Gå til innhold

Hvor mye kan man være sykemeldt før det får konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i samme bedrift i litt over 3 år, men arbeidsforholdet har vært problemfylt med situasjoner som føles litt som mobbing og urettferdig fordeling av oppgaver, samt at lederen i avdelingen er vanskelig å forholde seg til. Jeg har derfor mistrives ganske lenge, men har gått på jobb fordi jeg tross alt er avhengig av en inntekt, og bare latt være å bry meg så mye om selve arbeidsmiljøet. Til tross for det, har jeg vært stabil på jobb og hatt veldig lite sykefravær historisk sett. Det er det siste året at fraværet har økt.

Den siste tiden har jeg begynt å slite med motivasjonen og vært sykemeldt pga. depresjon. Det har vært forskjellige samtaler og oppfølging osv, men jeg føler at ingenting fungerer og jeg er egentlig ikke helt enig med endringene som har blitt gjort. Samtalene og det videre utfallet er jo en belastning i seg selv som jeg skal ha krefter til i tillegg til arbeidet. Det er ikke så lenge siden siste sykemeldingsperiode nå (et par uker), men kjenner igjen at dette begynner å tære på kreftene. Jeg vurderer derfor å ta en tur til legen og sykemelde meg videre.

Men hvor mye sykefravær kan man egentlig ha før det kan få konsekvenser for arbeidsforholdet? Jeg hører jo om folk som både er "langtidssykemeldt", generelt mye borte og annet uten at det direkte går utover arbeidsforholdet.

Anonymkode: b0581...e08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på personalreglement hos dere. Mange bedrifter har med at man kan søke permisjon i 1-3 år uten lønn når man går over på aap. Når man har vært sykemeldt i ca 1 år, er sykepengerett brukt opp og aap, som er 66% av inntekt, kan være neste steg. Sykefravær siste tre år om det ikke har vært minst 26 uker sammenhengende friskmelding, vil telles sammen mot maksdato. 

Arbeidsgiver kan ikke bare uten videre si deg opp under sykemelding eller etter. Det er regler som skal følges og kriterier som skal oppfylles. 

Anonymkode: 4f6c3...ac1

Skrevet

Jeg vet ikke nøyaktig hva personalreglementet sier. Men her er det uansett ikke snakk om så lange sammenhengende perioder. Det er mer snakk om at det er mye av og på arbeid med egenmeldingsperioder og sykemelding.

Anonymkode: b0581...e08

Skrevet

Søk deg en annen jobb, men ikke gå til legen og sutre over at du ikke orker. Slutt å planlegge sykmelding, begynn med jobbsøk. 

Ja, man kan bli deprimert og demotivert på jobb. Noen ganger havner man med dårlige sjefer eller kolleger, noen ganger går det bare ikke. Man må likevel gjøre sitt beste for å oppfylle kontrakten med arbeidsgiver, så lenge man er ansatt, men kaste håndkleet og finne ny jobb.

Anonymkode: 957d4...b18

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke trives så søker du ny jobb, ikke spekulerer i sykemelding. Noen ganger er det sjefer og kolleger som er teite, men man er sjelden feilfri selv heller. Lettere å få jobb når man har jobb og referanser intakt, søk og finn deg noe annet. 

Anonymkode: 42a4d...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...