Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når var barnet syk første gang? Ammer du?

Anonymkode: 56edd...a52

Skrevet

Ammet alle barn med slittet mer med barn 1- begynt litt tidligere med fast føde - ca 4 måneder og begynt med mme etter 9 måneder.  Ble først syk kanskje rundt 1-2 år etter begynt i bhg. 

Barn 2 ammet ekslusivt til 6 måneder uten noe som helst annet. Fikk RS virus og var på sykehuset 1 ukes tid når hn var 4 måneder.  Ble ofte syk den første året deretter og fikk lungebetennelse rundt 18 måneder.  Bra jeg ammet da hn ville ha nok vært mye dårligere hadde jeg ikke klart å gi hn morsmelk. 

Barn 3 ammet ekslusivt til 6 måneder, ble først syk og forkjølet rundt 2 år. Er så og si ALDRI syk. 

Anonymkode: 25138...baf

• Liker 1
Skrevet

7 måneder. Ammet. 

Anonymkode: 55148...ada

Skrevet

3 mnd ble min første skikkelig dårlig, kraftig forkjølet. Fullammet.

Anonymkode: 0e68b...9d5

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når var barnet syk første gang? Ammer du?

Barnet var vel 12 uker og hadde fått falsk krupp. Det vil si den hosten som høres helt grusom ut, så man nesten tror de er døden nær. Dro på legevakt med han for første gang da, husker jeg. Det var bare første gang av flere ganger han fikk falsk krupp som liten. Etterhvert ble vi rutinerte på det. Pakket han inn i en tjukk dyne og satt ute på verandaen i kald og fuktig natteluft med han på fanget. Det hjalp på hosten, og det ga seg.

Anonymkode: 0a701...1ef

Skrevet

Nr 1: 10 mnd (forkjølelse)

Nr 2: Ca 12 mnd (forkjølelse)

Nr 3: 4 mnd (vannkopper)

De er heldigvis generelt svært lite syke. Jeg kan ikke engang huske sist noen var forkjølet eller hadde omgangssyke, det har i alle fall ikke skjedd det siste året.

Ingen ble ammet mer enn få uker. 

• Liker 1
Skrevet

Første var 3 måneder da han fikk nyrebekkenbetennelse. Ammet, men det har nok ikke så mye å si for uvi :) 

Anonymkode: 7661b...3a1

• Liker 1
Skrevet

Mellomste ble syk dagen etter fødsel. De andre husker jeg ikke. 

• Liker 1
Skrevet

11 mnd: Forkjøla med feber

18 mnd: Mild omgangssyke

21 mnd: Fjerde barnesykdom

Ammet i 12 mnd ca. Generelt er barnet veldig lite sykt. Men tror ikke det har noe med amming å gjøre. Tilfeldig, tror jeg.

Anonymkode: 65489...ca7

• Liker 1
Skrevet

7-8 mnd. Da ble hun forkjøla og litt feber. Ammet. 

Anonymkode: 536c1...889

Skrevet

Litt over et år, forskjølelse ammet ikke.

Anonymkode: bd808...71f

Skrevet

2 mnd ca forkjølet. Fullammet

Anonymkode: a7530...82b

Skrevet

Førstemann var syk første gang rundt 1 år og har vært lite syk årene etter. Ammet i 10 mnd. 

Andremann var syk første gang ved 3 mnd og mange ganger frem til 3 år. Han ble ammet i nesten 2 år. 

Anonymkode: 6d5fa...03b

Skrevet

Jeg har bare en svigermor som mener at det er synd jeg ikke prøvde å amme mer. For da kommer sikkert barnebarnet hennes til å bli fortere og lettere syk enn barn som blir ammet. Min svigerinne er med i ammehjelpen og perfekt i svigermors øyne på mange måter. Så det blir kommentert en del det at jeg ikke ammer. 

Ser jo her at selv om mange ammer så blir barna syke før de er 1 år. Min er 7 måneder og har ikke hatt sykdom ennå. Så kanskje svigermor ikke har så peiling likevel.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mange ting som påvirker barns sykdom og morsmelk er bare én av dem. Det er dessuten omdiskutert hvor stor fordel morsmelk har i den vestlige verden, her hvor vi har tilgang til vaksiner, helsehjelp, har god hygiene og godt kosthold osv. Og uansett bør svigermor holde seg for god til å kritisere deg, dette har hun rett og slett ikke noe med. Jeg håper du klarer å lukke ørene og si til deg selv at hun er uhøflig og aner ikke hva hun snakker om. Sønnen din kommer til å klare seg helt utmerket. 

• Liker 2
Skrevet

Nr 1: forkjølelse uten feber da han var fire uker. Ble lagt inn på sykehus med feber om mistanke om rs-virus da han var 2 mnd. Var generelt utrolig mye forkjøla og syk fram til han fjernet mandlene da han var fire år. Har nesten ikke vært syk siden. Hadde ofte falsk krupp fram til han var 3, men det ga seg heldigvis. 

Nr 2: forkjølelse uten feber da han var to uker da vi hadde influensa i familien. Husker han kastet opp masse slim bl.a. Var også mye syk som liten, men ikke like ille som storebroren, eller på en annen måte, ikke like høy feber og like intenst syk når han var dårlig, stort sett. 

Barn nr 3: forkjølelse uten feber da han var 5 mnd. 

Alle barna ble fullammet til de var seks mnd. Så at fullammede barn ikke kan bli syke er ikke en påstand jeg kjenner meg igjen i. Men, det er min følelse at de trolig fikk et mildere forløp enn om de ikke hadde blitt ammet, dog det vet jeg jo ikke. 

Jeg er veldig for amming når det går, og jeg har vært spesielt glad jeg kunne amme mine, siden de er arvelig belastet med tarmsykdommer på begge sider av familien. Men det er ikke alltid det går, er ikke noen krise det. Og åpenbart ikke noe noen andre har noe med! 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første var 3 måneder da han fikk nyrebekkenbetennelse. Ammet, men det har nok ikke så mye å si for uvi :) 

Anonymkode: 7661b...3a1

Åh, det er jeg redd for at baby skal få og at jeg ikke oppdager det. Hvordan oppdaget du at han hadde fått det??

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare en svigermor som mener at det er synd jeg ikke prøvde å amme mer. For da kommer sikkert barnebarnet hennes til å bli fortere og lettere syk enn barn som blir ammet. Min svigerinne er med i ammehjelpen og perfekt i svigermors øyne på mange måter. Så det blir kommentert en del det at jeg ikke ammer. 

Ser jo her at selv om mange ammer så blir barna syke før de er 1 år. Min er 7 måneder og har ikke hatt sykdom ennå. Så kanskje svigermor ikke har så peiling likevel.

Så mye å si har det nok ikke. De som blir mest syke er vel helst de som har eldre søsken i barnehage. Vår ble veldig forkjølet da hun var 3,5 mnd., og jeg fullammet.

Prøv å ikke bry deg om svigermor. Kan mannen din be henne slutte å mase om ammingen? Hos oss er det motsatt, svigermor maser om at jeg må slutte å amme om natten, ikke amme babyen i søvn og begynne med grøt.

Anonymkode: 266df...7a5

Skrevet

Min ble syk før første gang da hun var 4 måneder. Vi ble syk med influensa og hun ble dessverre smittet. Heldigvis fikk hun veldig milde symptomer; tørrhoste og nysing og moderat feber i under et døgn. Til sammenligning var vi andre sengeliggende i godt over en uke med feber, snørr og hoste. Hun ble fullammet til 5 måneder da vi begynte med smaksprøver. 

Skrevet

Et par dager med forkjølelse (uten feber) etter 7mnds-vaksina. Aldri ammet :) 

Anonymkode: ae340...a12

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...