Gå til innhold

Fått inkasso men IKKE fått purring er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk et inkassokrav i posten fra netthandel på apoteket hvor det står varesum 269 + purregebyr 70 + purregebyr  70 + inkassogebyr 290 

Svimlende høyt med nesten 700 kr for noe som kosta under 300. Ja regninga ble ikke betalt og gikk i glemmeboka, men jeg har ikke mottatt en eneste purring! Er det da lov å sende ut inkasso? Med 2x purregebyr? Noe jeg kan gjøre her?

Anonymkode: f9760...193

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klage?

Anonymkode: b1a74...880

Skrevet

Hvis du ikke har mottatt purring bør du ta en telefon. Jeg var utfor noe lignende, og selv om det viste seg at feilen var på min side var det veldig greit å ha fått ting på stell. Kreditorene kan ikke gjøre noe med det som har skjedd før saken kom til dem, men de er ganske greie å få informasjon fra. 

Anonymkode: fa0e5...c9a

• Liker 1
Skrevet

Hvis de kan dokumentere at purring er sendt så har du ingen sak. De må ikke dokumentere at du har mottatt, bare at de har sendt, sånn er loven (jeg har jobba med dette). Men for all del, det er bare å ringe og si at du ikke har fått purring, så er de kanskje greie. 

Anonymkode: ae76f...f17

• Liker 3
Skrevet

Har du sjekket mailen for purringer?

Anonymkode: e2cd8...3ba

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke slik at purring må sendes til adressen man er registrert på i folkeregisteret? Altså at den må sendes fysisk, og at en regning kun på mail ikke er tilstrekkelig? Eller tar jeg feil her?

Anonymkode: 2ad73...80c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ingen purringer på mail. Kun den første regningen. 

Men er det ikke slik at purring må sendes til adressen man er registrert på i folkeregisteret? Altså at den må sendes fysisk, og at en regning kun på mail ikke er tilstrekkelig? Eller tar jeg feil her?

Anonymkode: 2ad73...80c

Tror dette stemmer jeg å. Å har ikke mottat noe purrebrev i posten heller! 

Skrevet

De kan sende brev til den adressen du eventuelt registrerte ved kjøp. Det er ditt ansvar å påse at riktig adresse til en hver tid er oppdatert.

Du kan bestride kravet inntil de eventuelt fremlegger purrebrev. De kan da ikke gå lengre med kravet uten å bryte med god inkassoskikk.

Anonymkode: 5afa2...388

• Liker 1
Skrevet

Det er nylig blitt lov å sende purringer elektronisk. Om du mottar faktura på e-post så kan de også sende purring til samme adresse for eksempel. Dette er ganske nytt, så det er ikke sikkert at det er dette som har skjedd, men det må ikke lengre være på papir. 

Skrevet

Dette har skjedd samtlige ganger jeg skulle ha fått purring fra legekontorer, kan ikke huske å ha mottatt faktura hver gang heller. 

Det er jo selvsagt jeg/posten som får skylden  men jeg tror det er noe galt med legekontorenes systemer for å sende purringer. 

Anonymkode: 25b14...75f

Skrevet

Betal regningen innen fristen, så slipper du inkasso, purringer m.m.

Anonymkode: d2bc1...4ab

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan sende brev til den adressen du eventuelt registrerte ved kjøp. Det er ditt ansvar å påse at riktig adresse til en hver tid er oppdatert.

Du kan bestride kravet inntil de eventuelt fremlegger purrebrev. De kan da ikke gå lengre med kravet uten å bryte med god inkassoskikk.

Har såklart oppgitt riktig adresse. Fikk jo varen riktig fram. 

• Liker 1
Skrevet

Du må bestride kravet.

Send følgende epost:

Jeg har mottatt betalingsoppfordring XXX. Jeg bestrider kravet, ettersom jeg ikke har mottatt purring/inkassovarsel på dette kravet. Vennligst vis meg dokumentasjon på at purring/i kassovarsel er sendt til meg. Alternativt send meg en purring på epost, så skal jeg betale den med en gang. Inkludert purregebyr.

Anonymkode: 0aead...cae

Skrevet

Bestride er nøkkelordet her. Du kan ikke kalle det "klage".

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må bestride kravet.

Send følgende epost:

Jeg har mottatt betalingsoppfordring XXX. Jeg bestrider kravet, ettersom jeg ikke har mottatt purring/inkassovarsel på dette kravet. Vennligst vis meg dokumentasjon på at purring/i kassovarsel er sendt til meg. Alternativt send meg en purring på epost, så skal jeg betale den med en gang. Inkludert purregebyr.

Dette fungerer ikke sånn. Har kreditor sendt et inkassovarsel, kan han lovlig regne med at du har mottatt det og handle videre utifra det. Det nytter ikke å påstå at "jeg har ikke mottatt det". Det er ikke grunn god nok til å bestride kravet. Skal man bestride et slikt krav, må det være en velfundert grunn.

Så godt som alle som havner hos inkasso vil naturligvis prøve seg med den påstanden at "jeg har ikke fått purringen", så den er de vant til å høre.  

Skrevet

Bestride kravet er iallfall piss. De har et åpenbart krav mot deg. 

Kan du ikke bare betale regningen, med gebyrer???? DU har gitt de mer arbeid ved å ikke betale regningen, da får du være voksen nok til å innrømme dette. 

Skrevet

TS er jo ikke uenig i hovedstol. Det er ikke den det er snakk om å bestride.

Skepsis overfor fordringshaveres inndrivelseskostnader er noe jeg vil oppfordre alle til å ha. Som namsfullmektig ser man mye rart.

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, FrodeF said:
Bestride kravet er iallfall piss. De har et åpenbart krav mot deg. 

Kan du ikke bare betale regningen, med gebyrer???? DU har gitt de mer arbeid ved å ikke betale regningen, da får du være voksen nok til å innrømme dette. 

De har krav på selve beløpet, men ikke nødvendigvis alle gebyrene. Hvis ikke purringene er sent bør man selvsagt ikke betale for det. Siden flere her ser ut til å ha opplevd det samme kan det tyde på at noen har et system for utsendig av purring som ikke virker.

Si ifra til media. Hvis de får henvendelser fra flere personer kan det være at de begynner å grave i det.

• Liker 1
Skrevet

De har krav på selve beløpet, men ikke nødvendigvis alle gebyrene. Hvis ikke purringene er sent bør man selvsagt ikke betale for det. Siden flere her ser ut til å ha opplevd det samme kan det tyde på at noen har et system for utsendig av purring som ikke virker.

Si ifra til media. Hvis de får henvendelser fra flere personer kan det være at de begynner å grave i det.

Dette er et dårlig råd! TS må først kontakte leverandøren og be om informasjon om når purring skal være sendt. Hvis de kan dokumentere dette så har ikke TS noe sak, hva skal da media gjøre? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...