AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #1 Skrevet 14. oktober 2018 Er det flere som har det slik? Min pappegøye ble syk og hadde det ikke greit. Dette er en litt spesiell sykdom som kommer og går. Men gode perioder på flere mnd. Jeg prøvde flere ganger å få hjelp, men det var lite kunnskap om denne dyrearten og denne sykdommen. Jeg skrev til og med brev og mails til utlandet for å få hjelp, men det var vanskelig. Han brukte å være syk i noen dager før han frisknet til igjen og var seg selv i uker og mnd, før han igjen ble syk. Hver gang prøvde jeg å få hjelp. Jeg søkte også mye på nettet, uten å finne ut av det. Så ble han plutselig mye dårligere og jeg fikk tak i en nyutdannet dyrlege som kunne mer om fugler, og fant ut at han led av vitaminmangel. Til tross for at han hadde alt han trengte og fikk det han skulle i vannet og maten. Men problemet var at han plukket ut bare det han likte i maten, og hev ut vannet og badet i det og drakk for lite. Han var et gammelt dyr, nesten 50 år og kroppen hans tok nok ikke lenger opp vitaminer like godt som før. Dyrlegen måtte legge han i narkose for å behandle ham med sprøyter hver gang han skulle dit. Han ble ikke bedre, og valget var å dra mange mil til en annen behandler. Jeg orket det ikke, han var så vettskremt hver gang han skulle til veterinær, han var redd for å kjøre bil, og han var syk. Jeg valgte å la ham slippe. Men har angret hver bidige dag etterpå. Og jeg klandrer meg selv så veldig både fordi jeg føler jeg er en del av hans sykdom, jeg fikk ikke i ham trengte, kanskje han sto for mørkt, var for lite ute, jeg burde ha prøvd litt mer osv. Jeg klarer ikke å slippe det, og tenker at bare jeg hadde gjort slik og slik så kanskje han hadde levd i dag. Det er vanskelig å gi slipp på et kjæledyr jeg har vokst opp med og som jeg har hatt i mange, mange år. Noen andre som har det på samme måte, med dyr de har hatt? Jeg har hatt andre dyr jeg har måtte avlive, men ingen som har gått så mye inn på meg som dette. Anonymkode: f8ba3...94d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #2 Skrevet 14. oktober 2018 Det er trist når kjæledyr dør, men det er ikke vanlig å slite med det i tre år. Jeg tror du må finne en måte å legge dette bak deg. Sliter du med noe annet som gjør at du reagerte så sterkt på dette? Anonymkode: a306c...14c 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #3 Skrevet 14. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er trist når kjæledyr dør, men det er ikke vanlig å slite med det i tre år. Jeg tror du må finne en måte å legge dette bak deg. Sliter du med noe annet som gjør at du reagerte så sterkt på dette? Anonymkode: a306c...14c Det er ikke at han døde jeg sliter mest med, det er at jeg føler skyld i forhold til dødsfallet. Jeg valgte å avlive ham fordi jeg mente det var riktig å gjøre det. I ettertid har jeg plaget meg selv med tanker om at jeg burde ha prøvd mer. Anonymkode: f8ba3...94d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #4 Skrevet 14. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke at han døde jeg sliter mest med, det er at jeg føler skyld i forhold til dødsfallet. Jeg valgte å avlive ham fordi jeg mente det var riktig å gjøre det. I ettertid har jeg plaget meg selv med tanker om at jeg burde ha prøvd mer. Anonymkode: f8ba3...94d Husk at for dyr er det nuet som gjelder. Om de ikke har det bra er det bedre at de får slippe. De har ikke evne til å tenke at snart blir livet bedre, bare jeg holder ut. Du gjorde det rette. Det er ikke riktig å holde liv i dyr for vår egen del, det er en del av ansvaret vi tar på oss når vi får oss dyr at vi må velge å avslutte det når det er riktig. Anonymkode: be82e...b52 1
Brunhilde Skrevet 14. oktober 2018 #5 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg er ikke i tvil om at du gjorde det rette. Du satte egen egoisme til siden og valgte å la papegøyen slippe når den ikke hadde det godt lenger. Jeg forstår at du sørger, man kan sørge lenge over dyrevenner som dør, men jeg syns du skal prøve å jobbe med skyldfølelsen, den gavner deg ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #6 Skrevet 14. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at for dyr er det nuet som gjelder. Om de ikke har det bra er det bedre at de får slippe. De har ikke evne til å tenke at snart blir livet bedre, bare jeg holder ut. Du gjorde det rette. Det er ikke riktig å holde liv i dyr for vår egen del, det er en del av ansvaret vi tar på oss når vi får oss dyr at vi må velge å avslutte det når det er riktig. Anonymkode: be82e...b52 Ja det er nok slik. Jeg vet du har rett, det er en del av ansvaret vi har som dyre eiere. Anonymkode: f8ba3...94d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #7 Skrevet 14. oktober 2018 58 minutter siden, Brunhilde skrev: Jeg er ikke i tvil om at du gjorde det rette. Du satte egen egoisme til siden og valgte å la papegøyen slippe når den ikke hadde det godt lenger. Jeg forstår at du sørger, man kan sørge lenge over dyrevenner som dør, men jeg syns du skal prøve å jobbe med skyldfølelsen, den gavner deg ikke. Takk for de ordene ❤️ Anonymkode: f8ba3...94d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå