Barnavregnbuen Skrevet 14. oktober 2018 #1 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg fikk i sommer vite at jeg hadde høye leververdier, etter jeg tok noen prøver i forbindelse med oppstart på ritalin. Jeg trodde i utgangspunktet at det kunne komme av alkoholforbruket mitt, som jeg dermed stoppet helt med i Juli. Jeg ble henvist til Unilabs for Ultralyd av abdomen, og der fant de ingenting. Jeg er også blitt testa for Heptatitt, og det hadde jeg ikke. Det eneste fastlegen fant ut av, var at jeg hadde hatt kyssesyken på ett eller annet tidspunkt tidligere. Etter ultralyden fikk jeg tatt enda en prøve av leveren nå i oktober, og leververdiene mine har fortsatt å stige. Nå har legen min henvist meg til sykehuset for enda en ultralyd i slutten av November. Det viser seg også at jeg har en opphopning av jern, og det var en prøve som haddde med galle å gjøre som ikke var bra. Det skal også legges til at jeg er i slutten av 20-årene. Det jeg først og fremst lurer på er: Har det virkelig noen hensikt å sende meg til enda en ultralyd nå, rett etter jeg har hatt en? Jeg er ganske bekymra for om leveren min kommer til å bli ødelagt mens jeg står i kø å venter på enda en ultralyd. Ellers lurer jeg også på om det kan være hemokromatose, ettersom det var det eneste som kunne virke å stemme med symptomene mine. Jeg er klar over at dette er et forum, og ikke ett legekontor, jeg bare trenger litt tilbakemeldinger på hva andre hadde gjort eller bedt om i samme situasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #2 Del Skrevet 14. oktober 2018 De vil uansett ta en ny ultralyd på sykehuset. Om de ikke finner noe der blir det sannsynligvis leverbiopsi. Om det er hemokromatose og jern er over en viss verdi kan de tappe blod for å få den ned. Det vil i såfall hjelpe på leveren din. Ikke for å skremme, men har sett flere ganger at hemokromatose sammen med et høyt alkoholforbruk har ødelagt leveren. Krysser fingrene for at det hos deg er reversibelt. Om galleprøvene blir høyere kan du bli gul på det hvite i øynene og i huden. Blir du det kommer du nok til raskere. Men slutten av november er i utgangspunktet ikke så ille ventetid. Gå og ta blodprøver noen ganger i mellomtiden så du får følgt litt med:) Lykke til! Anonymkode: 577aa...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2018 #3 Del Skrevet 18. oktober 2018 Leverbiopsi for hemokromatose gjøres ganske sjeldent nå, det er stort sett hvis ferritin-nivået er godt over 1000. Unge kvinner får sjelden leverskade ved hemokromatose. Leverskade oppstår vanligvis ikke før 30-40 års alderen hos menn hvis det er ubehandlet, 35-45 år hos kvinner. Behandlingen for hemokromatose er blodtapping, og kvinner "behandler seg selv" ved at de mister blod ved menstruasjon. Dessuten - "opphopning av jern" trenger ikke være det samme som hemokromatose, det kommer helt an på verdiene, hvordan de utvikler seg over tid, gen-test, osv. Hvis du har s-ferritin under 300 har du neppe hemokromatose. Ny ultralyd har antakelig liten hensikt, så lenge problemstillingen er hemokromatose. Ultralyd er en elendig undersøkelse ved hemokromatose. Ultralyd kan si mye om mange andre leversykdommer, og det er jo veldig positivt at de ikke fant noe. Men ultralyd kan ikke si noenting om hvor mye jern det er i leveren - som jo er det interessante ved hemokromatose- og selv cirrhose (leverskade) kan glatt overses på ultralyd. I de nasjonale retningslinjene for hemokromatose så er ikke ultralyd nevnt med et ord, men likevel henviser fastleger til ultralyd lever - kanskje fordi de vil utelukke andre leversykdommer, hemokromatose er en komplisert sak å sette seg inn i. MR av leveren er det eneste - utenom biopsi - som kan si noe om hvor mye jern som er opphopet i leveren, men det må i så fall gjøres med så spesielle sekvenser at det er vel knapt et par universitetssykehus i landet som mestrer det. Hvis de skal ta ny undersøkelse pga galleverdiene dine, hadde kanskje MR av galleganger + lever vært et bedre valg - særlig siden du allerede har negativ ultralyd. MR er ofte bedre enn ultralyd på å finne / utelukke gallesykdommer. Statistisk sett kan du antakelig slappe av. Mange tilfeller med sånn som du beskriver - tilfeldig påviste litt økte lever- og galleverdier (jeg antar "litt" fordi det er det vanligste), kanskje litt mye alkohol, koker ned til ingenting - ved at det normaliserer eller stabiliserer seg uten at man helt finner en god forklaring, men uten at det er alvorlig sykdom. Og leveren din kommer sannsynligvis ikke til å bli ødelagt mens du venter i kø. Du er jo allerede godt i utredning, med gjentatte blodprøver og ultralyd. Hadde du hatt slike blod-verdier eller andre funn at du sto i fare for akutt og varig leverskade, så hadde du forhåpentligvis blitt henvist i et annet tempo enn det det ser ut til her. Hvis det skulle vise seg at du har hemokromatose, så er det ofte ikke så ille som det høres ut som, det kan vanligvis holdes greit i sjakk med årelating. Anonymkode: 5109a...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå