Gå til innhold

Å få barn med psykisk sykdom, noen som har blitt friske og klart morsrollen?

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

Jeg drømmer om et barn en gang i fremtiden,

Er det noen av dere som har blitt friske og klart å ta godt vare på et barn senere i livet, selv på tross av mye ustabilitet tidligere?

Endret av Jegskulleønskeat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du at barnet er psykisk syk, eller du selv? 

Mange som får barn med psykisk sykdom, men de fleste er under god behandling eller er i tilfriskning. Angående psykt barn finnes det støtteordinger som kan benyttes.

Anonymkode: 2bad9...52d

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at barnet er psykisk syk, eller du selv? 

Mange som får barn med psykisk sykdom, men de fleste er under god behandling eller er i tilfriskning. Angående psykt barn finnes det støtteordinger som kan benyttes.

Anonymkode: 2bad9...52d

Meg selv. Har ikke barn😊

Skrevet

Ja. Fått barn og blei frisk. Nytt fokus ga mindre plass til psykisk sykdom. 

Det var barna eller psykdomen, det blei selvfølgelig barna. 

Anonymkode: 2d534...fbb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg drømmer om et barn en gang i fremtiden, men jeg har egentlig vært syk siden jeg var liten. Har opplevd mye traumer som har satt preg, har hatt flere diagnoser og har vært en del inn og ut av psykiatrien. Sliter fortsatt og går i behandling for en kompleks traumelidelse. Jeg håper å bli frisk i en fjern fremtid (om det er mulig) og en gang kunne sitte med min egen baby i armene. Men veien dit er fryktelig lang. Jeg klarer ikke kle av meg foran noen, å ha sex er uaktuelt per dags dato, fødsel er umulig.  😔

Jeg er helt klar over at jeg ikke er i stand til å få barn nå, så trenger ingen svar som: "Stakkars unge hvis du blir gravid" for det er ikke mulig å bli gravid når jeg ikke klarer å vise meg i undertøy for noen engang. Og jeg er helt klar på å bli mye friskere for jeg ville aldri satt et barn til verden som jeg ikke kunne gitt en trygg og god barndom. Og det vet jeg at jeg ikke hadde klart nå. Jeg tenker en gang i fremtiden. Når jeg er 30 kanskje, om 10 år. Hvis jeg blir frisk nok.

Er det noen av dere som har blitt friske og klart å ta godt vare på et barn senere i livet, selv på tross av mye ustabilitet tidligere?

Bare det at du er klar over at du må bli bedre først og erkjenner problemene dine og jobber med de så er du langt på vei og mer skikket enn mange andre, selv om du bør bli bedre. Og ja det er fult mulig med riktig behandling og behandlingssted 😊

Er selv et levende bevis på det. 

Anonymkode: 51db5...061

• Liker 7
Skrevet

Jeg er bipolar, så jeg blir aldri "frisk". Men er mer stabil enn på mange år :) å bli gravid og få barn gjør noe med fokuset. Om jeg ikke tar medisinene mine, er det ikke bare meg det går utover, det gjør meg til en ustabil omsorgsperson for barnet mitt. Jeg føler at jeg har emr LYST til å være stabil/frisk etter at jeg fikk barn :)

Anonymkode: b8727...8d9

Gjest Nina1975
Skrevet

Vil anbefale deg å få ett solid støtteapparat i ryggen før du får barn. At du allerede i svangerskapet får hjelp av behandlere, bup,  ol slik at du/dere er godt forberedt. At de forskjellige hjelpeinstansene (helsestasjon, barnevern ol) er forberedt på at du kanskje vil trenge litt hjelp og støtte.   Ett kontaktnett av gode venner evnt. familie (?) er godt å ha. 

Skjønner savnet ditt og håper ønsket ditt blir oppfylt den dagen du er klar for det❤️ 

Skrevet
På 14.10.2018 den 21.19, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg drømmer om et barn en gang i fremtiden, men jeg har egentlig vært syk siden jeg var liten. Har opplevd mye traumer som har satt preg, har hatt flere diagnoser og har vært en del inn og ut av psykiatrien. Sliter fortsatt og går i behandling for en kompleks traumelidelse. Jeg håper å bli frisk i en fjern fremtid (om det er mulig) og en gang kunne sitte med min egen baby i armene. Men veien dit er fryktelig lang. Jeg klarer ikke kle av meg foran noen, å ha sex er uaktuelt per dags dato, fødsel er umulig.  😔

Jeg er helt klar over at jeg ikke er i stand til å få barn nå, så trenger ingen svar som: "Stakkars unge hvis du blir gravid" for det er ikke mulig å bli gravid når jeg ikke klarer å vise meg i undertøy for noen engang. Og jeg er helt klar på å bli mye friskere for jeg ville aldri satt et barn til verden som jeg ikke kunne gitt en trygg og god barndom. Og det vet jeg at jeg ikke hadde klart nå. Jeg tenker en gang i fremtiden. Når jeg er 30 kanskje, om 10 år. Hvis jeg blir frisk nok.

en ting er å bli frisk nok men du skal gjerne ha en økonomi til å ta ansvar for andre også

Anonymkode: b5e7d...665

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
På 14.10.2018 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Bare det at du er klar over at du må bli bedre først og erkjenner problemene dine og jobber med de så er du langt på vei og mer skikket enn mange andre, selv om du bør bli bedre. Og ja det er fult mulig med riktig behandling og behandlingssted 😊

Er selv et levende bevis på det. 

Anonymkode: 51db5...061

Tusen takk. Det er håpefullt å lese at det finnes en mulighet for det.

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
På 15.10.2018 den 19.11, Nina1975 skrev:

Vil anbefale deg å få ett solid støtteapparat i ryggen før du får barn. At du allerede i svangerskapet får hjelp av behandlere, bup,  ol slik at du/dere er godt forberedt. At de forskjellige hjelpeinstansene (helsestasjon, barnevern ol) er forberedt på at du kanskje vil trenge litt hjelp og støtte.   Ett kontaktnett av gode venner evnt. familie (?) er godt å ha. 

Skjønner savnet ditt og håper ønsket ditt blir oppfylt den dagen du er klar for det❤️ 

Tusen takk. Dette skal jeg ta med meg om jeg skal få barn en gang i fremtiden❤️❤️

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

en ting er å bli frisk nok men du skal gjerne ha en økonomi til å ta ansvar for andre også

Anonymkode: b5e7d...665

Ja. Det kommer om jeg klarer å tjene nok. ☺️

Skrevet

Vet om flere med store angstplager som har blitt mye bedre, fått barn, og blitt enda bedre etter det. Det er håp ☺️ Å slite psykisk betyr ikke at du ikke kan bli en god omsorgsperson. Og som nevnt overfor her, få deg gode hjelpere som kan støtte deg på alle plan den dagen du skal bli mamma ♥️

Anonymkode: 0449c...fa4

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om flere med store angstplager som har blitt mye bedre, fått barn, og blitt enda bedre etter det. Det er håp ☺️ Å slite psykisk betyr ikke at du ikke kan bli en god omsorgsperson. Og som nevnt overfor her, få deg gode hjelpere som kan støtte deg på alle plan den dagen du skal bli mamma ♥️

Anonymkode: 0449c...fa4

Takk❤️❤️ Jeg tror jeg trenger å tro på meg selv den dagen det eventuelt skal skje, og at de rundt meg støtter fremfor å tåkelegge meg med spørsmål og kritiske blikk. 

Skrevet

Det er et veldig godt utgangspunkt at du er så bevisst på det. Jeg kjenner noen som har blitt friske, og har et godt liv nå, som hadde en tøff barndom og komplekse traumer. De har ikke barn, men vil bli veldig gode foreldre om de velger det. De vil nok be om ekstra støtte hvis det blir aktuelt med barn, for å få hjelp hvis det aktivierer traumer fra egen barndom igjen. Litt hjelp til å lære å være foreldre, siden de aldri lærte det av sine egne foreldre.

Jeg har også ei voksen dame i familien som er adoptert, og opplevde mye vondt før adopsjonen. Hun er en veldig god mor i dag!

Håper du får oppfylt drømmen om barn. Og god bedring ❤️

Anonymkode: 02037...2a8

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kompleks ptsd her. Har nå gått på dps i fire år... Jeg fikk barn før jeg ble klar over psyken min, før jeg så sammenhengen og før jeg klarte å forstå noe som helst av meg selv. Mitt eldste barn er 16 år gammel. Da jeg ble gravid, og deretter gjennomgikk to fødsler, slo ptsd'en ned i meg for fullt! Jeg tenker med angst og vemmelse på både graviditet og fødsel. Det har vært noen utrolig tøffe og vanskelige år, men jeg har klart å holde meg stabil nok til å kunne være der for barna. Dog skulle jeg gjerne vært like reflektert som deg da jeg var 20 år. Det er utrolig bra at du tenker slik du gjør, og bare det gjør nok at du kommer til å klare deg fint den dagen du evnt blir mor. Du vet også allerede nå at en fødsel blir tøff, det er veldig bra. Da kan du passe på å ha støtte rundt deg før og etter. 

Det jeg for øvrig har gjort for å klare dette, er å lese en god del bøker om barneoppdragelse/om å møte barnet på en god måte. Jesper Juul og slikt. Det har absolutt hjulpet meg til å ta gode valg og forholde meg rolig. 

Anonymkode: b1f58...1bd

Skrevet

Det behøver ikke å være et problem. Så lenge man ikke har de aller tyngste diagnosene, og er bevisst på ens egne utfordringer, går det i de aller fleste tilfeller bra. Dessuten har man aldri noen garanti for å ikke bli rammet av en psykisk lidelse etter at man har fått barn. At man er såkalt mentalt "frisk", behøver heller ikke være noen garanti for at man er en god forelder.

Anonymkode: 86024...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...