AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #1 Skrevet 15. oktober 2018 Så hva gjør man når ungdommen nekter å gå på skolen, og samtaler fungere ikke. Ta vekk muligheten for tv/Xbox når hun blir hjemme den dagen fungerer ikke. Får bare svar om at hun ikke bryr seg, vil ikke på skolen. Dette er flere dager hver måned så hun har høytt fravær 🤔 Er mange enkelt dager, så er ikke slik at hun nekter å gå på skolen overhodet. Men jeg er dypt bekymret ! Uansett hva jeg prøver så får jeg henne ikke ut døren, snakket med legen som sa at det ikke hjalp å henvise til BUP for hun sier hun vil nekte å gå og nekte snakke med de. Så legen mener at hvis hun ikke vil ha hjelp så er det lite jeg kan gjøre. Dette blir bare verre og verre og jeg er redd for at hun en dag slutter helt å gå. Hun har innrømt at hun er deprimert, legen sier at når hun nekter å snakke med psykolog/BUP da er det ikke mye som kan gjøres. Bortsett fra tvangs innleggelse og det er ikke aktuelt i denne situasjonen. Så jeg aner ikke hvordan dette skal løses. Kan jo ikke dra henne ut i bilen med makt heller. Skolen er til lite hjelp, hører ikke etter når jeg forteller at hun er umulig å nå inn til. Er så bekymret for hennes skolegang og hennes fremtid 🙁 Hva gjør jeg nu? Anonymkode: 97a9f...a3b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #2 Skrevet 15. oktober 2018 La henne ta et friår. Jeg hadde skyhøyt fravør i første klasse på videregående, jeg valgte å slutte etter jul og jobbet et halvt år før jeg begynte igjen. Anonymkode: e17ba...af9 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #3 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: La henne ta et friår. Jeg hadde skyhøyt fravør i første klasse på videregående, jeg valgte å slutte etter jul og jobbet et halvt år før jeg begynte igjen. Anonymkode: e17ba...af9 Høres ikke ut som det er løsningen for noen som er kraftig deprimert.... Anonymkode: 37b2b...5d1 13
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #4 Skrevet 15. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: La henne ta et friår. Jeg hadde skyhøyt fravør i første klasse på videregående, jeg valgte å slutte etter jul og jobbet et halvt år før jeg begynte igjen. Anonymkode: e17ba...af9 Ungdommen, skriver ts. En på ungdomsskolen kan ikke bare ta et friår. Anonymkode: cd954...a2a 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #5 Skrevet 15. oktober 2018 Du behandler henne som en voksen å forteller henne konsekvensene. 1. Drar ikke hun på skolen så blir du sett på som en dårlig omsorgsperson og hun blir tatt av bv å blir plassert på institusjon. Det må hun dele rom og har ingen unnskyldning til å være hjemme. 2. Om hun ikke fullfører skolen så vil hun ikke få jobb. Iallefall ikke en hun kan leve godt av. Det vil da si at hun er dømt til first price mat, omtrent aldri får dratt på ferie, ikke får kjøpt seg leilighet og sjeldent får nye klær. Og at hun kanskje ikke engang har råd til maskara når hun går tom. Spør henne om ett sånt liv frister. Satt veldig på spissen selvsagt...Men det kreves gjerne for å nå inn til ungdommene. Virker ikke dette så hiv ett glass med vann på ho om morran om hun ikke vil stå opp. Det gjorde pappa på meg så jeg sto opp, endog temmelig forbanna de gangene jeg ble våt. Anonymkode: 9f59b...de7 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #6 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Høres ikke ut som det er løsningen for noen som er kraftig deprimert.... Anonymkode: 37b2b...5d1 Jeg var det og ble bare mer deprimert av alt fraværet som hopet seg opp. Jeg fikk kun 5 og 6, men fraværet gjorde at jeg sto i fare for å ikke få karakterer i mange fag uansett. Absolutt det beste valget for meg i hvert fall. Husk, jeg drev ikke dank, jeg jobbet melom 80 og 100 % frem til skolestart igjen. Anonymkode: e17ba...af9 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #7 Skrevet 15. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: 1. Drar ikke hun på skolen så blir du sett på som en dårlig omsorgsperson og hun blir tatt av bv å blir plassert på institusjon. Det må hun dele rom og har ingen unnskyldning til å være hjemme. Dette er joe bare tull. Man oppnår ingenting ved å fortelle tenåringer slike løgner. Anonymkode: e17ba...af9 13
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #8 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: 2. Om hun ikke fullfører skolen så vil hun ikke få jobb. Iallefall ikke en hun kan leve godt av. Det vil da si at hun er dømt til first price mat, omtrent aldri får dratt på ferie, ikke får kjøpt seg leilighet og sjeldent får nye klær. Og at hun kanskje ikke engang har råd til maskara når hun går tom. Spør henne om ett sånt liv frister. Igjen, det er lite vits i å komme med løgner og skremselspropaganda. Det er bedre å ha en dialog og ha forståelse. Anonymkode: e17ba...af9 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #9 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var det og ble bare mer deprimert av alt fraværet som hopet seg opp. Jeg fikk kun 5 og 6, men fraværet gjorde at jeg sto i fare for å ikke få karakterer i mange fag uansett. Absolutt det beste valget for meg i hvert fall. Husk, jeg drev ikke dank, jeg jobbet melom 80 og 100 % frem til skolestart igjen. Anonymkode: e17ba...af9 Hva slags jobb får en drop out egentlig? Det er jo vanskelig for studenter og voksne å få fulltidsjobber til å leve av. Om man ikke har utdanning. Anonymkode: 7eba5...88d 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #10 Skrevet 15. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ungdommen, skriver ts. En på ungdomsskolen kan ikke bare ta et friår. Anonymkode: cd954...a2a Man er ungdom frem til man er myndig. Jeg antok at dette var snakk om en elev på videregående, da man selvsagt ikke tillater noen å ikke dra på skolen mens de fremdeles er i grunnskolen. Anonymkode: e17ba...af9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #11 Skrevet 15. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Hva slags jobb får en drop out egentlig? Det er jo vanskelig for studenter og voksne å få fulltidsjobber til å leve av. Om man ikke har utdanning. Anonymkode: 7eba5...88d Jeg begynte igjen til høsten, fullførte både videregående og høyere utdanning. Man MÅ ikke droppe ut for resten av livet, vet du Anonymkode: e17ba...af9 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. oktober 2018 #12 Skrevet 15. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungdommen, skriver ts. En på ungdomsskolen kan ikke bare ta et friår. Anonymkode: cd954...a2a "Ungdommen" kan vel bety både ungdomsskole og vgs, man er vel ikke voksen når man begynner på vgs? TS: Hva du kan gjøre avhenger av alderen hennes. Er hun over 16 har hun iflg loven rett på mer privatliv (bl.a kan hun dra til legen alene uten at du får vite hva de tar opp). Er hun over 18 blir det enda verre, da har du dessverre lite du kan få gjort uten at hun samarbeider.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #13 Skrevet 15. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ikke ut som det er løsningen for noen som er kraftig deprimert.... Anonymkode: 37b2b...5d1 For meg var det bedre å være i lønnet arbeid et halvt år mens jeg jobbet med motivasjonen min for skolegangen, enn å fortsette å bli mer og mer nedstemt fordi jeg trodde at løpet var kjørt for resten av fremtiden min fordi jeg hadde mye fravær. Anonymkode: e17ba...af9 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #14 Skrevet 15. oktober 2018 Forresten, jeg ble kastet ut hjemmefra da jeg sluttet på videregående. Jeg hadde nok hatt det langt enklere disse årene om foreldrene mine ikke hadde vært beinharde. Bare et tips til deg, TS Anonymkode: e17ba...af9 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #15 Skrevet 15. oktober 2018 Har hun ingen venninner i klassen som du kan avtale at kommer innom henne på morgenen? Da får hun evt selv stå opp og si til disse venninnene at hun ikke skal på skolen. Datteren min slet det første året på vgs. Jeg sykmeldte meg og tvang henne på skolen. Hun dro hver morgen, men kom hjem etter 2-3 timer. Da måtte hun pent ta bussen hjem. Etter å ha holdt på sånn i 6 mnd, så fikk hun lov å slutte på skolen. Hun fikk sove så mye hun ville samtidig som hun gikk til psykolog. Hun begynte på skole igjen på høsten igjen og fikk strålende karakterer. Jeg syns du skal sykmelde deg og tvinge henne på skolen. Kjør henne hver dag. Tving henne til psykolog, for skolen kan faktisk ende opp med å sende bekymringsmelding til bv. Det hadde kanskje vært det beste for da MÅ hun snakke med de og de kan jo snakke om evt tvangsflytting til institusjon. Noe hun helt sikkert ikke ønsker. Anonymkode: fe7c3...72f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #16 Skrevet 15. oktober 2018 Jeg hadde ekstremt høyt fravær gjennom grunnskolen og videregående. Fikk vitnemål etter et skippertak på slutten, men sto i fare for å stryke i flere fag. Fant ut da jeg var 18 at jeg hadde ekstrem sosial angst og depresjon. Hadde til da trodd at det jeg kjente på var normalt. Viktig å finne ut hva som trigger vegringen, og angripe problemet deretter. Anonymkode: 516ac...52c 3
Inzila Skrevet 15. oktober 2018 #17 Skrevet 15. oktober 2018 Ta kontakt med bup allikevel du. Selv om hun ikke vil snakke, kan du som forelder få råd og tips. Og det kan jo tenkes at hun kommer til å prate selv om hun nå sier at hun ikke vil. I tillegg må du ha en dialog med skolen. De kan ikke late som om det ikke er et problem. Hvis kontaktlærer ikke hører eller vil på banen, går du til avdelingsleder/inspektør. Si at du ønsker en dialog, du trenger hjelp til å få barnet på skolen. I forhold til at hun går glipp av undervisning kan du be om å få vite hvilke sider/tema som de arbeider med på skolen. Da er det mulig å følge opp hjemme. Du skriver at hun er deprimert, vet du noe om hva dette grunner i? Kropp, skole, venner, kjærlighet, idrett? Er det helsestasjon for ungdom der dere bor? Kanskje det er noen der som kan komme med råd? Kjempe viktig at du som forelder prøver å hjelpe ditt barn, man kan stille krav, men ultimatum kommer man nok ingen vei med. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #18 Skrevet 15. oktober 2018 Skolen MÅ kontakte ppt og sette inn tiltak asap!! Det kan være mange grunner til at hun ikke vil på skolen, men dette har skolen plikt til å finne ut av!! Ppt og skole kan henvise videre til bup om det skulle bli nødvendig. Men her på ungdommen bli tatt på alvor. Samtidig som du setter krav og grenser, vis at du bryr deg og vil finne en løsning sammen med ungdommen. Drop out fra ungdomsskolen er ikke et alternativ!!!! Lykke til 💕 Anonymkode: 96d61...ed2 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #19 Skrevet 15. oktober 2018 Har du vært i kontakt med helsesøster? Kan helsesøster komme på hjemmebesøk om det er et problem å få henne til skolen? Anonymkode: 0b11d...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #20 Skrevet 15. oktober 2018 Jeg er lærer OG tidligere elev som hatet skolen med høyt fravær. Jeg kan gi noen tips (etter min erfaring fra oppveksten): - ikke skrem. Jeg fikk høre at jeg aaaldri ville få jobb eller hus eller ditt og datt om jeg ikke gikk på skolen. Det var feil, jeg har nå en bachelorgrad og fant skolegleden i 19årsalderen. I mitt tenåringshode ble denne trusselen om jobb vridd om til "ja men da vil jeg ikke ha jobb, lever heller på gata". Dette virker mer logisk for deppa tenåringer som trenger hvile og næring. De blir likegyldige til konsekvensene. Selv nå, mange år etter, har jeg et anstrengt forhold til jobb, men klarer meg. Jobb skal være noe man FÅR gjøre og ikke MÅ (man må jo, men her snakker vi motivasjonsmessig og ordlegging). - hvis hun er deprimert må du dobbeltsjekke om dere er gode nok på regelmessige måltider, om de er sunne nok, og om dere skulle begynt med vitamintilskudd. Får hun nok frisk luft, og er hun i aktivitet nok? - ikke la alt handle om disse vanskelighetene. Gjør gøye ting sammen der dere ikke snakker om det, spøk og le sammen. Når du føler det er på tide å snakke ut, sitt sammen i sofaen med pledd og noe snacks og bare lytt på henne. Ikke fokuser på å ha rett eller forandre henne der og da; kanskje du hører noe nytt som er viktig. Spør " hva"-spørsmål og ikke "hvorfor"-spørsmål. Ikke ta opp samtalen NÅR det er et problem, f.eks om morgenen når hun trekker dyna over hodet. Hun vil være i altfor dårlig form til at en samtale er nyttig. - da jeg slet med dette var PCen nylig begynt å bli vanlig i alle hjem, begynnelsen av 00-tallet, og jeg satt ENORME mengder foran skjermen. Skjermen fucker opp søvnen og søvnrytmen - kanskje hun glor for mye om kveldene? Dårlig søvn kan bidra til forverret depresjon. Gi henne håp om at det blir bedre snart i stedet for håpløshet og at hun ikke får til noe. Min periode var veldig hard og sitter dypt inne. Jeg savner at jeg ble møtt med vennlighet og at noen steppet opp for å hjelpe. Når det gjelder dette med mat; jeg var underernært og det var lite sunn mat i hus. Men min mor vil påstå det motsatte fordi hun lukker øynene for det hun ikke fikk til. Så vær så snill og sjekk matvanene nøye og realistisk - det har enooormt mye å si for psykisk helse, hjerneutvikling osv. Håper noe var til hjelp! Masse lykke til med jenta. Hun kommer til å ordne seg så lenge dere stiller opp på fornuftig vis😘 Anonymkode: 0418f...3f6 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå