Sessan_ Skrevet 15. oktober 2018 #1 Del Skrevet 15. oktober 2018 Hei Vi vurderer å skaffe oss en hund. I den forbindelse prøver jeg å se for meg hvordan hverdagen vil bli. Der har det dukket opp et spørsmål knyttet til morgenrutiner. Det anbefales ofte at valper tas med ut for å tisse rett etter hvert måltid. Samtidig mener jeg å ha lest at man ikke bør gå tur med hunden rett etter den har spist. Men dette gjelder kanskje mest lange mosjonsturer? Slik jeg har sett for meg morgenrutinen vil den bestå i mat først, og deretter en tur ut for å tisse og strekke litt på beina. Tenker ikke noen langtur om morgenen, da denne heller blir på ettermiddagen, men en liten runde syns jeg er nødvendig. Samme spørsmål kommer egentlig igjen på kvelden, når jeg tenker meg om. Når vi har hatt hund i familien tidligere, har vi pleid å gi mat to ganger om dagen. En gang på morgenen, og en gang i 18-tiden på kvelden. Men da bør man kanskje ikke gå «langtur» rett etter maten? Samtidig som en valp bør ut etter hvert måltid... Og samtidig som jeg tenker at dagens langtur må skje på ettermiddagen etter jobb en gang. Mulig jeg overanalyserer dette litt, men vil gjerne høre andre hundeeieres rutiner for tur/mat, og innspill på dette. Til info skal vi ha en liten hund, så det er nok begrenset hvor lange turer det blir mens den er valp. Men på sikt tenker jeg jo at den vil klare lengre turer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 15. oktober 2018 #2 Del Skrevet 15. oktober 2018 Vi går en liten tur med hundene rett etter at vi står opp om morgenen, gir mat etterpå. Den lengste av dagens turer tar vi etter at vi har spist middag, sånn i 17-tida. Hundene får mat igjen ca kl 19. Tilslutt så blir det en liten kveldstur i 21-tiden. Nå er yngste hunden var 1,5 år så ikke valp lengre. Men da hun var valp så var det utallige tisseturer ut, men da bare på plenen utenfor huset. Den yngste hunden er forsåvidt oftere ute for å tisse enn den eldste hunden vår, men da går vi enten på plenen med henne eller vi setter henne ut i løpestrengen vi har ordnet til utenfor huset. Og når vi begge er på jobb så bruker tenåringen å ta ut hundene så de får tisset når hun kommer hjem fra skolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 15. oktober 2018 #3 Del Skrevet 15. oktober 2018 Når jeg fikk valp valgte jeg å lufte/gå en kort tisserunde først, så foring etterpå. Når man har valp må man belage seg på at det blir maaange turer ut i løpet av en dag. Man finner ut hvilken rutine som passer best når man blir kjent med valpen. Kjenner til flere som alltid forer først og lufter etterpå. For min del var det viktig at hunden fikk gjort i fra seg ute før det ble uhell inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #4 Del Skrevet 15. oktober 2018 Som valp tisset vi før mat. Nå er hun 14 mnd. og vi gjør det samme, mat etter morgenturen gjør at hun blir litt trøtt og legger seg til ro. Jeg tenker at dersom de spiser fem minutter før de luftes så er jo ikke den maten fordøyd før noen timer etterpå allikevel. Men, uansett så må man bare lage sine egne rutiner, alle hunder er forskjellige og alle har forskjellige rutiner/tidsskjema. Anonymkode: aee23...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #5 Del Skrevet 15. oktober 2018 Har valp nå, og rutinene har endret seg litt etter hvert, men jeg har alltid tatt han på do etter at han har våknet. Vi går ikke tur, men vi er i hagen til han har tisset og evt dritt. Så er det inn for frokost. Når han var liten valp så var vi ute å tisset 5-10min etter mat og, men nå som han er eldre trenger jeg ikke det. Nå får han tisselufting og strekke seg, så mat. Etter det legger han seg som regel igjen, eller leker. Så går vi tur etter hvert. (han får en morgentur de dagene jeg jobber dagen da). Min MÅ ut på do etter natten, eller så klarer han ikke å spise. En valp må på do hele tiden, så få inn rutiner på tid du går ut. (etter søvn, etter mat og etter lek) så slipper du uhell inne. Valper trenger ikke lange gåturer, men de trenger ut for å tisse og snuse i noen minutter. Det holder det. Anonymkode: 9a8d2...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #6 Del Skrevet 15. oktober 2018 Mat først, tur innen max 20min etter på valp. På de minste må du regne med en tissetur så fort du våkner før mat også hvis du ikke bruker tissematte. På voksne hunder kan man gjerne la det gå en times tid Anonymkode: 7e7f4...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #7 Del Skrevet 15. oktober 2018 Mat ETTER tur iallefall. Anonymkode: 326d9...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 15. oktober 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 15. oktober 2018 Tusen takk for mange gode innspill, og at dere har tatt dere tid til å dele deres rutiner. Dere har nok rett i at rutinene blir litt til underveis. Og i starten blir det jo tisseturer gjennom hele dagen uansett, så da blir det nok både før og etter mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #9 Del Skrevet 15. oktober 2018 En valp kan fint få gå ut og tisse rett etter mat så lenge det er rett på forsiden av huset. Poenget er at hunder ikke skal ha mosjon minst en time etter mat. Anonymkode: eb142...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå