AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #1 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg skal levere masteroppgave i mai, og jeg har ikke skrevet noe enda! Jeg har lest en del, jeg har funnet kilder, men jeg greier ikke å få meg selv til å skrive. Jeg vil ikke si hva tema er her fordi det er lett gjenkjennelig. Jeg vet at jeg kan gjøre dette, jeg vet også at jeg har muligheten til utsettelse hvis jeg trenger det. Jeg har tre uker på meg å skrive 10-12 sider som jeg kan presentere for de andre studentene på universitet, og jeg vil også få tilbakemelding. Men jeg må skrive noe først! Er det noen andre som slet å komme i gang? Er det noen som har noen gode tips for hvordan man skal komme seg på lesesalen og jobbe syv timer om dagen? Jeg trenger motivasjon! Anonymkode: 6de99...d6f 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #2 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg føler virkelig med deg. Vet hvordan det er når man må prestere, men ikke få til. Er nesten så kroppen fysisk jobber i mot det. Det som hjalp meg var å tenke på framtiden. Jeg tenkte at dette var noe jeg måtte gjøre før eller siden uansett, at den eneste som tapte på det var meg selv, at jeg ville ut i jobb og virkelig hadde lyst til å avslutte masteren og at det ble verre jo mindre tid jeg fikk. Dessuten så er det viktigste en kan gjøre i en sånn situasjon å begynne skrivingen. Sett deg ned og skriv, underveis redigerer du når du får nye ideer og tanker, men du må starte nå! Også begynn med det mest banale av det banaleste for å komme i gang. Etter hvert våknet i hvert fall min interesse til liv igjen og alt, tro det eller ei, gikk faktisk bra til slutt. Anonymkode: fd9c6...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #3 Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg føler virkelig med deg. Vet hvordan det er når man må prestere, men ikke få til. Er nesten så kroppen fysisk jobber i mot det. Det som hjalp meg var å tenke på framtiden. Jeg tenkte at dette var noe jeg måtte gjøre før eller siden uansett, at den eneste som tapte på det var meg selv, at jeg ville ut i jobb og virkelig hadde lyst til å avslutte masteren og at det ble verre jo mindre tid jeg fikk. Dessuten så er det viktigste en kan gjøre i en sånn situasjon å begynne skrivingen. Sett deg ned og skriv, underveis redigerer du når du får nye ideer og tanker, men du må starte nå! Også begynn med det mest banale av det banaleste for å komme i gang. Etter hvert våknet i hvert fall min interesse til liv igjen og alt, tro det eller ei, gikk faktisk bra til slutt. Anonymkode: fd9c6...6a4 Huff, ser det er noen skrivefeil der, men håper du forstår essensen av det jeg prøvde å formidle. Lykke til! Anonymkode: fd9c6...6a4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #4 Skrevet 14. oktober 2018 Hva er det som motiverer deg? Hva har motivert deg til å komme dit du er nå? Skriver du om noe som interesserer deg og du brenner for? Skriver du alene? Hva vil du ha ut av masteroppgaven? Det første du bør gjøre er å finne et spørsmål du ønsker å besvare, vis du ikke allerede har gjort det. Deretter, finn enda mer info om temaet. Er det for mye på en gang, så kanskje prøv å sortere litt. Få først oversikt over tema og mål, så legg en plan over hva du skal gjøre. Ta tak i et og et område. Se motivasjonsvideor rydd rundt deg gi deg selv noe å glede deg over etter hver økt inviter andre med på lesesalen Husk, litt er bedre enn ingenting. For hver økt du er ferdig med er du litt nærmere målet. Les andres masteroppgave i samme tema/emne for inspirasjon Skriv stikkord, samle all info og sorter det. På nettet finner du mange gode tips til hvordan skrive masteroppgave. Bare begynn å skriv, omså det handler om været. Jeg kan neste garantere at du ikke kommer til å bruke det eller gjøre såpass store endringer etterhvert, så er ikke veldig viktig å få det perfekt med engang. Men viktig å begynne. Masse lykke til Anonymkode: 398d7...2e5 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #5 Skrevet 14. oktober 2018 Skriv litt hver dag, du trenger ikke mer enn 10-15 min hver dag så er du snart i mål. Lykke til :-) Anonymkode: 1e125...c47 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #6 Skrevet 14. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som motiverer deg? Hva har motivert deg til å komme dit du er nå? Skriver du om noe som interesserer deg og du brenner for? Skriver du alene? Hva vil du ha ut av masteroppgaven? Anonymkode: 398d7...2e5 Jeg skriver om et tema som interesserer meg (skriver innenfor litteratur), men jeg har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal takle tema. Hva skal jeg skrive i hvert kapittel? Hva er argumentene mine? Jeg vet litt om hva jeg vil med oppgaven, men det er vanskelig å skrive når jeg ikke vet nøyaktig hva jeg vil frem til. Det er ganske tåpelig fordi alle sier at man oppdager det når man skriver. For å finne ut av det, så må jeg begynne å skrive. Ja, jeg skriver alene, men jeg har en skrivegruppe. Vi er alle lektorstudenter, så vi gleder oss til å bli ferdige så vi kan komme oss ut i jobb. Anonymkode: 6de99...d6f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #7 Skrevet 14. oktober 2018 Ser flere gode tips her i tråden. Takk til dere for oppmuntring. Anonymkode: 6de99...d6f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #8 Skrevet 14. oktober 2018 59 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen andre som slet å komme i gang? Er det noen som har noen gode tips for hvordan man skal komme seg på lesesalen og jobbe syv timer om dagen? Jeg trenger motivasjon! Anonymkode: 6de99...d6f Ikke sett som mål å jobbe 7 timer i morgen. Sett mål å klare 3 timer f.eks. Klarer du det så tar du 3 timer pluss litt til dagen etter. Klarer du det ikke så juster ned til 2,5. I tillegg sett timene til skoletimer. 3 kvarter jobbing. 1 kvarter pause. Eventuelt 20 min jobbing 10 minutt paus. 20 minutt jobbing 10 minutt pause. Finnes apper som hjelper å holde tiden og vekke fra facebook, vg, osv. Jobber du skal jobbe 3 timer i morgen kan du stå opp kloka 10. Bruke 2 timer på å surre rundt. Starte med oppgaven klokka 12. Og være ferdig klokka 3. Ganske chill dag egentlig. Tidene mine er bare eksempler. Viktigste er å starte enkelt og så øke gradvis. Skal du klare deg i arbeidslivet kan du ikke kun jobbe 3 timer dagen med pause 10 minutters puse hvert 20. minutt. Anonymkode: 214c9...82b 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2018 #9 Skrevet 15. oktober 2018 Lag et dokument med overskriftene. Forside, innholdsliste (lag koblinger med en gang), innledning, forskningsspørsmål, metode, resultater etc. Så begynner du å fylle ut. Sentrale referanser går rett inn i innledningen, om det så bare er copy paste av link i starten. Forskningsspørsmål er forhåpentligvis klart, metode også. Skriv dette. Er resultater klare? Skriv det du har. Diskusjon: få tankene du har ned på papiret (dokumentet), om det så bare er stikkord. Anonymkode: b5275...00c 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 Hvis du skriver innenfor litteratur som i skjønnlitteratur, ville jeg starta med det man bare kan gjengi, og slik jeg ser det, er det to ting: 1) Parafrase av teksten/tekstene du skal undersøke. Det må ofte med uansett. 2) En presentasjon av tidligere forskning. Da kommer du også litt inn i tenkninga omkring forfatterskapet og teksten(e). Også dette bør være med i den endelige oppgava. Det er to veldig konkrete og handfaste deler av oppgaven som er enkle fordi de ikke krever at du tenker sjøl. Du skal kun gjengi det du har lest, og vips så har du noen sider med tekst. Lykke til! (Jeg vet at det er vanskelig!) Anonymkode: 2a04a...86f 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 Skriv noe, hva som helst som har med temaet å gjøre, både for å komme i gang og for at du selv skal føle at du gjør noe. Når du gjør det, begynner garantert tankene å strømme. Har du laget disposisjon? Hvis ikke, så gjør det. Da kan du "henge" innhold på knaggene der. Anonymkode: 5189e...99c
Gjest Optimo Skrevet 17. oktober 2018 #12 Skrevet 17. oktober 2018 Slå på Netflix. Vent til april. Ingenting er mer motiverende enn "siste liten"-panikk. 😂 Kan du snakke med en veileder på studiestedet? De har garantert sett dette før, kanskje de har noen gode råd til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå