AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #1 Skrevet 14. oktober 2018 Når jeg møter nye folk - enten det er via studiet eller på jobb, så har jeg ofte blitt spurt om jeg leier eller eier leilighet, før jeg har klart å lære meg navnet dems... Det begynner med et spørsmål om hvor jeg bor, også svarer jeg, og deretter spør de om jeg leier eller eier. Altså, når ble det ansett som normen å spørre andre om sånt? Nå forleden ble jeg spurt om dette her pluss hva jeg betalte i leie. Misforstå meg rett, har vi blitt godt kjent og hatt mange samtaler sammen så tenker jeg at det KAN bli naturlige å ta opp dette her på ett eller annet tidspunkt, men å gjøre det før jeg har klart å lære meg navnet ditt syntes jeg er frekt. Noen andre som mener det samme eller er jeg bare over-sensitiv ? 😄 Anonymkode: b2cf9...f40 10
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #3 Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, Nuttery skrev: Vil si du er oversensitiv. Enig. Anonymkode: 5b15a...160 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #4 Skrevet 14. oktober 2018 4 minutter siden, Nuttery skrev: Vil si du er oversensitiv. Hvorfor? Anonymkode: b2cf9...f40 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #5 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg synes også det er irriterende. Selv om jeg eier. Folk har ikke noe med min økonomi. Jeg svarer det og om folk tror at det betyr at jeg er fattig så bryr det meg midt der ryggen bytter navn. Anonymkode: 805f9...031 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #6 Skrevet 14. oktober 2018 Synes også det er merkelig å spørre om. Det er jo totalt uinteressant og sier ingenting om deg som person. Men nordmenn er jo ekstreme på dette området. Anonymkode: eda94...72e 11
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. oktober 2018 #7 Skrevet 14. oktober 2018 Ja dette er jo virkelig noe å bli irritert over Verden er virkelig fylt av snowflakes. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #8 Skrevet 14. oktober 2018 Men eier du eller leier? Anonymkode: 983c3...e73 23
Gjest middagshøyden Skrevet 14. oktober 2018 #9 Skrevet 14. oktober 2018 (endret) ... Endret 19. mars 2020 av middagshøyden
Gjest COSL Innovator Skrevet 14. oktober 2018 #10 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg ser ikke problemet. Er jo bare å finne ut hvor du bor og sjekke om du står som eier eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #11 Skrevet 14. oktober 2018 Det er jo bare smalltalk for å bli kjent. Anonymkode: 6e6d5...a93 9
Husholdning1 Skrevet 14. oktober 2018 #12 Skrevet 14. oktober 2018 Mener du er oversensitiv. Hvis du ikke vil svare sier du jo bare det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #13 Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare smalltalk for å bli kjent. Anonymkode: 6e6d5...a93 Okei. Si at jeg spør og du svarer at du leier, hva sier det meg om deg da? Betyr det at du ikke har nok penger til å kjøpe noe eget? Kan jo like godt være at du bare skal bo i byen i et par år og ikke vil eie noe fast i mellomtiden. Hvis du eier så kan det like så godt være at du bare skal bo fast over en kortere tid, og så selge igjen. Det sier meg ingenting om hvem du er, hvordan du er, eller hva som opptar deg. Jeg er ikke blitt noe bedre kjent med deg, ut fra det spørsmålet. Jeg har bare stilt et fordomsfullt spørsmål som er intentsigende. Noe som sier mer om meg enn om deg. Anonymkode: 805f9...031 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #14 Skrevet 14. oktober 2018 7 minutter siden, COSL Innovator skrev: Jeg ser ikke problemet. Er jo bare å finne ut hvor du bor og sjekke om du står som eier eller ikke. Ikke på borettslagsleiligheter. Anonymkode: 8d1ca...8a6 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #15 Skrevet 14. oktober 2018 Er det litt sånn i tiden? "Den gang jeg var ung" og studerte (15-20 år siden) var det ingen (!!) som eide egen leilighet (dette var tross alt Oslo), bortsett fra ei hvis foreldre hadde kjøpt leilighet til. Alle andre bodde på studenthybel gjennom samskipnaden eller privat, eller i kollektiv. Nå har jeg inntrykk av at det er så innmari om å gjøre å "komme seg inn på markedet", og "ikke kaste bort penger ", at relativt mange flere bor i eid leilighet allerede som studenter. Og da er man kanskje litt mer besatt av temaet også? 🤔 Anonymkode: a8a8a...224 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #16 Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke på borettslagsleiligheter. Anonymkode: 8d1ca...8a6 Joda. På kartverket kan man logge seg inn og finne eierne av alle leilligheter i et borettslag. Anonymkode: f3280...bd0 3
Cuntzilla Skrevet 14. oktober 2018 #17 Skrevet 14. oktober 2018 Ikke tenkt på det før, er kanskje litt merkelig ja. Når jeg svarer at jeg eier så skal noen også vite hvor stor den er, er jo litt som å spørre hvor mye penger man er god for Men nordmenn er jo bare veldig interessert i bolig, og når man "snakker om været" og kommer inn på hvor man bor så er det bare et standard oppfølgingsspørsmål. Føler ikke folk nødvendigvis er så opptatt av svaret, kanskje de som leier virker hakket mer nysgjerrige og opptatt av om andre er i samme situasjon. 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #18 Skrevet 14. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda. På kartverket kan man logge seg inn og finne eierne av alle leilligheter i et borettslag. Anonymkode: f3280...bd0 og kjøpesum og andre opplysninger som kjøpers fødselsdato. Anonymkode: f3280...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #19 Skrevet 14. oktober 2018 Virker som du heller skammer deg litt over at du leiet, enn at det er et hinsides innvaderende spørsmål. Spar penger, kvitt deg med økonomiske uvaner, så vil også du en gang ha mulighet til å eie din egen bolig. Og ikke kom med at det ikke er noe du ønsker, klart du ønsker det, du har bare ikke økonomi til det akkurat nå. Ingenting å skamme seg over. Anonymkode: 1cf73...37c 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #20 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg har ikke spurt folk om de leier eller eier, men jeg har spurt om de bor i leilighet eller enebolig osv. Er det like irriterende? Det har vært smalltalk, i håp om å kunne dra i gang en skikkelig samtale og det har alltid funket.. Anonymkode: f4801...7e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå