AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #1 Skrevet 15. oktober 2018 Samboer og jeg skal kjøpe bolig i Oslo i løpet av neste år. Depositum har vi lånt innad i familien for å komme på boligstigen (normal skikk i hans famile). Disse skal betales tilbake i sin fulle rett når boligen blir solgt. Det vi har rukket å betale av boliglån kan da legges til det vi allerede har på BSU, slik at vi har en egen egenkapital til neste bolig. Jeg tener 50% mindre enn han da jeg er deltidsstudent og har et lavere lønnet yrke, og har nå foreslått en 40/60 deling av boliglånet. Jeg ønsker naturligvis å eie like mye, men realistisk sett blir det tyngre for meg å skulle betale 50/50 per måned. Boliglånet i seg selv går greit, men med alle andre utgifter kommer jeg til å gå "tom" langt kjappere enn han og dermed ikke kunne bidra like mye i husholdningen. Jeg ønsker ikke å sitte med konstant dårlig samvittighet for at han må "dekke oss" den siste uken hver måned, eller at han alltid må betale mye mer av en ferietur. Er dette en dårlig ide? Går jeg i en "kvinnefelle" ved å foreslå dette? Jeg er ferdig utdannet om 2 års tid og vil da kunne betale 50/50 uten stort problem, men går ut fra at dette ikke kan endres da fordelingen senere blir skeiv? Anonymkode: 49514...f82
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #2 Skrevet 15. oktober 2018 Jeg hadde gått for å eie 50/50 uansett, og heller skrellet inn på alt annet. At det ikke hadde blitt store ferien i to år hadde jeg levd greit med. Når dere satser på hverandre hadde jeg heller ikke hatt noe imot å være andre part, og over et par år bidra litt mer. Jeg har hele tiden tjent mer enn mannen min, og betaler mest. Vi er et par, og det går helt fint. Anonymkode: e8856...358 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #3 Skrevet 15. oktober 2018 Det er ikke problematisk å eie ulik andel, og dermed betale ulikt på lånet. Det blir jo helt rettferdig uansett hva andelen er. Han eier jo da 60% av verdien, og betaler 60% av lånet. Du betaler 40% av lånet og sitter på 40% av verdien. Ingen går i noen felle her da. Det som derimot ville vært en felle for ham er om dere går inn for å eie 50/50, og han da må betale mer av andre, løpende utgifter utenom lånet. Det vil være veldig urettferdig for hans del (og en typisk kvinnefelle, på en måte). Hvem som går inn med hvor mye av egenkapital (regner med at du mener egenkapital og ikke depositum som du skriver) bestemmer jo også hva eierandelen til hver av dere blir, så dette må dere regne på. Det finnes gode artikler om dette temaet på nett, så søk litt rundt. Anonymkode: 17ae3...0c1
Ny Bruker Skrevet 17. oktober 2018 #4 Skrevet 17. oktober 2018 På 15.10.2018 den 13.59, AnonymBruker skrev: Det er ikke problematisk å eie ulik andel, og dermed betale ulikt på lånet. Det blir jo helt rettferdig uansett hva andelen er. Han eier jo da 60% av verdien, og betaler 60% av lånet. Du betaler 40% av lånet og sitter på 40% av verdien. Ingen går i noen felle her da. Anonymkode: 17ae3...0c1 Støtter denne. Mens fellesutgifter, strøm, Internett, vann og avløp osv. deler dere 50/50.
regine Skrevet 17. oktober 2018 #5 Skrevet 17. oktober 2018 Hvorfor skal du betale halvparten av løpende utgifter hvis du tjener betydelig mindre enn samboeren? Hva er egentlig rettferdig med det? Burde dere ikke heller dele %-vis, dvs at dere begge f.eks. betaler halvparten av inntekten deres til fellesskapet (alle løpende utgifter på hus, forsikringer, biler, kommunale avgifter, mat, møbler, husholdningsartikler.....). Da sitter begge igjen med noe til eget forbruk og begge bidrar med det dere kan OG det vil øke med økende inntekt. Dvs at om to år, når TS tjener mer, vil hun også bidra med. Fatter ikke den voldsomme opptattheten av at man for all del IKKE skal dele noe som helst når man er samboere, åpenbart mener dette skal vare siden man kjøper hus sammen OG inngår langsiktig låneavtale med den enes familie...... jada,jada, mange samboerskap oppløses, man skal ikke være naiv og blabla - men hallo - man skal vel også leve SAMMEN? Ellers kan man vel bare leve sammen som i et bofellesskap - den som ahr god råd spiser dyr mat og drar på ferier, mens den som har dårligere råd må bruke en mye større andel av inntekten sin på daglig drift, og kan dermed verken dra på ferie eller spise spesielt dyr mat. Høres hyggelig ut når man velger å leve sammen..... men for å svare på åpningsspørsmålet - ja, det er mulig å dele eierbrøken slik skissert, men gjør det gjennom en ordentlig avtale. Dvs. bruk gjerne noen tusenlapper på juridisk rådgivning så blir det riktig for begge, ikke minst også fordi dere skal låne penger av hans familie. Der ligger det potensiale for bråk ved brudd, så det ville jeg iallfall hatt helt klarlagt hvordan skal gjøres da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå