Gå til innhold

Føler jeg har dummet meg ut økonomisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har i en alder av 25 år havnet i noe jeg ikke føler jeg kommer meg ut av, og trenger tips og råd!

Jeg har hatt et veldig usunt og sløseste forhold til penger siden jeg fikk min første jobb som 17 åring. Har nærmere 300 000 i studielån og nesten 40 000 i forbrukslån. Har bare 90 000 på bsu. 

Jeg tjener rundt 23 000 i mnd og alt av pengene er ute av konto før måneden er gått. Betaler og betaler på kreditggjelden, men må bruke mer kreditt for å få råd til ting.

Jeg har sløst mye, jeg vet det selv. Kjøpt dyr mat, snus, interiør og klær/sminke jeg egentlig ikke trenger.. 

Redd jeg snart blir en luksusfellenkanditat og aldri får kjøpt meg egen bolig.. Noen tips til å spare bli flinkere med penger?

Anonymkode: e9df2...64c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp budsjett, og hold deg til det! 

Når du har satt opp inntekt minus alle fast kostnader, absolutt alle i et år / 12, så ser du hva du har igjen til mat etc og f.eks ta ut kontanter pr uke for mye du kan bruke, og da har du kun det. 

Anonymkode: 59a04...19b

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips til å spare bli flinkere med penger?

Bli hekta på sparing.

Bytt ut "kjøpegalskapen" med "sparegalskap" :) 

Anonymkode: 0299e...5b8

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har i en alder av 25 år havnet i noe jeg ikke føler jeg kommer meg ut av, og trenger tips og råd!

Jeg har hatt et veldig usunt og sløseste forhold til penger siden jeg fikk min første jobb som 17 åring. Har nærmere 300 000 i studielån og nesten 40 000 i forbrukslån. Har bare 90 000 på bsu. 

Jeg tjener rundt 23 000 i mnd og alt av pengene er ute av konto før måneden er gått. Betaler og betaler på kreditggjelden, men må bruke mer kreditt for å få råd til ting.

Jeg har sløst mye, jeg vet det selv. Kjøpt dyr mat, snus, interiør og klær/sminke jeg egentlig ikke trenger.. 

Redd jeg snart blir en luksusfellenkanditat og aldri får kjøpt meg egen bolig.. Noen tips til å spare bli flinkere med penger?

Ville tatt penger fra BSU og betalt forbrukslånet og hatt resten til krisesituasjoner. Da har du kun et lån å betale ned på med vanlig lønn. Sett opp budsjett med alt du må ut med hver måned. Lån, forsikring, bil, husleie, mobil, strøm, nett. Se om noe av dette også kan gjøres billigere. Se etter salg i matbutikker hver uke. Fyll fryseren. Lag mat fra bunnen. Ikke kjøp klær, sminke og div med mindre det du har går i stykker. Klipp håret ditt hjemme eller dra til frisør en gang i året. Sett opp minisparing på kortet ditt (hver gang du drar kortet går x antall kroner til sparing) 

Alt du har til over i slutten av måneden går rett inn på studielånet. Da blir det ikke slik at du går å har penger på bok som frister for mye. Ikke prøv mer forbrukslån eller kredittkort, lås deg vekk fra det. 

Med det her som råd klarte samboeren min å  betale ned 400 000 på 2.5 år.

Anonymkode: 3608d...ce4

• Liker 6
Skrevet

Er jo ikke så vanskelig å spare om man har en jobb. Alt det er snakk om, er prioritering.

Anonymkode: 67371...f57

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke så vanskelig å spare om man har en jobb. Alt det er snakk om, er prioritering.

Anonymkode: 67371...f57

Det sommer snakk om er vel vaner hn har fått og å være sterk nok til å holde seg unna sin svakhet. For mange er det faktisk ikke så lett å snu.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp fattig og jeg oppfører meg økonomisk sett som om jeg fremdeles er fattig så jeg sparer jo masse :fnise:

Det første du bør gjøre er å sette opp ett budsjett. Alt som kommer inn, og alle utgifter, faste og variable. Så må du se på hva du evt. kan kutte ut, eller gjøre billigere; billigere mobilabonnement, droppe betalingsspotify, kun ha netflix fremfor både netflix og HBO, billigere strømleverandør, bladabonnement osv.

Det neste du bør gjøre er å droppe å spise ute; cafe, restaurant, kantine, bensinstasjon, 7eleven osv., Du trenger ikke slutte helt, men begrens deg. TRENGER du mer klær? Helt ærlig? Dropp shopping. Om du trenger å få inn litt kontanter kan du kanskje selge unna noe? Dette gjelder forsåvidt alt du ikke bruker, så kan du betale ned forbrukslånet.

Mat-posten er vel den man kan spare inn mest på; store kvanta, billige råvarer, dropp hel og halvfabrikata.

Anonymkode: 441ad...bee

Skrevet

Første bud er å slutte og snuse! Det er et pengesluk. Deretter innfører du shoppestopp i minst 6 mnd når det kommer til klær. Når det gjelder sminke, er det kun "lov" å kjøpe de aller mest nødvendige, daglige tingene, og ikke lov å kjøpe nye farger etc for "prøve" de eller teste ut om du kler den eller den leppestiften eller øyenskyggen. IKKE LOV med ny sminke, unntatt ny mascara om den gamle er helt tom. Skjønner?

Å innføre shoppe-stopp på klær krever en del selvkontroll, I know. Been there, done that. Men anstreng deg, så klarer du det. Samme med snusingen. Jeg er tidligere røyker selv, men sluttet i 2010 og har aldri angret et sekund. Tenk på alle de pengene man sparer! Det er helt sykt så mye penger som går til forbruk som snus, røyk og klær. Du vil spare masse på å kutte ut snusingen, og innføre shoppe-stopp på klær i la oss si minst 6 mnd. Er du tøff, så tar du for 12 mnd...! Da er det kun lov å kjøpe noe nytt hvis f.eks. ytterjakken din henger seg fast i noe og revner, så den er ødelagt og du MÅ ha ny. 

Man sparer mye på å kutte ut og dra på kjøpesentere. Gå FORBI butikkene, ikke gi deg selv lov til å "skal bare se litt" heller. Det er ikke lov å gå inn for å kikke! Forstått? Skal man klare å la være og kjøpe noe, må man hindre seg selv i å stå foran de største fristelsene også. Så regel 1) IKKE dra på kjøpesenter og regel 2) ikke gå inn i klesbutikker du passerer på gata

• Liker 3
Skrevet

Det eneste problemet her er egentlig forbrukslånet, beløpet på studielånet og BSU-en din er jo ikke så uvanlig. Fokuser på å få vekk forbrukslånet så er du i samme situasjon som de fleste med helt ok økonomi .

Anonymkode: 44cf3...e42

• Liker 8
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt penger fra BSU og betalt forbrukslånet og hatt resten til krisesituasjoner. Da har du kun et lån å betale ned på med vanlig lønn. Sett opp budsjett med alt du må ut med hver måned. Lån, forsikring, bil, husleie, mobil, strøm, nett. Se om noe av dette også kan gjøres billigere. Se etter salg i matbutikker hver uke. Fyll fryseren. Lag mat fra bunnen. Ikke kjøp klær, sminke og div med mindre det du har går i stykker. Klipp håret ditt hjemme eller dra til frisør en gang i året. Sett opp minisparing på kortet ditt (hver gang du drar kortet går x antall kroner til sparing) 

Alt du har til over i slutten av måneden går rett inn på studielånet. Da blir det ikke slik at du går å har penger på bok som frister for mye. Ikke prøv mer forbrukslån eller kredittkort, lås deg vekk fra det. 

Med det her som råd klarte samboeren min å  betale ned 400 000 på 2.5 år.

Disse rådene er absurd dårlige.

40 000 i forbrukslån er uproblematisk. Å ødelegge BSUen betyr langt større tap enn 40 000.

Å betale ned studielånet fort er fjottete, spar mer egenkapital. Studielån er forsikret mot arbeidsledighet, død og sykdom. Det er ikke boliglån. Putt pengene inn i bolig eller inn i en sparekonto. Blir du ufør med 300 000 i studielån og 300 000 på konto fjerner de studielånet og du sitter igjen med 300 000. Betaler du det ned sitter du igjen med 0. Beste bufferen er jo å putte studielånpengene på konto og bruke dem som egenandel/nødfond.

MInisparing er svindyrt, ikke bruk det hvis du har lite penger.

TS burde få seg en ekstrajobb, selv annenhver helg blir vel fort 5-6000 ekstra. Da kan disse pengene betale ned lånet.

• Liker 12
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sløst mye, jeg vet det selv. Kjøpt dyr mat, snus, interiør og klær/sminke jeg egentlig ikke trenger.. 

Selg noe av det kostbare interiøret og klærne og bruk pengene til å betale ned kredittkortgjelden  :) 

Anonymkode: 0299e...5b8

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Hvordan i allverden har du klart å få 300 000 i studielån og en så lav inntekt?

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Disse rådene er absurd dårlige.

40 000 i forbrukslån er uproblematisk. Å ødelegge BSUen betyr langt større tap enn 40 000.

Å betale ned studielånet fort er fjottete, spar mer egenkapital. Studielån er forsikret mot arbeidsledighet, død og sykdom. Det er ikke boliglån. Putt pengene inn i bolig eller inn i en sparekonto. Blir du ufør med 300 000 i studielån og 300 000 på konto fjerner de studielånet og du sitter igjen med 300 000. Betaler du det ned sitter du igjen med 0. Beste bufferen er jo å putte studielånpengene på konto og bruke dem som egenandel/nødfond.

MInisparing er svindyrt, ikke bruk det hvis du har lite penger.

TS burde få seg en ekstrajobb, selv annenhver helg blir vel fort 5-6000 ekstra. Da kan disse pengene betale ned lånet.

Så rart at det fungerte så fort her da. 400 000 på 2.5 år er ganske bra gjort. Selvfølgelig bør man kvitte seg med det minste og dyreste lånet først. Da er det faktisk ikke noe å tjene på å sitte med BSU penger. 

• Liker 1
Skrevet

Sett opp budsjett :) 
Og ha planer. Vet hva du bruker penger på. 
F.eks om du skal på byen, ta ut et fastsatt beløp til byen, og går det over det, så bruker du ikke mer. 
Lag handleliste og ha klart for deg matbudsjettet ditt 
Jeg har laget en budsjett plan etterligning av den jeg har sett på luksusfellen, ja... må få ned bolig utgiftene. Tenker å flytte til neste år når økonomien er litt bedre. :)

20181014_132300.jpg

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Du må slutte å bruke penger du ikke har tjent enda.

Det gjør du på følgende måte:

* Hvis du har kredittkort - klipp dem og si dem opp.

* Sett opp budsjett. Budsjettet skal også inneholde ferier, frisør, trening osv - utgifter som kan sløyfes, men som er relativt store utgifter dersom det ikke planlegges for det. Har du bil må slike ting som forsikring og veiavgift også inn i budsjettet.

* Dersom budsjettet ditt ikke går i balanse må du finne ut hva du kan kutte ut. Som regel krever det en liten kartlegging for å finne ut hvor pengene går.

* Sett av penger til sparing - både BSU og kortere sparemål. Da bygger du deg opp en buffer.

* Ting du må slutte med er å kjøpe telefon med avbetalingsordning. Mobilabonnementer kan man ikke bytte dersom man har bindingstid og det gjør det helt umulig å "shoppe" etter det rimeligste alternativet.

Sparing er noe man gjør PÅ LØNNINGSDAG. Dvs at det settes opp faste trekk til de forskjellige sparemålene sine. Se noen episoder av Luksusfellen for å få tips til hvordan man lager budsjett og hvordan man sparer.

Skrevet

Jeg tror du bør starte med å sette opp en oversikt. 

Oversikt over hva du får inn på konto i mnd., oversikt over hva du har i utgifter (du leier vel siden du bekymrer deg for om du kommer inn på boligmarkedet?), strømregninger, forsikringer, andre faste utgifter. Prøv å finne ut hva du betaler i faste utgifter i årett og del summen på 12 slik at du får en gjennomsnittssum for de faste utgiftene/mnd.

Når du har den oversikten så vil inntekt - faste utgifter fortelle deg hva du sitter tilbake med i mnd.

Av det du sitter tilbake med så trekker du utgiftene til forbrukslånet/kreddittkortlånet.

Har du da penger til mat og livsopphold tilbake på konto? Hvor mye er det igjen når du har trukket faste utgifter og låneutgifter fra innteketen din i måneden?

Anonymkode: bc93b...6c5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at det fungerte så fort her da. 400 000 på 2.5 år er ganske bra gjort. Selvfølgelig bør man kvitte seg med det minste og dyreste lånet først. Da er det faktisk ikke noe å tjene på å sitte med BSU penger. 

Eneste gode rådet er jo å betale ned dyr gjeld og kutte forbruk. Alle de andre forslagene er jo hinnsides dårlige.

Å ødelegge BSUen betyr at hun mister skattefradrag på 5000 i året de neste 6 årene (60 000) og hun må betale skatt på det hun tar ut (type 18000?). Så da bytter hun ut et skattelette på 60 000 (som har potensiale til å økes) og 90 000 i egenkapital mot 72 000 kroner nå... Hvordan er det logisk? 

• Liker 12
Skrevet (endret)
6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvordan i allverden har du klart å få 300 000 i studielån og en så lav inntekt?

Hun har ikke sagt noe om at hun er ferdig utdannet ennå, har hun vel? Dette kan være inntekt i form av ekstrajobb og studielån hver mnd., mens hun fremdeles studerer.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Slutte å kjøpe ting du egentlig ikke trenger. 

Og for all del, IKKE avslutt BSU. Du trenger ikke mer ene to tusenlapper i overskudd per mnd før du er kvitt forbrukslånet på to år. Men det betyr selvsagt ikke at du ikke bør spare mer om du har muligheten.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Slutte å kjøpe ting du egentlig ikke trenger. 

Og for all del, IKKE avslutt BSU. Du trenger ikke mer en tusenlapp i overskudd per mnd før du er kvitt forbrukslånet på to år. Men det betyr selvsagt ikke at du ikke bør spare mer om du har muligheten.

1000 x 2 x 12 == 24 000...

Hmm? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...