangen det skjer, det skjer ofte og i går fikk jeg nok i og med at jeg to timer før hadde stått å vasket akkurat dette badet da..

I tillegg så hadde de gått inne med skittne sko rett etter at jeg hadde vasket gulvene tidligere på dagen..

Anonymkode: ca13f...fcf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle jo spørre dere: burde jeg latt det være og vasket opp selv??? før jeg postet dette.

Skrevet

Deres rot, deres ansvar. De er så store at de forstår dette. Så store barn forventer jeg at skal hjelpe til hjemme og spesielt rydde opp etter seg selv. 

Anonymkode: b2b3b...e7b

• Liker 33
Skrevet

Synes det høres koselig ut med liv og latter på badet, så helt unødvendig av deg å bli sint. Synes absolutt de skulle lagt seg når det er så sent på en skoledag. Vaskingen kunne de fint gjort dagen etter.

• Liker 5
Skrevet

Syns det var riktig avgjørelse, om mine stebarn hadde gjort dette eller barna mine hadde konsekvensen vært den samme. De har grisa det til, da får de ordne opp og 12 og 14 åringer kan gamet med splitt og hersk... så de veit akkurat hva de skal gjøre for å få medhold av pappan sin!

Du får bare stå på ditt i forhold til mannen, respekt må gå begge veier 😊

Anonymkode: f5d21...cca

• Liker 27
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns det var riktig avgjørelse, om mine stebarn hadde gjort dette eller barna mine hadde konsekvensen vært den samme. De har grisa det til, da får de ordne opp og 12 og 14 åringer kan gamet med splitt og hersk... så de veit akkurat hva de skal gjøre for å få medhold av pappan sin!

Du får bare stå på ditt i forhold til mannen, respekt må gå begge veier 😊

Anonymkode: f5d21...cca

takk - alle for svar. 

Burde jeg fått de til å vaske gulvene igjen tidligere på dagen også? Kan jeg bare "holde på" til de respekterer meg?

• Liker 1
Skrevet

Helt riktig av deg. De skulle egentlig vasket det gulvet de trampet ned tidligere på dagen også. I tillegg kan de godt ha noen faste oppgaver f eks vaske bad, gulv, støvsuge etc. 

• Liker 8
Skrevet

Å tvinge, tvinger, tvang, har tvunget. Lær deg norsk før du kjefter på andre. 

Anonymkode: dd249...c85

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å tvinge, tvinger, tvang, har tvunget. Lær deg norsk før du kjefter på andre. 

Anonymkode: dd249...c85

ok :) og du burde kanskje vært å snakket med noe om sinnet ditt?

• Liker 26
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så forbanna lei av at stebarna skal bruke badet som krangle/slossearena nå... Også generelt lei av at de ikke respekterer at noen faktisk vasker huset og at de ikke skal skitne til unødvendig fordi de glemmer seg/har det gøy. (12 og 14 år)

I går sto de å "kastet" tannbørsene på hverandre så vannet og tannkremen sprutet over alt..  Jeg klikket, og tvinget de til å begynne å vaske badet 22:30 på kvelden. De syntes jeg var sykt urettferdig og begynte med at de skulle tidlig opp på skolen (de bryr seg vanligvis ikke noe særlig om det). pga. protester og sånn gikk det en halvtime før de var ferdige...

Så kom far hjem og barna klager til han om at de var trøtte og måtte vaske badet.. Han blir irritert på meg og sier at dette kunne vi utsatt til i morgen (han er heller ikke vanligvis så veldig opptatt av at ungene skal være i seng til normal tid)

Dette er ikke første gangen det skjer, det skjer ofte og i går fikk jeg nok i og med at jeg to timer før hadde stått å vasket akkurat dette badet da..

I tillegg så hadde de gått inne med skittne sko rett etter at jeg hadde vasket gulvene tidligere på dagen..

Rett og rimelig at barna skal vaske etter søling. Det skulle bare mangle. Fint at du som stemor faktisk oppfører deg som en voksen og stiller krav. Ikke alle stemødre får til det. Du må ta en alvorsprat med gubben og forlange oppbacking når du tar oppdrageransvar.

• Liker 21
Skrevet
6 minutter siden, Salvie skrev:

Synes det høres koselig ut med liv og latter på badet, så helt unødvendig av deg å bli sint. Synes absolutt de skulle lagt seg når det er så sent på en skoledag. Vaskingen kunne de fint gjort dagen etter.

Det er to problemer med å utsette til dagen etter. 1. De lærer å utsette: 2 Slike ting bør tas umiddelbart, mens  saken er mest aktuell.

• Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, I Grosny skrev:

Det er to problemer med å utsette til dagen etter. 1. De lærer å utsette: 2 Slike ting bør tas umiddelbart, mens  saken er mest aktuell.

og så hadde vi utsatt den dårlige stemningen....

8 minutter siden, Salvie skrev:

Men da hadde det jo blitt dårlig stemning dagen etterpå også...

• Liker 2
Skrevet

Synes det var helt grei konsekvens og jeg har også barn på 12 og 14 år. Her i huset har 14 åringen som fast jobb å holde orden/vaske på de to badene ungene bruker. Tror du stebarna dine hadde latt være å skitne ned med vilje om det var deres jobb? 12 åringen her støvsuger trapp, gang og 1 etasje fire ganger i uken, så de kan jo begge bidra med hver sine ting.

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, Salvie skrev:

Må tilføye at det ikke er positiv stemning på badet. Grunnen til at jeg får med meg slike hendelser før skitten tørker er jo at jeg må gå inn å bryte imellom krangelen..

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt skal de rydde og vaske opp etter seg. Det er ikke urettferdig i det hele tatt. Det er ikke 'normal' rot engang, men ekstraordinær nettopp pga dems handlinger!

Det er som en unge her som knuste flaske på en parkeringsplass. Jeg fikk han til å plukke opp etter seg med en gang! Fikk kost og slikt fra butikken. Han kommer ikke til å knuse flasker igjen! Jeg ble med han og hjalp litt til slik at ydmykelsen ikke skulle bli for mye (8 år gammel og det var 3-4 flasker).

Slike ting må tas med gang! Det hadde dessuten blitt en tyngre jobb om det skulle fått stå over natte og tørke inn.

Anonymkode: 052d2...0d3

• Liker 9
Skrevet
21 minutter siden, Salvie skrev:

Lettere/bedre å ta det med en gang. Størknet tannkrem er noe skikkelig klin.

Anonymkode: 898d6...06c

• Liker 5
Gjest BearMama
Skrevet

Vårt mott er: Klarer du å rote, klarer du å rydde. 

Så her må man ta ansvar der og da og det var riktig det du gjorde.

Skrevet

Så lenge de gjorde det du tvang de til så tenker jeg at akkurat den saken er ferdig og bør legges død. Den bør ikke taes opp i det vide og det breie. Neste gang blir det en kort, bestemt beskjed igjen om å vasle og å rydde etter seg før de gjør noe annet. Gjør det hver gang uansett om det må til 10 ganger så skjønner de det etter hvert. 

Anonymkode: 81029...5fd

• Liker 6
Skrevet

Dette er jo litt typisk barn, og jeg hadde ikke tvunget de til å vaske da, men heller dagen etter.

Nå er det stor forskjell på barn, jeg har 2 stk, den minste rydder etter seg, og roter ikke eller griser noe. Mens største, som nå er 17 år, har alltid vært det største rotehodet, og får en sti med rot etter seg, søler og griser, og de samme beskjedene kan bli gitt 100 ganger, og det går ikke inn. 

Anonymkode: f4ebf...2cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...