Gå til innhold

Xanor (Ksalol?) Psykose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, isw skrev:

Xanor sammen med alkohol er veldig farlig og gir ofte psykose.

Og hasjen hjalp vel heller ikke akkurat på... Håper bare at han lærte denne gangen. Så lenge han gjorde det, så får han vel bare legge så mye hat på meg han vil 😕 Men han har gledet seg så lenge til å ta lappen nå.. Endelig spart seg opp. Er så redd han skal miste alt det.

Anonymkode: 29f7f...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil neppe få mer enn en bot for xanor og hasjen, men volden ser politiet alvorlig på. Hvis det er første gang, kan han få en ubetinget dom og slipper å sone. Var politiet vitner til drapstruslene ser de nok alvorlig på dette. Jeg har ikke erfaring til å uttale meg om straff. Mulig han slipper unna med betinget dom og bot eller må sone noen uker eller to, tre måneder. Hvis han sliter med rus kan han også få velge behandling i stedet for fengsel. Men synes ikke du skal gruble på det selv om du sikkert er i sjokk. 

Anonymkode: 55d92...18c

Ubetinget = soning

Betinget = ikke soning 

Anonymkode: 8d459...301

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hasjen hjalp vel heller ikke akkurat på... Håper bare at han lærte denne gangen. Så lenge han gjorde det, så får han vel bare legge så mye hat på meg han vil 😕 Men han har gledet seg så lenge til å ta lappen nå.. Endelig spart seg opp. Er så redd han skal miste alt det.

Hvorfor skal han bli sint på deg fordi han gjorde noe dumt? Du må ikke ta så mye ansvar på deg selv. Det er ikke ditt ansvar. Rusen har skylda, men han har skylda for rusen. Får håpe han fikk seg en lærepenge, men synd det gikk utover deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ringe rustelefonen hvis du trenger noen å snakke med. Hvis du er pårørende eller bare en god venn er det viktig å ha noen som kan svare deg. Al-anon er for pårørende. Du kan også ringe retretten.no. Ikke for å spille på lag med han eller i mot han, men så vet du bedre hvordan du kan forholde deg fremover. Det er mange som har gjort dumme ting under rus. Det med å ønske han en lærepenge er litt forgjeves, enten ser han det selv eller ikke. Hvis han er avhengig av xanor trenger han nedtrapping. Abstinensene sies å være harde hvis man slutter brått uten oppfølging. Lykke til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å ringe rustelefonen hvis du trenger noen å snakke med. Hvis du er pårørende eller bare en god venn er det viktig å ha noen som kan svare deg. Al-anon er for pårørende. Du kan også ringe retretten.no. Ikke for å spille på lag med han eller i mot han, men så vet du bedre hvordan du kan forholde deg fremover. Det er mange som har gjort dumme ting under rus. Det med å ønske han en lærepenge er litt forgjeves, enten ser han det selv eller ikke. Hvis han er avhengig av xanor trenger han nedtrapping. Abstinensene sies å være harde hvis man slutter brått uten oppfølging. Lykke til. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han bli sint på deg fordi han gjorde noe dumt? Du må ikke ta så mye ansvar på deg selv. Det er ikke ditt ansvar. Rusen har skylda, men han har skylda for rusen. Får håpe han fikk seg en lærepenge, men synd det gikk utover deg.

Tusen takk til dere alle som har svart meg her og tatt seg tiden til det. Nei ikke min feil sånn sett, men angrer nå på at jeg heller ikke bare ringte en kompis eller tre som kunne hjulpet meg med å få han under kontroll..

Nå har klokka snart blitt to og politiet har enda ikke kontaktet meg, og han har enda ikke sluppet ut. De skulle ta kontakt med søsteren hans da, som skulle hente han. Hun har ikke hørt noe. Blir helt kvalm. Må han kanskje bli enda en dag da??? Søsteren ringte inn i går kveld, da var han i bedre form sa de. Så han har ikke laget noe styr. 

Ang billappen, er den ingen som vet hva reglene der er??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det, fant svar.. Og nå får jeg lyst å spy. Aldri i verden om han kommer til å snakke med meg igjen nå. 

vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd står det blant annet: "Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers." I og med at du er blitt tatt for bruk av hasj to ganger kan det vurderes å gi deg sperrefrist på førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Glem det, fant svar.. Og nå får jeg lyst å spy. Aldri i verden om han kommer til å snakke med meg igjen nå. 

vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd står det blant annet: "Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers." I og med at du er blitt tatt for bruk av hasj to ganger kan det vurderes å gi deg sperrefrist på førerkortet.

Det er ikke din feil. Det var han som var voldelig og som kom med drapstrusler. Hva skulle du ellers gjort enn å kontakte politiet? Og du visste ikke at lappen kunne ryke. Han bør heller ikke kjøre når han sliter med rus. Han får ett års karantene der han må levere urinprøver en gang i uka. Hvis han har spart til lappen får han sette pengene til side. Jeg er i alle fall glad jeg slipper å møte sjåfører på rus i trafikken. Hvis han aldri vil snakke med deg mer, er det ikke verd noe vennskap. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Første gangen ang vold av denne grad ja, uansett hvor mye han før har drukket så har han aldri blitt sånn. Han er generelt en rolig type. Derfor jeg spesifikt spurte om disse tablettene... Men en kompis av oss har ringt politiet på han én gang tidligere, da hadde han kommet med noen trusler mot han, og dyttet han bakover mot veggen. (For mye alkohol den gang. Ei natt i glattcella så slapp han ut. Fikk en liten bot da de fant hasj i jakka hans.) Så foruten om de episodene har han ingenting bak seg. Ble litt bekymret nå ang lappen han holder på med... Blir den et problem nå så kutter han meg nok ut tvert. 

Hvis det blir rettsak vil boten også spille i mot han og hvilken dom han får, om den blir betinget eller ubetinget. Han er barnslig hvis han kutter deg ut. Han bør heller være takknemlig for at du ikke dømmer han ned og hjem. Jeg har selv blitt utsatt for grundig vold av en venninne, saken ble henlagt av politiet til tross for bilder tatt på legevakta. En annen gang slo en eks til meg så jeg besvimte, politiet henla saken selv om de kom til stedet da andre ringte. Jeg trodde politiet kom til å anmelde selv, men de gjorde ikke det selv om jeg fikk en hjernerystelse som varte i fire uker. De henlegger altfor mange voldssaker på grunn av kapasitet. Det skal sies at begge jeg nevner befant seg i et rusmiljø, og en straff ville ikke ført noe med seg, kanskje heller gjort ting verre. 

En annen ting er hvis han har truet politiet etter at de hentet han. Da er saken alvorligere, og det blir en rettsak. Førerkortet som må bli utsatt ett år blir bare en bagatell. Han utøvde vold og virket psykotisk, og han bør være glad fordi ingen ble drept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir rettsak vil boten også spille i mot han og hvilken dom han får, om den blir betinget eller ubetinget. Han er barnslig hvis han kutter deg ut. Han bør heller være takknemlig for at du ikke dømmer han ned og hjem. Jeg har selv blitt utsatt for grundig vold av en venninne, saken ble henlagt av politiet til tross for bilder tatt på legevakta. En annen gang slo en eks til meg så jeg besvimte, politiet henla saken selv om de kom til stedet da andre ringte. Jeg trodde politiet kom til å anmelde selv, men de gjorde ikke det selv om jeg fikk en hjernerystelse som varte i fire uker. De henlegger altfor mange voldssaker på grunn av kapasitet. Det skal sies at begge jeg nevner befant seg i et rusmiljø, og en straff ville ikke ført noe med seg, kanskje heller gjort ting verre. 

En annen ting er hvis han har truet politiet etter at de hentet han. Da er saken alvorligere, og det blir en rettsak. Førerkortet som må bli utsatt ett år blir bare en bagatell. Han utøvde vold og virket psykotisk, og han bør være glad fordi ingen ble drept. 

Tusen takk for at du deler. Kan jeg spørre hvor lenge vedkommende evt måtte inn?

Nå ble jo kompisen min henta lørdag litt over midnatt ca, og nå har klokka begynt å nærme seg 17:00. Kommer han kanskje ikke ut i dag, da...? Har de sånn «siste frist» tidspunkt i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for at du deler. Kan jeg spørre hvor lenge vedkommende evt måtte inn?

Nå ble jo kompisen min henta lørdag litt over midnatt ca, og nå har klokka begynt å nærme seg 17:00. Kommer han kanskje ikke ut i dag, da...? Har de sånn «siste frist» tidspunkt i hverdagen?

Kjenner ingen som har måttet sone, bare saker som har blitt henlagt. Hvis han var psykotisk kan det være han har blitt innlagt. Det får kun nærmeste pårørende vite hvis han har samtykket i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjenner ingen som har måttet sone, bare saker som har blitt henlagt. Hvis han var psykotisk kan det være han har blitt innlagt. Det får kun nærmeste pårørende vite hvis han har samtykket i det. 

Nei søsteren ringte inn til politiet i går som jeg nevnte. Han var i fin form da. Hun ringte tilbake for litt siden og fikk da beskjed om at det enda er uvisst når tid han slipper ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men tenkte på når de ble henta inn for avhør. Ble de lenge da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt xanor i mange år. Måtte trappe ned nå pga avhengig. 

Slitt med angst, uro og har Add. For meg så har det vært medisinsk. 

Dvs når jeg mister hodet , kjenner angsten , hjertebanket så tok jeg ofte 1mg. Men tok sjeldent mer enn 1mg i døgnet. Kun større dose da jeg skulle ut og fly. 

Har aldri opplevd sånn som du beskriver din kamerat. Jeg ble mer rolig, konsentrert, fikk fullført oppgavene mine. Var mer utadvendt og i møtekommende. 

Men tror ikke 1mg gir noe særlig rus effekt. Aldri følt meg rusa. Føler meg mer rusa av å drikke ett glass med pils. 

Men vet ikke hvilken effekt 4mg + alkohol gjør. ( tipper han har inntatt 4 mg , 0,5 mg i hver tablett ). 

Anonymkode: 5a522...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt xanor i mange år. Måtte trappe ned nå pga avhengig. 

Slitt med angst, uro og har Add. For meg så har det vært medisinsk. 

Dvs når jeg mister hodet , kjenner angsten , hjertebanket så tok jeg ofte 1mg. Men tok sjeldent mer enn 1mg i døgnet. Kun større dose da jeg skulle ut og fly. 

Har aldri opplevd sånn som du beskriver din kamerat. Jeg ble mer rolig, konsentrert, fikk fullført oppgavene mine. Var mer utadvendt og i møtekommende. 

Men tror ikke 1mg gir noe særlig rus effekt. Aldri følt meg rusa. Føler meg mer rusa av å drikke ett glass med pils. 

Men vet ikke hvilken effekt 4mg + alkohol gjør. ( tipper han har inntatt 4 mg , 0,5 mg i hver tablett ). 

Anonymkode: 5a522...617

1mg var disse tablettene på, i hver tablett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, men tenkte på når de ble henta inn for avhør. Ble de lenge da? 

Det tar ikke lang tid å sitte i et avhør hvis de innrømmer det de har gjort. Mer vet jeg ikke. Men vold eller trusler mot offentlig tjenestemann blir slått hardt på. Jeg vet om noen få som har sonet, men vet ikke hva de hadde av tidligere bøter eller rulleblad så det er umulig å svare på. Det er også umulig å svare på når han kommer til avhør. Det tror jeg det finnes et lovverk om. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_5-1#§230

http://www.jusinfo.no/index.php?site=default/721/1930/1989/1993

Det skal gå max fire dager før evt. varetektsfengsling blir fremsatt, og de kan holde han der så lenge, men bare hvis den kriminelle handlingen kan føre til mer enn 6 mnd. fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som skal varetektsfengsles må etter straffeprosessloven § 171 første ledd med skjellig grunn være mistenkt for en eller flere straffbare handlinger etter straffeloven §§ 15 og 16, som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder. Handlingen som vedkommende mistenkes for å ha begått, må gjelde et forhold som kan føre til høyere straff enn seks måneders fengsel, hvilket innebærer at strafferammen i straffebudet er på minimum seks måneders fengsel.

Vilkåret ”skjellig grunn til mistanke” innebærer at det bevismessig må foreligge sannsynlighetsovervekt for at alle straffekravene er oppfylt, jf. Rt. 1993 s. 1302.

I tillegg til ovennevnte tre grunnvilkår må minst ett av fire alternative tilleggsvilkår være oppfylt: I straffeprosessloven § 171 er det fire alternative hovedvilkår for å foreta varetekstfengsling: 1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler (fluktfare), 2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige (fare for bevisforspillelse), 3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder (gjentakelsesfare) og 4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende (egenbegjæring). For å vurdere om en siktet kan holdes varetektsfengslet må man i henhold til straffeprosessloven § 184 annet ledd gå inn i straffeprosessloven §§ 171, 172 eller 173 annet ledd og se om de der angitte hovedvilkår om skjellig grunn og strafferamme på over 6 måneder og de 4 alternative tilleggsvilkårene er oppfylt. I tillegg må man som nevnt nedenfor også vurdere nødvendigheten av tvangsmidlet varetekt etter straffeprosessloven § 170a opp mot blant annet alternativer til fengsling mv.

Retten kan beslutte varetektsfengsling etter en annen av ovennevnte fire fengslingsgrunner som ikke er påberopt, dersom retten ved avslag av et påberopt grunnlag kommer til at en av de andre grunnlagene for å ilegge varetekt er oppfylt, jf. Rt. 1997 s. 127.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

Hvordan gikk det i denne saken? Ble kompisen din sluppet ut? Fikk han ta lappen? Beholdt dere vennskapet?

Anonymkode: d8ef0...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...