Gå til innhold

Far ønsker å ta samvær på sparket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnas far og jeg flytter fra hverandre i løpet av oktober. Vi har vært på megling, og samværsavtalen er underskrevet: i tillegg til en overnatting i uken, skal barna ha samvær med sin far en langhelg i måneden. 

Far jobber i utgangspunktet 9 av 10 helger (fast ekstrajobb).

November-helgen har vi avtalt. Desember-helgen var visst vanskelig å få til, sier far, for han jobber alle helgene. I 2019 mener han at jeg kan spørre ham om helger etterhvert, og så skal han prøve å få ordnet seg fri, men vi kan jo bare ta det på sparket.

I meglingstimen sa megler at det var viktig med forutsigbarhet for barna (og for oss foreldre), hvorpå han svarte at det ikke var noe problem, da han i stor grad styrer sin egen arbeidstid. Det var forresten nytt for meg, etter 14 års ekteskap.

Jeg synes det vil være ryddigst, og mest forutsigbart, med helgesamvær f.eks. den første (eller andre/tredje/fjerde) helgen i måneden. Samtidig har jeg sagt meg villig til unntaksvis å la far bytte helg dersom noe spesielt skjer, men da med forespørsel i god tid. Igjen ønsker barnas far å se det an / ta det på sparket.

Hva kan jeg gjøre for å få ham til å forstå? Han skjønner virkelig ikke mitt behov for å kunne planlegge, ei heller barnas behov for å vite hva som skjer når.

Anonymkode: d4a0a...1f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta enda en tur på megling, si til far at det er viktig å vite på forhånd, derfor må han bestemme hvilken helg det blir minst 6 mnd frem i tid

Anonymkode: bd467...ea9

• Liker 8
Skrevet

Høres ut som en helt udugelig mann.  Må være en stor lettelse å komme deg fri fra han.  Skjønner ingenting av disse fedre som er helt ok med å bare se ungen en gang i måneden...samt klarer ikke å være ivrig ved å sette opp avtaler nå så pappaen selv kan glede seg til når han skal se barna.  Utifra den kort innlegget ditt tipper jeg at det blir mindre og mindre samvær over tid da noe annet alltid dukker opp som er mer viktig enn samvær med ungen. 

Anonymkode: 738de...924

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar. Og ja, bruddet er en lettelse.

Barna skal ha samvær med far en natt i uken også. Den er spikret.

Familievernkontoret blir kontaktet dersom han ikke er villig til å avtale samværshelger i løpet av oktober / før han flytter ut.

Jeg mistenker dessverre også at det vil bli flere avlyste samvær. Han ønsket ikke å tilbringe tid med barna mens vi var gift og jeg tilrettela alt (de sier det ikke spiller noen rolle at han flytter, for de ser ham jo knapt uansett).

• Liker 1
Skrevet

Nei det går ikke. Du må si at det er ikke noe alternativ og ta det på sparket. Det må planlegges og jeg håper da inderlig han har ukedager med samvær også og ikke bare en helg en gang i blandt?!?! Han kan ikke skylde på jobb, da må han faktisk si nei til så mange vakter! 

Anonymkode: 18aed...241

• Liker 2
Skrevet

Samvær på sparket må han forstå er helt uaktuelt. Man jobber ekstra sånn som det passer ifht forpliktelser ovenfor familien sin, man har ikke barna utifra hvordan det passer for jobben. Jeg hadde insistert på at enten settes helgene opp for 2019 nå eller så kommer du til å søke bidrag utifra at han kun har dem en dag i uken. Stakkars barn som har en far som bortprioriterer dem slik.

• Liker 5
Skrevet

Er ekstrajobben hans eneste jobb? Dvs har han ikke jobb i ukedagene? Hvis den er sånn han forsørger seg bør han gå hardt inn for å skaffe nye jobber, i ukedagene og helger uten barn, og er den kun ekstrainntekt bør han si den opp! Djises. for en taper. Men når han er som han er så er jeg usikker på om jeg ville latt mitt barn tilbringe en hel helg med ham uansett. Kanskje det er til det beste å la ham ha dem minst mulig. Det blir tungt for deg, men tenk på barna. Har vært der selv,  med en som prioriterte rus i helgene...

Anonymkode: 46dc6...19b

• Liker 1
Skrevet

Kan du rulle ballen over på han? Hvis han vil ha samvær på sparket så kan dere legge opp til en natt i uken hos han og alle helger hos deg. Hvis han ønsker samvær en helg må han høre med deg og barna om det passer. Hører du ikke noe så blir det ikke noe. Kanskje han må avtale dette en tid på forhånd? At dere lager en avtale med noe slikt som utgangspunkt. 

Han betaler bidrag som om at han har kun en natt i uken. Så kan dere lage en avtale med beløp for helg som du Vippser han de helgene som han da har barna. 

Litt rotete skrevet, og det må selvsagt tenkes og diskuteres frem. Men da blir det mer forutsigbart tenker jeg. Det at han må ta initiativ kan jo gjøre at han etterhvert selv ser det er greit med en fast modell for samvær. Eller at det blir sjeldent fordi han egentlig ikke er intressert. 

Bare et forslag her altså. 

• Liker 6
Skrevet

Bidraget vil ikke endres om barna bare har samvær en dag i uken (4-8,99 netter per måned). Bidraget er uansett ikke det viktigste, barnas rett til og ønske om samvær er.

Far har en svært høy arbeidskapasitet, og jobber fast 150 % samt flere småjobber ved siden av. Ikke fordi han må, men fordi han vil.

Jeg skal ta det opp med ham igjen🤞 For egen del er det godt å se at jeg ikke er fullstendig urimelig som ønsker faste rammer.

• Liker 2
Skrevet

Ok. Men hvis du ruller ballen over på han. At han må ta initiativ, så blir det kanskje mer forutsigbart. Det er da opp til han å organisere samvær. Kan ikke endre på noen som ikke vil det selv. 

Blir mer på deg da. Sikkert godt å ha en helg for seg selv og som er forutsigbart at kommer. Men hvis alternativet er stadig bytting og fleksing så er jo det også slitsomt. 

Du er ikke på bærtur. Håper han skjønner at han bør kunne avtale fast helg i mnd. 

• Liker 1
Skrevet

Så far vil heller jobbe 150%++ enn å ha samvær med sine egne barn ? 

Litt av en fyr...

Anonymkode: e9504...1d5

• Liker 7
Skrevet

De fleste fedre må faktisk tilpasse jobben etter samvær med barna, dvs de fleste vil jo ha 50/50-ordning. 

Anonymkode: c55d1...8bd

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Sensi skrev:

Kan du rulle ballen over på han? Hvis han vil ha samvær på sparket så kan dere legge opp til en natt i uken hos han og alle helger hos deg. Hvis han ønsker samvær en helg må han høre med deg og barna om det passer. Hører du ikke noe så blir det ikke noe. Kanskje han må avtale dette en tid på forhånd? At dere lager en avtale med noe slikt som utgangspunkt. 

Han betaler bidrag som om at han har kun en natt i uken. Så kan dere lage en avtale med beløp for helg som du Vippser han de helgene som han da har barna. 

Litt rotete skrevet, og det må selvsagt tenkes og diskuteres frem. Men da blir det mer forutsigbart tenker jeg. Det at han må ta initiativ kan jo gjøre at han etterhvert selv ser det er greit med en fast modell for samvær. Eller at det blir sjeldent fordi han egentlig ikke er intressert. 

En dag i uka????? Herregud og andre menn hyler om at de ikke har papparettigheter men det har de jo det er bare sånne her idioter og unnasluntrere som ikke gidder å være far rett og slett! Provoserer meg at folk tror det er greit å bare si fuck ungen jeg kan være barnepasser en dag i uka men noe PAPPA det gidder dem ikke å være...... skulle ikke hatt barn da vett

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Sensi said:

Tenkte på det samme. 

På sparket er greit, det vil si at man kan bytte helger. Men en viss forutsigbarhet bør det være, av hensyn til ungene. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

En dag i uka????? Herregud og andre menn hyler om at de ikke har papparettigheter men det har de jo det er bare sånne her idioter og unnasluntrere som ikke gidder å være far rett og slett! Provoserer meg at folk tror det er greit å bare si fuck ungen jeg kan være barnepasser en dag i uka men noe PAPPA det gidder dem ikke å være...... skulle ikke hatt barn da vett

Vi vet ikke om han sliter med noe. Menn flest blir voksne etter hvert. 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

20. november og videre samvær er fortsatt ikke fastsatt.

I samværsavtalen skal samvær i ferier fastsettes minst 1 måned før den aktuelle ferien, så jeg har purret på desember/julen.

Han har allerede ønsket å bytte dag på ukedagssamværet 1 gang samt forkorte helgesamværet fra 3 til 2 netter. Bytte av dag sier han at jeg gikk med på under meklingen (delvis korrekt: sa jeg gjør det med varsel i god tid. Han gav meg 2 dagers varsel.) Jeg fikk endret mine avtaler, men da ville han ikke bytte dag likevel, men gjorde et stort nummer at han ofret seg (droppet en ekstravakt) for å gjennomføre samværet.

Skrevet

Ikke bare er det usikkert for ungene, men også for deg. 

Ting du vil gjøre uten barn kan du heller aldri planlegge. 

Nei, fars innstilling er helt uholdbar og han må innse at det ikke handler om kun han. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20. november og videre samvær er fortsatt ikke fastsatt.

I samværsavtalen skal samvær i ferier fastsettes minst 1 måned før den aktuelle ferien, så jeg har purret på desember/julen.

Han har allerede ønsket å bytte dag på ukedagssamværet 1 gang samt forkorte helgesamværet fra 3 til 2 netter. Bytte av dag sier han at jeg gikk med på under meklingen (delvis korrekt: sa jeg gjør det med varsel i god tid. Han gav meg 2 dagers varsel.) Jeg fikk endret mine avtaler, men da ville han ikke bytte dag likevel, men gjorde et stort nummer at han ofret seg (droppet en ekstravakt) for å gjennomføre samværet.

I et slikt tilfelle hadde jeg sagt at det blir dagen det er planlagt eller ikke i det hele tatt. Slike idioter våkner ikke før man setter hardt mot hardt. 

Vi har også en slik barnefar som ville ha samvær når det passet han og jeg endte med å nekte samvær bortsett fra på planlagte tidspunkt. Både for min og ungenes del. Det tok litt tid med drama men han tok hintet til slutt. 

• Liker 1
Skrevet
På 15.10.2018 den 13.26, Sensi skrev:

På denne måten vil jo mor aldri kunne planlegge noe uten barn en helg. Jeg mener dette gir for dårlig forutsigbarhet for mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...