Gå til innhold

Husarbeid og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 1.klassing og det er jo et stort barn. Vi har siden barnet kunne gå selv,tatt det med på husarbeid tilpasset alder. Dette har sjelden gått smertefritt,men vi ønsker at barnet skal delta og samtidig lære hvordan det gjøres. Barnet går fort lei(type 3plagg fra vaskemaskin, 5bestikk fra oppvaskmaskin, 2 min med støvsuger etc. Da melder barnet seg ut og maser resten av tiden om å få se på tv(noe som kunnet lov 1time på ettermiddagen. Vi har ingen barn i nærheten å leke med,så da går barnet etter oss og maser jevnt å trutt. Hvordsn løser dere andre dette ? Tar gjerne i mot tips 😉

Anonymkode: 66a4f...cf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 minutter mindre tv tid for hver gang han spør etter å ha fått nei første gang. Sånn masing er sinnsykt irriterende. 

Anonymkode: 882fd...d59

Skrevet

Jeg er absolutt for at barn skal hjelpe til med husarbeid, men i den alderen? Det er greit at de lærer å sette inn etter seg i oppvaskmaskinen og rydde etter seg selv, kanskje gå ut med søpla, men en 6-åring bør få være barn, og bør ikke ha ansvar for husarbeid. Og dette startet allerede da barnet begynte å gå, altså i 1-2-årsalderen? Er dette din første, og du er redd for at han skal bli bortskjemt og ikke lære seg å ta ansvar? Det er en god tanke, men jeg syns du har vært alt for tidlig ute med den. Vent til han blir 10.

Anonymkode: 0dc2a...798

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt for at barn skal hjelpe til med husarbeid, men i den alderen? Det er greit at de lærer å sette inn etter seg i oppvaskmaskinen og rydde etter seg selv, kanskje gå ut med søpla, men en 6-åring bør få være barn, og bør ikke ha ansvar for husarbeid. Og dette startet allerede da barnet begynte å gå, altså i 1-2-årsalderen? Er dette din første, og du er redd for at han skal bli bortskjemt og ikke lære seg å ta ansvar? Det er en god tanke, men jeg syns du har vært alt for tidlig ute med den. Vent til han blir 10.

Det er vårt eneste barn ja. Liker å tenke at barnet har lært det mest grunnleggende før du flytter hjemmefra. Vurderte en stund et belønningssystem,men tenker at å hjelpe til hjemme for felles trivsel ikke er en jobb en skal lønnes for....

Ts

• Liker 2
Skrevet

Har faste oppgaver. I 1 klasse var det barnets oppgave å dekke på bordet til middag. I 2 klasse ble det utvidet til å gå ut med søpla. 

Nå i tredje er det barnets oppgave å brette sokker og 60 grader (håndkler og undertøy).

Det blir utvidet vært år. Har vurdert å ta ut av oppvaskmaskinen, men barnet er enda for kort til å kunne ta inn i overskapene, da blirdet bare mer jobb for min del. Det blir nok støvsuging som blir neste på lista :)

Ikke søren om husabeid blir utsatt til barnet er 10 år gammelt!

Anonymkode: f6337...f14

• Liker 11
Skrevet

Barnet får beskjed om å slutte med mas og om å hjelpe til, gjerne med en forklaring om hvorfor husarbeid er en sentral del av livet. Her hjelper de til. De er 1 og 3 år. Tar ut alt av oppvaskmaskin, rydder ut tøy av vaskemaskin, lager mat med meg, smører matpakker osv. Barn har bare godt av å lære. 

Anonymkode: 07fb6...a86

Skrevet

Vi har en 2. klassing som har følgende oppgaver:

- Rydde ut av oppvaskmaskina etter skolen, og ellers ved behov

- Rydde egne klær inn i skapet

- Gå med søpla ved behov

Det er selvfølgelig ikke alltid hun vil gjøre dette, men vi forklarer gang på gang at alle må bidra i en familie. Vi sier gjerne at hun må gjøre oppgavene før hun får gå ut, bli med å lese bok etc., og da gjør hun det som regel kjapt.

Har ingen tro på å vente med å gi barna ansvar og oppgaver til de er 10 år...

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vårt eneste barn ja. Liker å tenke at barnet har lært det mest grunnleggende før du flytter hjemmefra. Vurderte en stund et belønningssystem,men tenker at å hjelpe til hjemme for felles trivsel ikke er en jobb en skal lønnes for....

Ts

Jupp, lære dem tidlig at man skal jobbe for maten! 

Du virker litt hysterisk.

Anonymkode: 29d65...6c7

Gjest BearMama
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke akkurat slavearbeid å hjelpe til å tømme oppvaskmaskinen eller fylle en vaskemaskin med klær. Det tar toppen et par minutter. 

Synes det er sunt at de lærer seg at hele familien bidrar. Det lærer dem også at dess mer de rydder etter seg dess mindre rot blir det å rydde senere.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine har "hjulpet til" fra de var 1-2 år. Selvfølgelig har de likevel fått være barn, men jeg synes de skal lære fra starten av at ting må gjøres. Da de var veldig små var opprydding en del av leken, og ble utført på en lekende måte. Da de var 3-4 år hjalp de til å sette inn i oppvaskmaskin, og ta ut av den. Da ved å rekke meg ting, som jeg satte på plass. 5-6 år gammel kunne de håndtere støvsuger, og rydde sine rom. De var vel rundt 6-7 år da de fikk oppgaver som å gå ut med søppelposer og hente posten. 10 år gammel la de sammen og på plass sine egne klær. Da kunne de også lage enkle matretter, som supper, og de fikk forsøke seg på å bake. Fra starten der de forsøkte seg på kjøkkenet var jeg klar på at å rydde opp etter seg var obligatorisk. 

Likevel var de barn! Hele veien! 

10 år er for sent å begynne med å lære dem å delta og ta ansvar! Da undervurderer du barn! 

Det var forøvrig mye enklere å få dem til å delta da de var 1-12 år, i forhold til fra 12 år og oppover. Tidligere gjorde de det med lek og lyst, nå er det ofte "Tar det senere!" og mer mas før de kommer i gang, men fordi vi startet tidlig synes de også at det er en selvfølge at de skal hjelpe til. Og de kan mye! 

• Liker 4
Skrevet

Herregud, selvfølgelig skal ungene hjelpe til. Her har ikke 8-åringen faste oppgaver, men han gjør ting han får beskjed om når det trengs. Rydde rommet, dekke på bordet, gå med søpla, rydde ut av skolesekken, legge på plass klærne sine. På vinteren hjelper han også til med å måke trappa feks. Han liker å være inkludert.

• Liker 2
Skrevet

Litt klingende småmynt , har magiske evner på barn:) De støvsuger , vasker opp og går ut med bosset:)!

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en 1.klassing og det er jo et stort barn. Vi har siden barnet kunne gå selv,tatt det med på husarbeid tilpasset alder. Dette har sjelden gått smertefritt,men vi ønsker at barnet skal delta og samtidig lære hvordan det gjøres. Barnet går fort lei(type 3plagg fra vaskemaskin, 5bestikk fra oppvaskmaskin, 2 min med støvsuger etc. Da melder barnet seg ut og maser resten av tiden om å få se på tv(noe som kunnet lov 1time på ettermiddagen. Vi har ingen barn i nærheten å leke med,så da går barnet etter oss og maser jevnt å trutt. Hvordsn løser dere andre dette ? Tar gjerne i mot tips 😉

Normalt å bli lei etter den tida. Det er mer enn nok. Og dere har holdt på siden barnet kunne gå? 

Samtidig har barnet ingen å leke med og når det tyr til dere for lek så kaller dere det mas?

Det er normalt at barnet vil leke. Barn lærer å kjenne seg selv og verden gjennom lek.

Det er dere som maser. Dere burde heller gjøre noe fornuftig som å leke med barnet deres.

Anonymkode: ff5bd...4ac

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderte en stund et belønningssystem,men tenker at å hjelpe til hjemme for felles trivsel ikke er en jobb en skal lønnes for....

Ts

Må nesten legge til barnet her får ukespenger på lørdager dersom oppgavene er gjennomførte. Det er ikke for å si at det en jobb å gjøre husarbeid, men for å lære om personlig  økonomistyring. St det også gir en ytre motivasjon for å faktisk utføre pliktene, er bare en bra ting. 

Barnet må også tømme sekken daglig, tømme badesekken osv. Tok det ikke med i første innlegget da det har vært barnets oppgave hele tiden😊 

hver kveld finner også barnet fram klærne for neste dag 👍 Veldig greit da vi har en tendens til å våkne i siste liten 🤪

Anonymkode: f6337...f14

Skrevet

Her har barna hjulpet til fra de var gamle nok til å stå. I begynnelsen var det bare snakk om å rydde opp egne leker, men så gikk det over til å dekke bordet, rydde av, ta inn/ut av oppvaskmaskin, støvsuge, gå med søpla, vaske badet. Tilpasses til alder og modenhet. Alle i husstanden bidrar, selv når de er barn som får være barn. 

Anonymkode: d0325...32f

• Liker 2
Skrevet

For meg ser det kanskje ut som du har to alternativer som kan fungere:

1) avtal på forhånd hvor mye barnet skal gjøre. eksempelvis "støvsug hele gulvet i hele gangen". Da vet barnet hva det ombefatter (gangen), og ca hvor lenge (hele gulvet fra den ene siden til den andre)

2) Ta fra barnet oppgaven før barnet bli lei, og utøv ros. Eksempelvis: be han begynne å støvsuge stuen og mens han fremdeles er godt i gang, om så bare etter 5 sekunder  - avbryt oppgaven, si takk for hjelpen, og som premie eller noe sånt, kan han gå å gjøre noe annet positivt. Da får barnet et helt positivt bilde av hva han har gjort, og slipper å huske det siste og det verste, altså å bli lei som lager dårlig stemning.

Tror cluet kan være å ta bort den siste delen av alt, altså at barnet ikke skal bruke den "å bli lei, og at det enkleste er å gi opp". 

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har en femåring og en toåring som er med på litt husarbeid. Toåringen elsker å hjelpe til, så der er det mer begrensning pga evnen. Femåringen okker og uffer seg fælt noen ganger. 

Når femåringen uffer seg så har jeg forklart at dette (husarbeid) gjør vi for at det skal være hyggelig å bo her, og at det er viktig at vi hjelper hverandre så det ikke blir så slitsomt for bare en eller to. Det pleier å gå. Litt uffing blir det kanskje uansett, men hvis han slutter å bidra sier jeg bare at det ikke blir noe TV før han har blitt ferdig med oppgaven. Da blir det gjerne litt mere fart på sakene 😅

• Liker 1
Skrevet
På 14.10.2018 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Seriøst?Da er det for sent,altså.

Anonymkode: 3429f...c42

• Liker 2
Skrevet

Er det håp for barn som ikke er vant til å gjøre noe som helst? Disse er 9 og 12. Jeg vet at de hos mor ikke har noen oppgaver, og det ser ikke ut som at mor gjør stort, heller.

Her gjør de ingenting fast, og vi må mase for å få hjelp til noe, som for eksempel å rydde inn klær som er ferdig brettet på sengen, rydde rom eller gå ut med søppel.

Er fan av at alle skal dra lasset, selvfølgelig tilpasset alder osv, men det fungerer ikke helt her.

Anonymkode: a93a5...57d

Skrevet

Her hjemme må de bygge seg opp til tv/spille/tab tid, ikke miste. 1 vaskemaskin=15 min. En klesvask= 15 min. Rommet er ryddig, dyna brettet, klær til neste dag ligger klart på toppen av kommoden og lekser er gjort= 20 min. Ryddig gang = 5 min. Jeg har laget på kjøleskapene små magnetlapper som står hvor mye hver oppgave er "verdt", og ting som flere kan gjøre er flere like magneter (rydde rommet, vaske do&vask&dusj/badekar da vi har flere bad, støvsuge en halv etasje osv) og har egne rader til hver sine unger. Når de har gjort noe kan de sette magneten på sin side av kjøleskapet. 

Null nåde, ingen ting gjort = verken tv, tab eller spilletid.  Spiller ingen rolle for meg om 11 åringen har en serie som går akkurat da, og ikke har jobbet seg opp tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...