Gå til innhold

Hva er poenget med julegardiner, juleservice osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hyggelig å pynte litt til jul, men jeg har aldri skjønt poenget med å ha egne gardiner, egne servicer osv til jul. Unødvendige ressurser, tar opp unødvendig plass og unødvendig arbeid å vaske, stryke og henge opp gardiner før jul. Det samme med juleduker, egentlig. Det fungerer da like bra med vanlige nøytrale gardiner, duker og servicer. Og noen nisser, engler, julelys mm hist og pist, i tillegg til adventsstjerne og eventuelt juletre. 

Generelt synes jeg det er veldig mange som styrer alt for mye til jul. Pussing av sølvtøy, vaske rundt, bake flere sorter småkaker. Skjønner ikke at folk gidder. Greit nok hvis de faktisk liker å holde på og føler at de kommer i julestemning av det. Men hører at mange stresser og er slitne og lurer på hvordan de skal rekke alt. I så fall, de trenger ikke å rekke alt. Det blir jul likevel. 

Anonymkode: 012b7...515

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gidder fordi det er koselig. Det er fint å ha noen dager i året som bryter opp alle hverdagene som har hverdagsgardiner og ikea bestikk. 

Anonymkode: 02cc0...a3a

• Liker 15
Skrevet

Jeg vasker vinduene en gang i løpet av desember, og da henger jeg opp julegardiner på kjøkkenet. De behøver ikke strykes, legger dem pent sammen nyvasket når jula er over og da kan de henges rett opp. 

Ellers har vi kaffe-juleservise, veldig spesielt og sjeldent mønster som vi synes er veldig pent. Fikk det i gave for mange år siden og er hyggelig å ta frem hver jul, men er enig i at å lagre servise er noe herk. Så jeg vil ikke ha middagsservise osv. med julemotiv.

Vi baker svært lite, tar en grundig helgevask og vips så er vi klare for jula lillejulaften. Ingen av oss orker julepynt hele adventstida. 

Anonymkode: cb525...45a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har røde gardiner i stua i jula. Det gjør noe med stemningen i rommet, så det er jeg glad for at jeg har. Ellers har jeg fint lite pynt og nips og slikt. Bruker Antoinette fra KID, de må ikke strykes. Jeg bruker max ti minutter på å henge de opp, så legges de tilbake i hylla si på boden etter jul. Mulig andre synes jeg er skitten eller noe, men jeg har ikke vasket de i løpet av de to årene jeg har brukt de. De henger oppe i to uker, og hvor skitne blir gardiner på to uker liksom? Andre gardiner som henger oppe i månedsvis vaskes naturlig nok. 

Juleservise er unødvendig etter min mening, og det tar opp skapplass, så det har jeg ikke. Ikke sølvtøy heller. Vaske gjør jeg hele året, og vi baker kun det ungene har lyst på. Som du sier: jul blir det uansett ;) 

• Liker 4
Skrevet

Det er jo så kooooselig med jul!!😍

Anonymkode: 8c64b...e2b

• Liker 2
Skrevet

Fordi deter koselig. Nå vasker jeg ta og vegger 1 gang pr mnd, så stresser ikke med å ordne til jul.

Anonymkode: bfae3...19b

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi deter koselig. Nå vasker jeg ta og vegger 1 gang pr mnd, så stresser ikke med å ordne til jul.

Aff, 1 gang i mnd.? Jammen er du vaskeglad 😅

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, vintage skrev:

Aff, 1 gang i mnd.? Jammen er du vaskeglad 😅

og støvallergi.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og støvallergi.

Ja, da er det jo en grunn. Første tanken min var bare alt annet jeg heller ville brukt tiden min på enn å vaske tak og vegger haugevis av ganger hvert år :)

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig å pynte litt til jul, men jeg har aldri skjønt poenget med å ha egne gardiner, egne servicer osv til jul. Unødvendige ressurser, tar opp unødvendig plass og unødvendig arbeid å vaske, stryke og henge opp gardiner før jul. Det samme med juleduker, egentlig. Det fungerer da like bra med vanlige nøytrale gardiner, duker og servicer. Og noen nisser, engler, julelys mm hist og pist, i tillegg til adventsstjerne og eventuelt juletre. 

Generelt synes jeg det er veldig mange som styrer alt for mye til jul. Pussing av sølvtøy, vaske rundt, bake flere sorter småkaker. Skjønner ikke at folk gidder. Greit nok hvis de faktisk liker å holde på og føler at de kommer i julestemning av det. Men hører at mange stresser og er slitne og lurer på hvordan de skal rekke alt. I så fall, de trenger ikke å rekke alt. Det blir jul likevel. 

Anonymkode: 012b7...515

Enig i at det blir jul likevel. Men jeg liker å dra fram gardiner og duker, julestria har sin egen sjarm. Det er med på å skape stemning og forventninger.

Anonymkode: f1270...e1a

• Liker 2
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Helt ok med julegardinger får da vasket de som henger der.  Det blir litt andeledes med 'nye 'gardiner  og det er koselig.  Serviset har jeg fått delvis nytt og en del arvet. Noe har jeg kjøpt selv for å få det komplett.  Så dette er tradisjon. Er det med å få noe nytt rundt deg en mnd tid  .som jeg synes er deilig . 

Skrevet

Du kan jo like gjerne spørre hva som er vitsen med julepynt i det hele tatt? Fordi det er fint, koselig, gir julestemning. Jeg har julegardiner i stua, enkle røde og de kostet vel 300 kr så ikke mer enn man bruker på annen julepynt. Juleservise derimot er jeg enig i at er bortkastet. Det koster gjerne mer, tar opp en del skapplass og man bruker det veldig lite. Vi har valgt å ha et enkelt hvitt penservise som kan brukes til alt og så vil servietter, pynt og annet tilbehør være tilpasset anledninger.

Når det gjelder julestress så må alle ta ansvar for seg selv. Jeg driver ikke med julevask eller sølvtøypussing, men vi baker mange kaker, lager mye mat, pynter mye og finner på juleaktiviteter med familien. Juleforberedelser gjør meg aldri stresset eller sliten. 

Skrevet

Fint med eget bestikk i jula

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ser heller ikke poenget med det.

Skrevet

Julen som er en sånn deilig og fredelig tid. Julegardiner, juleduker, juleservietter, adventstjerne og gjerne adventstaker. Juletrpynting lille julaften, å det er en deilig tid. Sikkert masse jeg har glemt nå, men ja det er en deilig tid.

Anonymkode: 45fd8...456

Skrevet

Fordi det er koselig. Jeg har mye pynt og pynter alltid til første advent, har røde jule gardiner kun på kjøkkenet. Men har jule servise, både kaffe og middag. Vi tar det frem fra 01.desember og bruker det til middag hver dag i hele desember sik at det kan brukes. Det er ikke sånn veldig julete med nisser , men det nye som kom for et par år siden fra Wik&Walsøe . Helt fantastisk. Og så er det litt tradisjon i familien med juleservise, "alle "har det . Har det fra Porsgrund sitt også , fullt servise med alt til 12, men det bruker jeg ikke lenger så det står i boden.  

Anonymkode: 3b37a...70c

• Liker 3
Skrevet

Her i huset har vi ingenting av det som er nevnt her bortsett fra adventsstjerne. Har et hjem i ganske nøytrale farger og setter bort det som har sterke farger og lar det nøytrale stå igjen. Så pyntes det med mest grønt og litt rødt i tillegg til masse levende lys og friske blomster🎄

Anonymkode: db955...36b

Skrevet

Jeg synes det er sååååå koselig når hus og hjem er pynta til jul!! Om det er duker, gardiner, sengesett, lys, servietter, bestikk, forkle, Whatever floats your boat! 

TS: de som har juleservise og julegardiner har vel det fordi de liker det? 

Er ikke det bare koselig da? :) 

(Nå begynte jeg å glede meg litt til jul her..) 

Skrevet

Jeg har ikke julegardiner, men ser ikke noe galt i å henge dem opp. Det er en del av jula og fargen :)
Når det kommer til servietter så er dette (hos oss) papir, som går i søpla etterpå. Jeg kan like godt kjøpe noen med nisser på til jul i stede for blomster. Samme gjelder dopapiret, det kommer nisser på det i desember. 

Eget service har jeg egentlig ikke plass til og har heller ikke lyst på. 
Men det kan hende jeg arver et av bestemor en gang i fremtiden. Dette forbinder jeg med henne, hun tar det frem til jul. Og jeg synes det er koselig. 
Jul er minner og nostalgi. 

Skrevet

Du sier jo du pynter selv, så da skjønner du kanskje hvorfor andre også gjør det.

Jeg har ikke adventsstjerne eller engler hist og pist engang, og iallfall ikke noe juletre, så jeg kan jo spørre deg om hva poenget er med at du har dette. 

Man pynter vel akkurat så mye som man selv liker eller gidder tenker jeg, og noen liker/gidder mer pynt enn andre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...