Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste i dette livet snakker om å bygge seg opp et nettverk eller kontakter gjennom karrièren sin, sånn at det blir enklere å finne jobb etter endt utdannelse osv. Men hvordan gjør man det? 

Anonymkode: 82c4f...c2b

Skrevet

LinkedIn er jo veldig mye brukt for å pleie det profesjonelle nettverket.

Anonymkode: e1736...a11

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

LinkedIn er jo veldig mye brukt for å pleie det profesjonelle nettverket.

Anonymkode: e1736...a11

kan du gi meg eksempler på hvordan man bruker det til nytte da?

Skrevet

Det er mange måter å gjøre det på. Hvilken bransje snakker vi om? Noen bransjer har sosiale arrangementer der man møtes og mingler, andre har stam-puber der folk møtes. De fleste begynner å bygge nettverk i studietiden, og igjennom organisasjonsarbeid.

Skrevet
2 timer siden, Knirke skrev:

Det er mange måter å gjøre det på. Hvilken bransje snakker vi om? Noen bransjer har sosiale arrangementer der man møtes og mingler, andre har stam-puber der folk møtes. De fleste begynner å bygge nettverk i studietiden, og igjennom organisasjonsarbeid.

Logistikk. Tenker du gjennom dem jeg studerer med da eller? 

Tenker jo mer på eks=knytte kontakt og Sende melding til en leder på linkedin i en bedrift jeg tenker å jobbe for. Etc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Logistikk. Tenker du gjennom dem jeg studerer med da eller? 

Tenker jo mer på eks=knytte kontakt og Sende melding til en leder på linkedin i en bedrift jeg tenker å jobbe for. Etc

Å sende en melding til noen på LinkedIn vil ikke jeg kategorisere som nettverkbygging, i hvert fall ikke når det er en sjef for et firma. Da virker du bare innpåsliten.

Nettverksbygging handler om å møte bransjefolk, finne tonen og bli litt kjent. Deretter holder dere kontakten, og du kan evt bruke bekjentskapene senere til å gi deg tips, introdusere deg for sjefer i interessante firmaer, og legge inn et godt ord for deg. Du må selvfølgelig gjøre tilsvarende tjenester tilbake. Og for guds skyld bli godt kjent med dem du studerer sammen med. De blir kanskje ansatt før deg og kan hjelpe deg med å få en fot innafor firmaet de jobber for. 

• Liker 2
Skrevet

Som nevnt over, du må ut og møte folk så du får noen kjente fjes i bransjen. Da jeg studerte fikk vi på studiet av og til invitasjoner til bransjefester, messer, kurs eller salgsmøter til temaer som var relevant til utdanningen. Vi dro dit hovedsaklig for det var gratis mat, men ble ofte involvert i diskusjoner og prat likevel og ble dermed sett. Etterhvert ble vi gjenkjent og folk kom bort for å hilse på og drive med litt smalltalk, og da hadde vi opprettet starten på et nettverk. jeg fikk jobb etter endt studie etter en fra disse seminarene ringte meg og lurte på om jeg ville komme på jobbintervju. 

Senere i arbeidslivet møter jeg ofte kjente fjes fra disse sammenkomstene og prosjekter glir bedre fra starten av fordi vi er litt kjent med hverandre fra før

Anonymkode: 8ccd5...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...