Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan skriver man en arbeisattest, dersom man ikke har et "firmaark" hvor det står navn på bedriften, adr og tld? Skriver man navn og adr som i brev? Kan det bare stå "...vært ansatt i ....." inn i selve skrivingen?

Må det stå tiden man arbeidet der?

Håper på svar fort! Takker :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Izobel
Skrevet

Som regel når firmaet skriver attes skrives dette som regel slik

ATTEST

Jon Blund født 01.01.80 har vært ansatt hos oss i tiden 01.01.00 - 31.12.03.

(firmaet kan evnt. nevne her kort arbeidsoppgaver og evnt. at de er veldig fornøyde)

Dette er en standart attest. Arbeidsgiver er egentlig ikke pliktig til annet og bekrefte ansettelsesforholdet. Men tiden en har jobben i firmaet skal stå på papiret. Firmaet er ikke forpliktig og fortelle om de er fornøyd med det eller ei. Dette gjør de som regel hvis forholdet er bra.

Håpe dette var litt avklarende :roll:

Gjest Izobel
Skrevet

Glemte og si at attesten bør skrives på firmarket og du skal ikke skrive attesten selv, bortsett fra om du driver eneforetak.

Gjest Izobel
Skrevet

Det er ikke CV du skal skrive vel??

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, jeg skal ikke skrive cv, men jeg har hatt noen arbeidsgivere som har vært utrolig treige til å skrive attester. Har mast ved tidligere anledninger, så jeg vurderte å skrive selv, og be dem se på det. Problemet er at disse stedene ikke eksisterer lengre, så det var derfor jeg lurte på det med firmaets navn. Jeg er nødt til å ha de attestene fort, fordi jeg er i en fase hvor jeg søker jobber. Synes det er så dumt å skrive referanse på jobber som er langt tilbake i tid. Dessuten synes jeg det er greit å bare ha det på papir.

Angående tidspunkt husker hverken jeg eller arbeidsgiver akkurat når jeg begynte i den jobben som er lengst tilbake i tid. Er det et stort problem at jeg skriver et ca tidspunkt? Prøvde å forhøre meg på off.kontor for lenge siden, men de ga meg beskjed om at det var arbeidsgiver som måtte vite dette.

Takk for de svar jeg har fått, og takk for svar som forhåpentligvis kommer.

Skrevet

Jeg har måttet skrive et par av mine attester selv også, pga at arbeidsgiverne var VELDIG trege med å sende meg dem. Så fikk jeg dem til å skrive under.

Ulempen er jo at da står det bare datoen da jeg begynte og sluttet. Man går glipp av eventuell rosende omtale på denne måten. (Går jo ikke an å skrive dette selv! :wink: )

Hvis du har jobbet et sted i lang tid, er det sikkert ikke så nøye med nøyaktig dato på en slik attest.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har skrevet en attest før jeg også, men jeg er ikke værre enn at jeg skriver det som er "sant" (dvs skrøt litt, men skrev ikke noe som jeg ikke hadde gjort eller var som person)! Når det gjelder de to siste jobbene, vil jeg jo gjerne ha med at jeg har hatt ansvar, jobbet alene og sammen med andre, etc. Den langt tilbake i tid (9 år siden) er det egentlig ikke så nøye om det står så mye, bare jeg har attesten. Det var annenhver helg, og det virker så dumt å oppgi arbeidsgivers nummer som referanse...

Hadde helst sett at jeg slapp dette, men jeg vurderer det sterkt, ettersom jeg må ha attester å sende med...

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har måttet skrive et par av mine attester selv også, pga at arbeidsgiverne var VELDIG trege med å sende meg dem. Så fikk jeg dem til å skrive under.

Ulempen er jo at da står det bare datoen da jeg begynte og sluttet. Man går glipp av eventuell rosende omtale på denne måten. (Går jo ikke an å skrive dette selv! :wink: )

Klart du kan skryte av deg selv! Å sende en attest som bare bekrefter tidspunkt du har jobbet der er nesten det verste du kan gjøre. Det sies jo at arbeisgiver ser etter det som ikke blir nevnt på en attest, så da sier vel det seg selv at null rosende omtale ikke er særlig bra. Hvis man sliter med å få rett person til å somle seg til å skrive attest er det etter min erfaring bedre å rett og slett oppgi tlfnr til denne personen, så fungerer h*n som en referanse.

Gjest Anonymous
Skrevet

Fikk du ikke arbeidskontrakt da du begynte? Der står det jo hvilken dato du begynte. Eller du kan jo se på gamle lønssslipper? Dersom du ikke har arbeidskontrakt, kan man anse en lønnsslipp som "bevis" på at man regnes som en ansatt. Du har vel tatt vare på sånt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...