Gå til innhold

Forstår ingenting av økonomifagene - hvordan lære meg å forstå før eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, alle studenter og tidligere studenter!

(Skipp til nederste avsnitt i rødt hvis du ikke orker å lese "intro". Jeg vil gjerne ha rådene dine)

Jeg trenger alle gode råd som jeg kan få.

Jeg har 1,5 år igjen av studiene mine, og er en helt ok student. Jeg har aldri strøket, men jeg har heller aldri fått A.

Siden jeg sliter med konsentrasjonen og tror at jeg har et snev av dysleksi, har jeg alltid vært flink å være i forelesningene, sånn at det blir mindre press på lesing og pugging hjemme. Iløpet av studietiden har jeg lært meg noen studieteknikker, og har funnet ut at jeg kanskje ikke er så fortapt som jeg trodde. Jeg får hjemmelesing til å gå mye bedre enn jeg gjorde for noen år siden.

Før sommeren fikk jeg et jobbtilbud som jeg ikke kunne si nei til. Det er godt betalt, og veldig relevant til min utdanning. Det er en jobb som bidrar mye i karriereklatringen. Jeg sa at jeg ikke kunne jobbe 100 prosent når skolen startet opp igjen, sånn at jeg får med meg i hvert fall et par forelesninger i uka. Arbeidsgiver og jeg avtalte at jeg skulle jobbe 80 prosent, og at jeg plasserer dem som jeg vil.

Her har jeg valgt å prioritere forelesningene i fagene som jeg er mest interessert i, og ikke de fagene jeg synes er vanskeligst. Tabbe.

Eksamen er om 1,5 måned, og jeg har begynt å bruke ettermiddagene og kveldene til å lese. Problemet er at jeg ikke skjønner EN DRIT av disse to vanskelige fagene! Jeg får ikke til å øve, fordi jeg ikke kommer noen vei.

Jeg har prøvd å "hente meg inn" ved å dra i noen forelesninger, men dette er tydeligvis fag der man må være med fra starten av for å forstå noe.

Begge fagene er matte- og økonomifag, så det er ikke bare å lese. Man må gjøre og forstå.

Jeg har sendt mail til fagansvarlig og spurt om anbefalinger for hva jeg kan gjøre. Han sier at jeg bare må gjøre oppgaver og  lese pensum/forelesningsnotater som er lagt ut. Problemet er at det hjelper meg ingen vei. Det forklarer jo ingen ting! Ja, de forklarer hva priselastitet, enhetsdiagram, dekningspunkt og alt det her er, men det står IKKE noe om hvordan jeg regner det ut.

Jeg har stor angst for å stryke, og hvis ikke jeg finner en måte å lære meg dette på, så stryker jeg.

SÅ TIL DERE SOM IKKE GADD Å LESE SMØRJA OVER, MEN KANSKJE LIKEVEL HAR NOEN RÅD:

Hva kan man gjøre for å forberede seg til eksamen i økonomifag, uten å forstå noe som helst? Hvordan hjelper jeg meg selv, når jeg ikke har vært i forelesninger og pensum legger opp til at man lærer utregningene der?
Noen studenter som har vært i denne situasjonen før? Finnes det en god læringsportal for dette? Jeg har ikke noe problemer for å betale for nettkurs, apper, bøker eller hva det måtte være - så lenge det er forbeholdt dummies.

Anonymkode: df365...bdf

Videoannonse
Annonse
Gjest Lily_88
Skrevet

har du mulighet til å snakke med noen som går samme som deg? se over notater de har tatt og spørre dem?

Skrevet

Kahn Academy kan kanskje hjelpe deg med matte?

Anonymkode: 0e541...c9b

Skrevet

Jeg har ikke peiling på økonomi, men kanskje det er noe her?

https://www.mergersandinquisitions.com/

Youtube?

Finnes det gamle eksamensoppgaver med sensorveiledning, kanskje også for andre skoler? Andre skoler har kanskje øvinger som du kan få tak i?

Kollokviegruppe

Anonymkode: 0d540...9ca

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:
Jeg har sendt mail til fagansvarlig og spurt om anbefalinger for hva jeg kan gjøre. Han sier at jeg bare må gjøre oppgaver og  lese pensum/forelesningsnotater som er lagt ut. Problemet er at det hjelper meg ingen vei. Det forklarer jo ingen ting! Ja, de forklarer hva priselastitet, enhetsdiagram, dekningspunkt og alt det her er, men det står IKKE noe om hvordan jeg regner det ut.

Er dette det første økonomifaget du tar, eller bygger det på andre fag du har tatt tidligere?

Priselastisitet, enhetsdiagram og dekningspunkt (som er det samme som nullpunktomsetning om jeg husker rett) er ting jeg lærte om i det første, grunnleggende økonomifaget jeg tok. Det burde stå hvordan du regner ut disse tingene enten i pensumboken du har nå, eller i bøkene som tilhører mer grunnleggende fag du har tatt før. Det kan hende pensumboken antar at du kan dette fra før, og at de derfor ikke forklarer det så grundig.

Om du vil kan jeg sende deg oppsummeringsnotatene jeg skrev til eksamen i grunnleggende bedriftsøkonomi, men det er stort sett bare formler og definisjoner uten grundige forklaringer.

Skrevet

Betal noen som kan det for å hjelpe deg med lesingen. Kjenner du noen som kanskje er ferdig med å studere? Har du en kollega som kan det? 

Anonymkode: 43be2...e9f

• Liker 1
Skrevet

Kjøp de små studielompendiene (husker ikke helt hva de heter, men før i tiden var det små blå bøker som kortfattet gikk igjennom de viktigste delene av pensum) Jeg tror det også bør være øvingsbøker med oppgaver med fasit du kan få kjøpt. Pugg formler, blås i om du ikke skjønner hvorfor formelen er som den er. Rett før eksamen begynner nipugger du noen av de viktigste formlene som du sliter med å huske, også gjentar du de for deg selv fra du blir bedt om å legge vekk notatene til du får utdelt blanke kladdeark til å bruke på eksamen. Da kjapper du deg å skrive de ned før du glemmer de, også kan du bruke de når du får en oppgave hvor du har behov for det. 

Anonymkode: a5923...b97

Skrevet

Har nettopp hatt matematikk og økonomi på første året på Teknisk Fagskole.

Det var litt sent å starte med lesingen gitt :P 

I matematikken må du først forstå regnereglene. deretter må du lære deg å bruke og snu formler. Husk at matematiske utrykk kan skrives på mange forskjellige måter derfor er det viktig at du forstår dette også. Her er det veldig lurt at du får noen til å hjelpe deg og at du har et åpent sinn å virkelig prøver å forstå. Hjalp med en øl for min del. Har alltid vært dårlig i matematikk, hadde 2 på ungdom og videregående skole. gikk ut med en C nå. 

I økonomifag er det ufattelig mange uttrykk som er vanskelig å holde styr på. veldig lite matematikk her. følte at Økonomi var det faget jeg slet mest med. litt vanskelig når du ikke skriver hvilket nivå du er på.

Anonymkode: d9b37...17c

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp hatt matematikk og økonomi på første året på Teknisk Fagskole.

Det var litt sent å starte med lesingen gitt :P 

I matematikken må du først forstå regnereglene. deretter må du lære deg å bruke og snu formler. Husk at matematiske utrykk kan skrives på mange forskjellige måter derfor er det viktig at du forstår dette også. Her er det veldig lurt at du får noen til å hjelpe deg og at du har et åpent sinn å virkelig prøver å forstå. Hjalp med en øl for min del. Har alltid vært dårlig i matematikk, hadde 2 på ungdom og videregående skole. gikk ut med en C nå. 

I økonomifag er det ufattelig mange uttrykk som er vanskelig å holde styr på. veldig lite matematikk her. følte at Økonomi var det faget jeg slet mest med. litt vanskelig når du ikke skriver hvilket nivå du er på.

Anonymkode: d9b37...17c

hjalp det å drikke øl for å forstå matematikk🧐

Anonymkode: da7d8...a19

Skrevet

Betal klassens beste student eller den av de beste som er villig til å hjelpe deg, for å gi deg private undervisningstimer hjemme (eller på et bibliotek) og lære deg det du trenger å vite. Du som jobber 80% har jo mye bedre råd enn en gjennomsnittlig student, så du har sikkert råd (eller burde ta deg råd) til å betale en for å lære deg dette.

Privattimer kan være uhyre effektivt og man kan lære mye på kort tid.

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier kan privattimer være noe for deg. Det beste er å finne en student som allerede har hatt emnet, har fått god karakter i det og har erfaring med å lære bort. Samtidig er det ikke livsviktig at du finner en som kan oppfylle alle kriterier. Ellers må du være nazi på å jobbe deg gjennom tidligere eksamensoppgaver. Regner med at oppgavetypene går igjen fra år til år. 

Når det er sagt er det flere emner som er såkalte modningsfag. Har du hørt hva andre studenter sier om emnet? Synes de også at det er vanskelig å få fatt på? Veldig bra at du har tatt kontakt med fagansvarlig og forhørt deg om hvordan du bør angripe emnet. Jeg synes det er ganske tydelig at du er en strukturert person, og jeg tror at du vil finne en eller annen måte å mestre eksamen. 

Anonymkode: 6bf82...456

• Liker 1
Skrevet (endret)

Steg 1: Innrøm for læreren at du har vært lite smart og ikke lest. Fortell at du angrer, og be på dine knær om hjelp til å stake ut kurs for hva du MÅ lære.

Steg 2: benytt deg av nettbaserte forelesninger som nevnt over.

Steg 3: Finn privatlærer på finn.no, småjobber.

Endret av Unika
Skrevet

I økonomifag er det veldig viktig å gjøre så mange oppgaver du bare klarer, gjerne eksamensoppgaver. Se på youtube om noen har lagt ut forklaringer på de ulike temaene der. 

Enklereeksamen er nettkurs som beskriver ting veldig enkelt, men er i utgangspunktet tilpasset økonomifagene på BI. Men er nok også mye av det samme som på andre skoler. 

Jeg fikk E i alle økonomifag og gode karakterer i administrative fag, men jobber nå med kun økonomi og har god tallforståelse. Men jeg trengte å praktisere det, ikke kun lese om det. 

Anonymkode: 3b75b...a17

• 1 måned senere...
Skrevet

Uff, tre dager til eksamen - og jeg sitter i saksa. Bruker rundt seks timer hver dag med hodet i boka, og det går så utrolig sakte. Målet er å få 40 % riktig, sånn at jeg ikke stryker. Jeg klarer ikke en eneste 25 %-oppgave av tidligere eksamener, så jeg ligger dårlig an, kan man si!

Har snakket med mange andre i klassen, og majoriteten sier at de kommer til å styke eller at de skal utsette den et år. Det hjelper jo litt å føle at jeg ikke kommer til å styke alene, men likevel: Det er et enormt press!

Takker for alle svar i tråden! :) 

Skrevet

Start med innleveringen og deretter tideligere eksamen oppgaver. Bruker å ligge fasit ute, personlig synest jeg dette fungere bedre enn forelesninger om du kun skal stå😊

i værstfall må du ta opp igjen, generelt har matematikk og økonomi høg stykk prosent..

Anonymkode: a816e...8cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...