Gå til innhold

Lønn passe baby 7 måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått spørsmål om jeg vil passe på en baby på 7 måneder. Full tid fra kl 8-15

Kontantstøtten får foreldrene ikke før barnet er 1 år. Hva kan jeg forvente å få i lønn. Tviler på de har mulighet til å betale 10.000kr som er kontantstøtten + barnehagesats. Vil ikke ruinere foreldrene men ønsker selvsagt en rimelig lønn også. 

Anonymkode: 737dc...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir vel sånn sett ansett som en dagmamma da? 

I såfall er det forskjeller ifht rettigheter som feks sykepenger og feriepenger. Enten ansetter de deg og blir arbeidsgiver, eller så blir du selvstendig næringsdrivende. 

Har du annen jobb ved siden av? 

Kontantstøtte + prisen av barnehageplass høres mest riktig ut. Synes ikke det er urimelig. Søk evt litt på Google. Så kan du ta det opp med foreldrene. Si feks "jeg har undersøkt litt og ser det er mest vanlig å ta betalt....". Så ser du hva de sier. 

Skrevet

Hva? Får dagmammaer 10 000 kr nå til dags?! Wow! Men ja, så bra da :) 

Anonymkode: 81ac7...142

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, sølvdryss skrev:

Du blir vel sånn sett ansett som en dagmamma da? 

I såfall er det forskjeller ifht rettigheter som feks sykepenger og feriepenger. Enten ansetter de deg og blir arbeidsgiver, eller så blir du selvstendig næringsdrivende. 

Har du annen jobb ved siden av? 

Kontantstøtte + prisen av barnehageplass høres mest riktig ut. Synes ikke det er urimelig. Søk evt litt på Google. Så kan du ta det opp med foreldrene. Si feks "jeg har undersøkt litt og ser det er mest vanlig å ta betalt....". Så ser du hva de sier. 

Jeg skal passe i mitt hjem og blir vel da selvstendig næringsdrivende. 

Takker for svar, og sier jeg har undersøkt hva som er vanlig lønn, så ser jeg hva de sier. 

Men har foreldre idag mulighet til å betale så mye når de ikke mottar kontantstøtten?. Hadde ei mor som ville betale 4 tusen, men det sa jeg nei til. 2 andre foreldre fikk også hake glipp når de hørte prisen og sa det har vi ikke mulighet til å betale.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Får dagmammaer 10 000 kr nå til dags?! Wow! Men ja, så bra da :) 

Anonymkode: 81ac7...142

Ja det er helt vanlig. De får jo kontantstøtten på 7500, så da betaler de egentlig bare barnehagesatsen på rundt 3000 kr.

• Liker 1
Skrevet

Hadde spurt hva de tenker å betale før jeg tok på meg en sånn oppgave. 😊 

Anonymkode: 6617f...7a8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde spurt hva de tenker å betale før jeg tok på meg en sånn oppgave. 😊 

Anonymkode: 6617f...7a8

Ja, vi er ikke kommet dit enda. Jeg har fått spm om jeg har mulighet til å passe barnet deres. Jeg sa ja, men ønsker ikke å jobbe "gratis". Så derfor spør jeg meg litt rundt ☺

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal passe i mitt hjem og blir vel da selvstendig næringsdrivende. 

Takker for svar, og sier jeg har undersøkt hva som er vanlig lønn, så ser jeg hva de sier. 

Men har foreldre idag mulighet til å betale så mye når de ikke mottar kontantstøtten?. Hadde ei mor som ville betale 4 tusen, men det sa jeg nei til. 2 andre foreldre fikk også hake glipp når de hørte prisen og sa det har vi ikke mulighet til å betale.

Om de har mulighet blir litt som å spørre "hvor mye koster en bil?". Folk har så forskjellig økonomi. Hvis paret du skal passe for er advokat og lege så tenker jeg at de har nok litt bedre råd enn to studenter.. Eller to som jobber i kassa på Rema.. 

Men hvis dette er din eneste inntekt så er jo det noe du skal leve av også. Sier seg selv at det ikke går rundt for deg ved å passe en unge for 4000,- i mnd. 

Anonymkode: fc50e...e3e

• Liker 2
Skrevet

Skal du bare passe dette barnet, eller har du eget barn og/eller eventuelt annet barn som skal passes samtidig? Synes jo dette også er relevant. Skal dette være en fulltidsjobb for deg?

Skrevet

Hvis dette skal være jobben din, så må du jo få betalt. 
Du kan jo ikke leve av hverken 4000 kr eller 10 000 kr mnd. 

Men snakk med dem. Dette må dere ha avklart på forhånd.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Kritt skrev:

Skal du bare passe dette barnet, eller har du eget barn og/eller eventuelt annet barn som skal passes samtidig? Synes jo dette også er relevant. Skal dette være en fulltidsjobb for deg?

Dette blir en fulltidsjobb for meg. Er en godt voksen dame med lang erfaring med barn, og har utdannelse. Selv om jeg pr idag er hjemmeværende

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de har mulighet blir litt som å spørre "hvor mye koster en bil?". Folk har så forskjellig økonomi. Hvis paret du skal passe for er advokat og lege så tenker jeg at de har nok litt bedre råd enn to studenter.. Eller to som jobber i kassa på Rema.. 

Men hvis dette er din eneste inntekt så er jo det noe du skal leve av også. Sier seg selv at det ikke går rundt for deg ved å passe en unge for 4000,- i mnd. 

Anonymkode: fc50e...e3e

Ja folk har forskjellig inntekt. Men tenker jo at de må ha tatt utgifter iflg dagmamma med i regnskapet sitt. Men det virker som om de ikke er klar over hva dagmamma koster og får et lite sjokk

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir en fulltidsjobb for meg. Er en godt voksen dame med lang erfaring med barn, og har utdannelse. Selv om jeg pr idag er hjemmeværende

Ok, da synes jeg det høres ut til å være riktig med de høyere beløpene nevnt tidligere i tråden. Det er jo et stort ansvar du påtar deg. Du skal vel også skatte av dette, om det altså gjøres hvitt. 

(jeg er ikke helt oppdatert på temaet, en stund siden det var aktuelt for meg)

Endret av Kritt
Skrevet

Skal du jobbe svart? 

Anonymkode: 8f158...74b

Skrevet
1 minutt siden, Kritt skrev:

Ok, da synes jeg det høres ut til å være riktig med de høyere beløpene nevnt tidligere i tråden. Det er jo et stort ansvar du påtar deg. Du skal vel også skatte av dette, om det altså gjøres hvitt.

Ja det er et stort ansvar, og jeg vil stille høye krav til meg selv. Barnet skal ha det godt og det skal foreldrene få merke, håper jeg. Skatter selvfølgelig, har ikke samvittighet til noe annet.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal du jobbe svart? 

Anonymkode: 8f158...74b

Nei, jeg vil betale skatt. Har ikke lyst å bryte noen lov

• Liker 1
Skrevet

Mao skal du passe barnet 35 timer i uka dvs 140 timer i måneden. Med en månedslønn på 10tusen så blir det 71 kroner timen. Før skatt. 

Hva med mat og sånn i løpet av dagen? Skal foreldrene betale det i tillegg? 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Marikken skrev:

Mao skal du passe barnet 35 timer i uka dvs 140 timer i måneden. Med en månedslønn på 10tusen så blir det 71 kroner timen. Før skatt. 

Hva med mat og sånn i løpet av dagen? Skal foreldrene betale det i tillegg? 

Ja, jeg skjønner ikke de som mener det er dyrt med 10K for dagmamma når de passer barnet en hel arbeidsdag. Grunnen til at barnehager er så billige nå er fordi de blir subsidiert enormt, mens dagmammer får selvfølgelig ikke noe ekstra fra staten for å tilby barnepass, men likevel blir noen sjokkerte over at folk faktisk vil ha lønn for arbeidet sitt.

Til TS - be om 10000, det er standard og det skal ikke gå utover deg at foreldrene ev. har dårlig økonomi. Du er ikke urimelig selv om de kanskje mener det er dyrt.

Anonymkode: 632f7...b9a

• Liker 3
Skrevet

Det er vanlig at dagmammaer tar kontantstøtten + barnehagepris. De er en fulltidsjobb og vel så det (foreldre jobber 8 timer og i tillegg har de reisevei til og fra jobb), de skal leve av dette og en dagmamma har ikke så mange barn så 10 000 per barn er ikke så mye. Hvorfor skal foreldrene tilbake på jobb før permisjonen er slutt? Uansett skal ikke deres valg og økonomi gå ut over deg. Dette er en jobb, ikke en vennetjeneste.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Det er vanlig at dagmammaer tar kontantstøtten + barnehagepris. De er en fulltidsjobb og vel så det (foreldre jobber 8 timer og i tillegg har de reisevei til og fra jobb), de skal leve av dette og en dagmamma har ikke så mange barn så 10 000 per barn er ikke så mye. Hvorfor skal foreldrene tilbake på jobb før permisjonen er slutt? Uansett skal ikke deres valg og økonomi gå ut over deg. Dette er en jobb, ikke en vennetjeneste.

Reagerte og pp det med permisjonstiden ikke er over, men har foreløpig valgt å ikle spør om det.

Takker for svar ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...