Gjest Catwoman Skrevet 21. mars 2005 #1 Skrevet 21. mars 2005 Kan jeg bake brød kun med speltmel? Har spelt de samme fordelene som hvete at det binder seg og vil heve like godt? Eller må jeg ha litt vanlig hvete sammen med for å få et luftig brød som hever seg?
Gjest Formosiss Skrevet 21. mars 2005 #2 Skrevet 21. mars 2005 Det jeg vet av brød bakt kun på spelt er at det var ekstremt tørt og hardt - absolutt ikke noe jeg vil gjenta :-s
Gjest piaf Skrevet 21. mars 2005 #3 Skrevet 21. mars 2005 Spelt har lavere gluteninnhold enn hvete, og har derfor dårligere bindende egenskaper. Dessuten inneholder spelt flere proteiner, og disse tåler visstnok ikke så mye elting. Du kan bøte på dette og få saftigere brød ved - å bruke fiberhusk/pulver av psylliumfrø (kjøpes på helsekost) - å tilsette askorbinsyre, eller appelsinjuice - å skolde melet først, dvs. helle varmt vann over det før du rører sammen deigen. Mange ulike teorier ute og går her, altså. Jeg kan dessverre ikke anbefale noen av dem spesielt fordi jeg ikke er noen brødbaker selv. Men jeg pleier å lage speltscones. Da kombinerer jeg spelten med havre - det fungerer bra, både for konsistens og smak.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #4 Skrevet 21. mars 2005 Havre inneholder ikke gluten så bakeeevnen vil ikke forbedres med havre. Men det smaker godt og blir saftigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå