AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #1 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg har hatt et vikariat i barnehage for fire uker siden. Det klør litt mer enn vanlig når jeg ikke har vasket håret på tre, fire dager. Det klør ikke mye, men har oppdaget små sår i hodebunnen og fått noe under neglene når jeg har klødd. Har ikke klart å identifisere hva det er, har dårlig lys. Det jeg lurer på er hvordan man oppdager det hvis man har lus? Jeg håper da virkelig ikke det er lus, og lurer på om jeg bør ringe barnehagen og spørre? Ville ikke de ringt meg hvis de hadde hatt lus der? Anonymkode: 62035...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 14. oktober 2018 #2 Del Skrevet 14. oktober 2018 Kjøp en lusekam på apoteket og gre. Da får du jo sett om det er det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #3 Del Skrevet 14. oktober 2018 Legg en hvit duk på ett bord, bøy deg over og klø deg i hodebunnen.. Se om det detter noe ned på duken 😨 Anonymkode: 9682a...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #4 Del Skrevet 14. oktober 2018 2 minutter siden, visp said: Kjøp en lusekam på apoteket og gre. Da får du jo sett om det er det. Det er flaut, men jeg skal gjøre det. Men har ikke barnehagen plikt til å opplyse? Ts Anonymkode: 62035...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 14. oktober 2018 #5 Del Skrevet 14. oktober 2018 Det er ikke flaut. Alle som jobber i en barnehage bør vel ha det. Det kan vel hende de ikke har oppdaget det enda. Er det ikke høsten som er lusetid? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #6 Del Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Legg en hvit duk på ett bord, bøy deg over og klø deg i hodebunnen.. Se om det detter noe ned på duken 😨 Anonymkode: 9682a...e09 Går det også? Det har jeg aldri hørt om. Jeg vil bare bli kvitt dem hvis det viser seg å være lus. Tanken på en hel hær i hodet gjør at jeg klør. Kan det også være psykisk? At en liten normal kløe skaper mer panikk? Ts Anonymkode: 62035...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #7 Del Skrevet 14. oktober 2018 Just now, visp said: Det er ikke flaut. Alle som jobber i en barnehage bør vel ha det. Det kan vel hende de ikke har oppdaget det enda. Er det ikke høsten som er lusetid? Det vet jeg ikke. Men jo mer jeg tenker på lus, dess mer klør det nå. Jeg har til vanlig ikke panikk for småkryp, men lus er ikke noe morsomt å dele hodepute med. Ser for meg at kaskader av håret er full av småkrypene. Holder det å børste håret over et laken som ab sa? Ts Anonymkode: 62035...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 14. oktober 2018 #8 Del Skrevet 14. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke. Men jo mer jeg tenker på lus, dess mer klør det nå. Jeg har til vanlig ikke panikk for småkryp, men lus er ikke noe morsomt å dele hodepute med. Ser for meg at kaskader av håret er full av småkrypene. Holder det å børste håret over et laken som ab sa? Ts Anonymkode: 62035...02a Bare se på kammen hver gang du har gredd gjennom håret; de skal vel være ganske lette å se. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #9 Del Skrevet 14. oktober 2018 15 minutter siden, visp said: Bare se på kammen hver gang du har gredd gjennom håret; de skal vel være ganske lette å se. Huff. Høres ut som et lite mareritt, men skal få kjøpt en lusekam. Har ikke barnehagen plikt til å opplyse vikarer hvis de har hatt lus der? Det kan være at jeg klør fordi jeg tenker på at jeg kanskje har fått lus. ts Anonymkode: 62035...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 14. oktober 2018 #10 Del Skrevet 14. oktober 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt et vikariat i barnehage for fire uker siden. Det klør litt mer enn vanlig når jeg ikke har vasket håret på tre, fire dager. Det klør ikke mye, men har oppdaget små sår i hodebunnen og fått noe under neglene når jeg har klødd. Har ikke klart å identifisere hva det er, har dårlig lys. Det jeg lurer på er hvordan man oppdager det hvis man har lus? Jeg håper da virkelig ikke det er lus, og lurer på om jeg bør ringe barnehagen og spørre? Ville ikke de ringt meg hvis de hadde hatt lus der? Anonymkode: 62035...02a Inkubasjonstid for lus kan være opp til 3-4 mndr etter infestasjon. Derfor er det ikke sikkert det er oppdaget i barnehagen enda. Det er ikke flaut og ingen skam å ringe barnehagen å spørre. Uansett har de plikt til å opplyse når det er oppdaget lus, men det kan hende du er "glemt" i den sammenhengen siden du ikke er der lenger. Det skal heller ikke føles flaut å ha lus. Bare husk at hvis du finner ut at du faktisk har lus, bør du informere alle de som pleier å være nær deg, -og spesielt i tiden etter at du begynte å klø, i tilfelle de også skulle ha fått noe. Det kan være svært vanskelig å oppdage lus, derfor er det best å bruke en lusekam. Egg, derimot, vil være forholdsvis enkle å oppdage. De kan komme "så det renner" når du grer med kammen, og de kan muligens være synlige om du løfter litt på håret. De sitter i hodebunnen, tett klistret til håret. Det du også kan gjøre er å kjøpe lusekammen på et apotek, og få en på apoteket til å sjekke deg for lus. Apotek har ofte en kasse som er gjemt bak en dør. Dermed kan du bli med inn der, skyve døra igjen og bli sjekket uten at andre enn evt ansatte innen synsvidde bakfra, kan se at du blir sjekket. Viktig å sjekke hele håret fra den ene sida til den andre, gjerne flere ganger. 3 hours ago, AnonymBruker said: Legg en hvit duk på ett bord, bøy deg over og klø deg i hodebunnen.. Se om det detter noe ned på duken 😨 Anonymkode: 9682a...e09 Har du erfaring med lus? De er så små at du må bruke mikroskop for å se dem. Men kanskje vil du se eggene, eller klare å dra dem ut. 3 hours ago, AnonymBruker said: Det vet jeg ikke. Men jo mer jeg tenker på lus, dess mer klør det nå. Jeg har til vanlig ikke panikk for småkryp, men lus er ikke noe morsomt å dele hodepute med. Ser for meg at kaskader av håret er full av småkrypene. Holder det å børste håret over et laken som ab sa? Ts Anonymkode: 62035...02a Jeg ville heller stole mer på en lusekam. Eggene er lette å se, men lusene ser du bare med mikroskop. Ring barnehagen i morgen. Gå på apotek, kjøp lusekam og få noen til å sjekke deg. Husk at du kan også ha blitt smittet et annet sted enn i barnehagen. Finner noen egg i hodebunnen din så er det lusekur å få kjøpt, den tar knekken på det. Det kan være du klør mer og mer fordi du fokuserer for mye på det ja. Uansett er det lurt at du sjekker deg for å få saken ut av verden, samme hvordan det måtte ende! Lykke til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå