Gå til innhold

trene hver dag

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjest.

I det siste har jeg begynt å trene hver dag. For det meste spinning, og litt styrke innimellom. De første dagene var jeg støl, men nå kjenner jeg ikke noe lenger. Jeg er normalvektig, og trener for å komme i form, for å få litt mer overskudd i hverdagen. Hvor bra/dårlig er det for kroppen at jeg trener så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cerise

Såvidt jeg har skjønt kan du trene spinning (og andre kondisjonsting) så ofte du vil nesten, men trener du styrke har kroppen godt av en hviledag mellom hver økt for at resultatet skal bli optimalt. Dersom dette ikke gjøres er det fare for overtrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er lurt. Kommer jo ann på hvor mye du har trent fra før, og hvor hardt du trener. Uansett treningen bør ikke blir for ensformig. Hvis du skal trene hver dag bør du variere treningsform mer. Ta hviledager, du behøver ikke å sitt på sofaen av den grunn gå en times tur.

Veldig lett å få belastningsskader hvis du skal holde på sånn - den smellen har jeg selv gåttt på.

Husk at trening bryter ned kroppen, det er hvilen som bygger den opp igjen. Hvile er derfor veldig viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Skriver 100% under på alt La Luz sier :)

Hvis du vil ha framgang i treningen, er kosthold og restitusjon faktisk MER viktig til sammen enn selve treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje heilt samd...

Syklar sjølv veldig mykje, og i lange periodar har eg til dømes sykla til og frå høgskulen (då eg studerte) kvar dag. Opplevde aldri belatsningsskader eller anna ubehag knytt til det. Og kva er skilnaden på ein times spinning og ein times intens sykling utandørs? :klø:

Når det gjeld styrke er eg derimot heilt enig - ikkje oftare enn annakvar dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Spinning gir en helt annen type belastning enn sykling utendørs, der det helt naturlig blir mye mer variasjoner, pga trafikk osv. Jeg sykler selv mye og lenge (mest i terreng) i sesongen, og sykler gjerne hver dag, så lenge jeg ikke kjenner at kroppen gir andre signaler.

Når det gjelder løping og aerobic, har jeg følt overtrening på kroppen selv, i form av inflammasjoner i leddbånd osv. Kroppen trenger hvile! Og hverdagsmosjon er noe helt annet enn intens og ensidig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig kan man trene hver dag. Det er anbefalt å være i fysisk aktivitet 20 minutter hver dag utenom det man har som "grunnbevegelser", altså; man går til bilen eller i trapper osv.

Om du derimot trener så mye at du har treningsverk/gangsperre, bør kroppen få tid til å komme seg igjen. Har du gangsperre i to dager, bør du ikke trene disse to dagene og ta treningsfri de påfølgende to dagene. Dette for å unngå belastningsskader.

Du bør også trene variert. Det er vel ikke spesielt bra å trene knallhard styrketrening syv dager i uken. Tren også kondisjonstrening.

Hilde K S ii.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å trene samme muskelgruppe to dager på rad bryter ned mer enn det bygger opp. Hver muskelgruppe bør ikke trenes mer enn 2 -3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...