Gå til innhold

Ny jobb, pengene flyr ut av lommeboka på jobb :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet i ny jobb for noen uker siden. Jobber med ulike brukere, uten at jeg vil si så mye mer. Disse brukerne har turer til cafe, butikk etc flere ganger i uka. Da er vi flere ansatte som drar sammen med flere brukere. Brukerne skal da få handle, gå på cafe etc. Og det er jo helt greit. 

Men det jeg IKKE liker er det jævla pengepresset jeg føler det er. Det er forventet av kolleger at på cafe skal vi ansatte også kjøpe mat/kaffe/kaker/brus til oss selv. Har vært ute med mange ulike kolleger, og det samme skjer hver gang: "skal ikke du ha noe Trine?? Blir kjipt om du skal se på at vi spiser". Så da gir jeg meg såklart, og kjøper noe på cafeen. 

Hadde dette vært en gang i blandt hadde det ikke gjort noe, men vi er ute med brukere stort sett h er dag. Dette blir DYRT til slutt. Har nå jobbet 3 uker der, og etter å ha sett gjennom kontoutskriften har jeg allerede brukt over 1600,- kroner, i arbeidstiden. Blir rundt 2K iløpet av en måned.

Kjenner jeg gruer megtil i morgen. Hvordan si fra til kolleger at jeg er på jobb for å tjene penger, ikke bruke dem opp i arbeidstiden? Er så lei av dette presset. Er det ikke cafeturer med brukere er det varmlunsj fra ferskvaredisken i butikken vegg i vegg. Har ikke sett EN kollega har hatt med lunsj hjemmefra, alle går på butikken eller spiser ute med brukerne. Jeg synes det blir helt feil. 

Jobbet tidligere på et sykehjem, og eneste "utgiften" der var 25kr hver fredag til felleslunsj. Som iløpet av en mnd ble ca 75kr iom at jeg da gikk turnus og hadde fri hver tredje fredag ifbm arbeidshelg. 

Pga dårligfysisk helse klarte jeg ikke å stå i den jobben, og ble da omplassert til denne siden det er fysisk lettere, og begge arbeidsplassene er i samme kommune. Men nå føles det som jeg likegodt kunne stått i den jobben og gått ned noen prosent i stilling. Den nye jobben er lengre unna. Det gåe mer bensin og øktslitaske på bilen. I tillegg bruker jeg opp pengene i arbeidstiden... Rundt regnet kunne jeg sikkert gått ned til 85-90% stilling, og hatt igjen mer enn nå. Det er ikke så lett å være den kjipe som spiser matpakke med svett gulost mens resten av kollegene spiser varm mat/cafemat. Det verste er at det er ikke EN som søiser medbrakt mat. Ikke EN som ikke svir av minimum 80kr på cafe med brukerne. Har ikke opplevd maken.

Vet ikke hva jeg vil med innlegget... Tips til hva jeg skal svare? 

Anonymkode: c89ed...352

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du trenger da vel ikke si noe annet enn at du foretrekker å drikke et glass vann eller ta en kopp kaffe/te.

Mulig jeg er tett, men jeg ser ikke problemet.

Anonymkode: 2d7e0...3f2

Skrevet

Høres ut som en ukultur om det er forventet eller presses til å spise på kafe. Det jeg ikke skjønner er hvordan brukerene dine(antar i alle fall de er på uføre?), har råd til å dra så ofte på kafe, eller er det mange forskjellige?

Uansett; jeg jobber også med brukere, og det er kun en sjelden gang jeg kjøper meg mat på kafe sammen med brukere, og da synes jeg det er koselig. Ingen presser eller forventer det av meg, hverken brukere eller kolleger. Hadde jeg vært deg ville jeg sagt rett ut at så koselig som det er så har du faktisk ikke råd til dette.

Anonymkode: c9710...673

• Liker 5
Skrevet

Her må du rett og slett bare stå opp for deg selv. Du trenger ikke ta med svett ost selv om du har med matpakke. Hva med kyllingsalat, wraps, sandwich eller annen mat som folk gjerne kjøper på cafe? Jeg hadde ikke brukt 2000 kr i mnd bare fordi jeg følte presset på å kjøpe noe.

Om noen spør hvorfor du ikke skal kjøpe noe, så hadde jeg bare svart at jeg prioriterte sparing dette året.

Anonymkode: 231ec...6cc

• Liker 3
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig, spesielt hvis det er snakk om sånne folk som bare MÅ kommentere alt og ikke gir seg. Men som noen andre her sier, du kan kanskje nøye deg med en kopp kaffe eller te? Selv om de kjøper "full pakke" hver gang trenger jo ikke du å gjøre det. Og hev deg over kommentarene. De har uansett ikke noe med hva du kjøper og ikke kjøper på kafe.

Anonymkode: 2106b...0a3

• Liker 3
Skrevet

Bare smil og si at du må være litt økonomisk. Hvis de spør mer kan du jo bare si at du har andre ting du heller vil bruke 2000 kroner på. 

• Liker 5
Skrevet

Dessverre, det har jeg ikke råd til - det er mitt svar når jeg alltid har med matpakke i stedet for å spise i kantina på jobb. Sant er det også!

Anonymkode: e5d5a...aaf

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville bare sagt det rett ut jeg, nå har det gått SÅ mye penger på café siden jeg begynte å jobbe her, så nå må jeg være litt fornuftig å spise matpakke 😃 De sier sikkert, ja huff, det skjønner jeg, blir mye penger etterhvert. Og ferdig med det. Jeg ville hatt større problemer med å ikke spise på caféen, fordi jeg hadde lyst på, enn å si det til kollegaene.

Anonymkode: 5b57a...914

• Liker 1
Skrevet

Lat som du går på diett og må ha med egen mat. 

Eller si det som det er at du foretrekker hjemmelaget mat. De har ikne noe med din økonomi å gjøre.

Jeg bruker heller aldri kantina etc. Selv om jeg har råd til det, jeg bare liker egen mat bedre☺

Anonymkode: f67a3...687

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Startet i ny jobb for noen uker siden. Jobber med ulike brukere, uten at jeg vil si så mye mer. Disse brukerne har turer til cafe, butikk etc flere ganger i uka. Da er vi flere ansatte som drar sammen med flere brukere. Brukerne skal da få handle, gå på cafe etc. Og det er jo helt greit. 

Men det jeg IKKE liker er det jævla pengepresset jeg føler det er. Det er forventet av kolleger at på cafe skal vi ansatte også kjøpe mat/kaffe/kaker/brus til oss selv. Har vært ute med mange ulike kolleger, og det samme skjer hver gang: "skal ikke du ha noe Trine?? Blir kjipt om du skal se på at vi spiser". Så da gir jeg meg såklart, og kjøper noe på cafeen. 

Hadde dette vært en gang i blandt hadde det ikke gjort noe, men vi er ute med brukere stort sett h er dag. Dette blir DYRT til slutt. Har nå jobbet 3 uker der, og etter å ha sett gjennom kontoutskriften har jeg allerede brukt over 1600,- kroner, i arbeidstiden. Blir rundt 2K iløpet av en måned.

Kjenner jeg gruer megtil i morgen. Hvordan si fra til kolleger at jeg er på jobb for å tjene penger, ikke bruke dem opp i arbeidstiden? Er så lei av dette presset. Er det ikke cafeturer med brukere er det varmlunsj fra ferskvaredisken i butikken vegg i vegg. Har ikke sett EN kollega har hatt med lunsj hjemmefra, alle går på butikken eller spiser ute med brukerne. Jeg synes det blir helt feil. 

Jobbet tidligere på et sykehjem, og eneste "utgiften" der var 25kr hver fredag til felleslunsj. Som iløpet av en mnd ble ca 75kr iom at jeg da gikk turnus og hadde fri hver tredje fredag ifbm arbeidshelg. 

Pga dårligfysisk helse klarte jeg ikke å stå i den jobben, og ble da omplassert til denne siden det er fysisk lettere, og begge arbeidsplassene er i samme kommune. Men nå føles det som jeg likegodt kunne stått i den jobben og gått ned noen prosent i stilling. Den nye jobben er lengre unna. Det gåe mer bensin og øktslitaske på bilen. I tillegg bruker jeg opp pengene i arbeidstiden... Rundt regnet kunne jeg sikkert gått ned til 85-90% stilling, og hatt igjen mer enn nå. Det er ikke så lett å være den kjipe som spiser matpakke med svett gulost mens resten av kollegene spiser varm mat/cafemat. Det verste er at det er ikke EN som søiser medbrakt mat. Ikke EN som ikke svir av minimum 80kr på cafe med brukerne. Har ikke opplevd maken.

Anonymkode: c89ed...352

For det første: DU bestemmer om du vil bruke penger, og evt hvor mye.

For det andre: 3 uker= 15 arbeidsdager/vaker, dersom du går 100% stilling. 1600 kr er da mer enn 100 kr pr vakt. Det er MYE🤔

Anonymkode: e0686...b27

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...