Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
5 minutter siden, PussLe! skrev:

Men Hareide har da alltid ment at de ikke skal regjere med FrP, selv om man måtte mene at det er et hån mot demokratiet så har han jo holdt det han lovet så jeg er egentlig ikke overrasket over skiftet.

Man kan nå forvente at alle innstramninger på innvandring til Norge vil bli nedstemt som følge av dette.

SV og KrF blir en katastrofe er jeg redd....de største utgiftspartiene vi har. De vil kjøre i grøfta pga av gode følelser.

Fremtidige migrasjonsutfordringer skal møtes med disse i porten.....

Endret av Commander
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg glede rmeg til å se Hareide forhandle med AP og SV om sentral verdisaker i KrF...

- Kontantstøtte
- Abort
- Bioteknologi
etc...

Dette kan bli veldig interessant. Spesielt kontantstøtten. Det er kanskje KrFs viktigste seier i politikken og vil være et ufravikelig krav, og de vil trolig jobbe hardt for å utvide den. For AP og SV er ikke dette en bagatell de gir fra seg i forhandlinger. Å avvikle kontantstøtten er en kampsak for venstresiden.

Jeg sliter med å forstå Hareides valg. Spesielt når de er avhengig av støtte fra SV. Jeg vil påstå at KrF og SV står mye lengre fra hverandre enn KrF og FrP.

For øvrig er jeg enig med Willoch. Det er ikke slik vi skal ha det i et demokratisk land. Regjeringsskifter skal fortrinnsvis skje ved valg, og i spesielle tilfeller større enkeltsaker. Han har helt rett når han sier det handler om stabilitet. Men Hareide tør vel ikke å gå til valg på dette.

Endret av Opie
Skrevet
1 minutt siden, Opie skrev:

Jeg glede rmeg til å se Hareide forhandle med AP og SV om sentral verdisaker i KrF...

- Kontantstøtte
- Abort
- Bioteknologi
etc...

Dette kan bli veldig interessant. Spesielt kontantstøtten. Det er kanskje KrFs viktigste seier i politikken og vil være et ufravikelig krav, og de vil trolig jobbe hardt for å utvide den. For AP og SV er ikke dette en bagatell de gir fra seg i forhandlinger. Å avvikle kontantstøtten er en kampsak for venstresiden.

Jeg sliter med å forstå Hareides valg. Spesielt når de er avhengig av støtte fra SV. Jeg vil påstå at KrF og SV står mye lengre fra hverandre enn KrF og FrP.

Men der er et parti som har samme verdier på disse områdene som KrF, på den rødgrønne siden.

Lurer på om du klarer å gjette hvilket. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Apis said:

Det var Imamsleikinga til Listhaug, som satte en effektiv stopper for at Krf skulle gå inn i en regjering sammen med Frp

Listhaug er helt klart en vesentlig grunn til at KrF opplever stadig større avstand til FrP. 

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Commander said:

SV og KrF blir en katastrofe er jeg redd....de største utgiftspartiene vi har. De vil kjøre i grøfta pga av gode følelser.

Fremtidige migrasjonsutfordringer skal møtes med disse i porten.....

Har ikke FrP bidratt ganske kraftig til økt bruk av oljefondet?

• Liker 5
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Hareide sa vel i sin tale at de ikke ga noen garanti når det kom til å støtte regjeringen i fire år? Synes dette er litt vittig jeg, virker som det er full panikk på høyresiden og da blir de syrlige. Krf ønsket en sentrumsregjering med Venstre og Høyre. Høyre har valgt Frp fremfor Krf, og det er grunnen til at Krf ser seg til venstre bokstavelig talt. Da kan man ikke komme å klage når partilederen til Krf ønsker å velge det beste alternativet i den situasjonen partiet hans er i. Det er helt klart at det er bedre med en sentrums regjering for Krf hvor Sv som et lite parti er et støtteparti, enn å være i regjering med Frp som har høyere oppslutning, og som i tillegg sitter i regjeringen. Som Hareide sa i talen sin så blir Krf ofte en bremsekloss i denne regjeringen hvor deres funksjon ofte er å bremse politikken til Frp. Kan man si at man har fått stort politisk gjennomslag, når man hele tiden har måttet bremse andre partier sin politikk? Retningen Hareide ønsker å gå i bunner først og fremst i strategiske argumenter. Jeg synes fremdeles det er klart at Krf ønsker å samarbeide med Høyre, men som sagt har Høyre valgt Frp. For at Høyre skal velge Krf igjen må det politiske landskapet endres, og da må Høyre må ut av maktposisjon. Krf har ikke hatt noe "leverage".

Synes egentlig bare dette viser at Knut Arlid har ryggrad som det holder :ler:, ref Sylvi Listhaug. Først fikk han hun kastet ut av ministerpost, og nå kan han få til å felle hele regjeringsprosjektet. Det krever litt bein i nesen det.. 

Endret av Minesveiper
Skrevet
1 time siden, Petra86 skrev:

Men der er et parti som har samme verdier på disse områdene som KrF, på den rødgrønne siden.

Nei, det er det ikke.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Bag skrev:

Har ikke FrP bidratt ganske kraftig til økt bruk av oljefondet?

Jo, heldigvis. Det har alltid vært FrPs politikk å bruke mer av oljeformuen på investeringer i samfunnet. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
Nei, det er det ikke.

Å nei, du klarer ikke det? Nei vel.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Petra86 skrev:

Å nei, du klarer ikke det? Nei vel.

Det er ikke MDG, det er ikke Rødt, det er ikke AP, det er ikke SV og det er ikke SP. Hvilket parti er det jeg overser?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
Det er ikke MDG, det er ikke Rødt, det er ikke AP, det er ikke SV og det er ikke SP. Hvilket parti er det jeg overser?

Du trenger ikke nevne alle for å se om jeg svarer. Jeg lurte på om du klarte å gjette hvilket. Det klarer du ikke.

• Liker 2
Skrevet

Tror nok samarbeidet med regjeringen fortsetter og Hareide blir kastet etter dette. Ikke engang ledelsen i KrF er enige om at samarbeid med venstresiden er veien å gå.

Skrevet
Akkurat nå, Petra86 skrev:

Du trenger ikke nevne alle for å se om jeg svarer. Jeg lurte på om du klarte å gjette hvilket. Det klarer du ikke.

Selvsagt klarer jeg ikke gjette hvilket, for ingen av dem er korrekt svar. 

• Liker 3
Skrevet

Et Frp i opposisjon er et lunefullt parti. De kommer til å spille ball med kristenkonservative å splitte Krf enda mer. Bedre å ha fiender nærme deg enn langt unna. Partier ute på høyresiden gjør det ganske bra nedover i europa, ikke sikkert at det på sikt er bra å spille Frp lenger ut på høyresiden.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Husholdning1 skrev:
Selvsagt klarer jeg ikke gjette hvilket, for ingen av dem er korrekt svar. 

Enig med deg i at det er selvsagt at du ikke klarer å gjette hvilket. ;)

Men jo, det er et parti som har mye til felles når det gjelder verdigrunnlag i den rødgrønne fløyen.

Skrevet
1 minutt siden, Petra86 skrev:

Enig med deg i at det er selvsagt at du ikke klarer å gjette hvilket. ;)

Men jo, det er et parti som har mye til felles når det gjelder verdigrunnlag i den rødgrønne fløyen.

Nei. SP er riktignok ikke innbitt motstander av kontantstøtten, men der stopper vel enigheten med KrF omtrent opp.

• Liker 1
Skrevet

Enda verre er det at nå melder tusenvis av folk seg inn i Krf for å påvirke utfallet. Det koster kr 295 å være medlem og man kan da med en gang delta i avstemingen. Krf har bekreftet at minst et lokallag allerede har blitt kuppet.

Dette er i hovedsak AP-velgere som ønsker å snu partiet Krf, og på den måten overkjører de som stemte på Krf i den tro at det ville støtte de blå-grønne. Ikke mye demokrati !

Jeg tipper at landsstyremøte til Krf 2 november blir helt dominert av folk som egentlig ikke liker partiet, men som ønsker å fjerne Ernas regjering.

Hareide sier at han synes det er fantastisk at Krf har gått fra 3 til 5% på meningsmålingene, hvilken garantier har han for at det ikke er pro AP velgere som svarer at de vil stemme på Krf? Dessverre så tror jeg Krf er gjennomgripende naive, dette fører også til at partiet Krf forsvinner.

Ap-velgere har bare alt å vinne, enten greier de å snu Krf, selv med manipulasjon, om det ikke lykkes har de greid å påføre Krf stor skade ☹️ ( noe som er å foretrekk om de fortsatt støtter Erna ).

• Liker 4
Skrevet

Hareide er maktkåt. Han har snudd og vendt på flisa for å finne ut hvordan han kan få en god posisjon i en regjering.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, Petra86 skrev:

Poenget er at det ikke nytter så lenge alle partiene på venstresiden (unntatt rødt) må være med for å danne flertall..... Senterpartiet er nærmest, naturlig nok, siden de også er et sentrumsparti. SV og AP er sterke motstandere av kontantstøtten.

Endret av Opie
Skrevet
2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Nei. SP er riktignok ikke innbitt motstander av kontantstøtten, men der stopper vel enigheten med KrF omtrent opp.

SP og Krf har regjert flere ganger sammen før, jeg tenker lokaldemokrati og fordelingspolitikk er saker de i utgangspunktet er enige i 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...