Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i midten av tredveårene, er gift og har to barn i barneskolealder. Men jeg har -ingen- venner. Jeg har selvfølgelig mange gode kollegaer, men de er man liksom «ferdig» med klikka fire. Og jeg har det hyggelig med familien, selv om ekteskapet ikke alltid er bra. Men jeg savner venner, veldig. Noen å bare skravle med, drikke vin, finne på noe gøy med. Jeg har i to år forsøkt å bli kjent med naboer, og jeg har meldt meg til frivillig arbeid og styreverv for å prøve å få noen vennskap. Men det utvikler seg aldri til noe mer, og jeg har bare endt opp med flere venner på Facebook. Ingen i det virkelige liv. Ingen kontakter meg for å finne på noe, og det er sjelden folk «kan» hvis jeg spør.

Jeg lurer derfor på - har dere tips til hva jeg kan gjøre? Finnes det for eksempel noen hobbyer der folk gjerne blir en sammensveiset gjeng?

Anonymkode: 56031...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i midten av tredveårene, er gift og har to barn i barneskolealder. Men jeg har -ingen- venner. Jeg har selvfølgelig mange gode kollegaer, men de er man liksom «ferdig» med klikka fire. Og jeg har det hyggelig med familien, selv om ekteskapet ikke alltid er bra. Men jeg savner venner, veldig. Noen å bare skravle med, drikke vin, finne på noe gøy med. Jeg har i to år forsøkt å bli kjent med naboer, og jeg har meldt meg til frivillig arbeid og styreverv for å prøve å få noen vennskap. Men det utvikler seg aldri til noe mer, og jeg har bare endt opp med flere venner på Facebook. Ingen i det virkelige liv. Ingen kontakter meg for å finne på noe, og det er sjelden folk «kan» hvis jeg spør.

Jeg lurer derfor på - har dere tips til hva jeg kan gjøre? Finnes det for eksempel noen hobbyer der folk gjerne blir en sammensveiset gjeng?

Anonymkode: 56031...cec

Klatring. Da må man ha en klatrepartner. Hvis man har kjemi møtes man flere ganger.

Friluftsliv. Fjelltid.no.

Turvenn.no

Få en baby til, vær aktiv i barselgrupper.

Anonymkode: aa4d8...6c7

Skrevet

Oi! Jeg leste denne overskriften feil, trodde det sto "hvorfor få venner i voksen alder" og jeg tenkte jøss noen jeg er enig med her 😆

Anonymkode: 4827b...36a

• Liker 1
Skrevet

Nei si det. Er mye ensom selv. Ikke gøy. 

Traff ei her jeg bor og spurte om hun likte å gå tur og om hun gikk fort. Likte å gå tur å prate så det funka. 

Har aldri hatt en gjeng med venninner. 

Eller helt bestevenninne jeg kunne stole helt på. Savner virkelig det. 

Er 41 og savner virkelig noen å gå på kafé ned, reise med og prate med. 

Ops ble nesten kontakt annonse dette😋

Anonymkode: 3f0a1...525

Skrevet

Jeg bor i Oslo og har funnet ut at rockemiljøet her er ganske enkelt å få innpass i, og de er alt fra 25-55 i alder. Det er uansett den type musikk jeg hører mest på, så da funker det jo. Tviler på at jeg får noen ny bestevenn, men jeg har steder å dra og folk å sitte med på en ledig lørdag, ev. drar på jamsessions ol. 

Anonymkode: 0be9c...73c

Skrevet

L

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo og har funnet ut at rockemiljøet her er ganske enkelt å få innpass i, og de er alt fra 25-55 i alder. Det er uansett den type musikk jeg hører mest på, så da funker det jo. Tviler på at jeg får noen ny bestevenn, men jeg har steder å dra og folk å sitte med på en ledig lørdag, ev. drar på jamsessions ol. 

Anonymkode: 0be9c...73c

Litt verre når man bor i en liten by på Vestlandet med under 5000 mennesker. 

Litt mer muligheter i en storby vil jeg tro. 

Skrevet
1 minutt siden, Titei skrev:

Hvor bor dere? Hører selv til på Vestlandet. 

Bor noen. Km fra Haugesund. 

Skrevet

Da er vi litt i nærheten 😊 Bor 1 time unna Haugesund . Ta kontakt om du vil. Alltid kjekt å bli kjent med nye mennesker 

Gjest Blondie65
Skrevet

Dyrk en interesse.

Meld deg inn i en fagforening, interesseforening osv.

Gå kurs og bli kjent med nye folk.

Og ikke minst: du har allerede avskrevet en svært naturlig kilde til venner - kollegene dine. Kanskje hvis du ga dem en sjanse etter klokken fire at noen av dem kan vise seg å være venneemner? 

Skrevet

Det kan være utfordrende å finne venner i voksen alder. Man er litt satt i sine spor og har nok med det man allerede driver med. Jeg opplever at det er lettere å bli kjent med andre gjennom barna. Når foreldre leverer/henter barn på besøk kan du invitere dem inn på en kopp kaffe, så skravler dere litt og hvis du synes den andre er hyggelig og en du kunne tenke deg å bli kjent med kan du jo foreslå ett eller annet videre. Enten litt løst at du sier dette var hyggelig, la oss treffes igjen en gang (og så må du huske å gjennomføre senere) eller foreslå noe konkret som å spørre om de vil bli tur-/joggepartner en kveld eller to i uka eller noe annet. Eller du kan arrangere mammatreff i klassen. Det kan være helt uformelt, bare legg ut en melding på klassens facebook-side hvor du inviterer de andre hjem til deg. Alle tar med f.eks. en ost og egen drikke og så stiller du med tilbehør.

Du kan også invitere kollegaene dine hjem, det er ingen grunn til at dere bare trenger å treffes på jobben. Inviter dem til en kveld hjemme hos deg (gjerne samme type som mammatreffet jeg foreslo over her, at alle tar med noe til maten og egen drikke). Bare kast deg ut i det, jeg tør vedde på at noen av de du inviterer er i akkurat samme båt som deg og blir kjempeglad for muligheten til å bli bedre kjent med andre. :)

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Titei skrev:

Da er vi litt i nærheten 😊 Bor 1 time unna Haugesund . Ta kontakt om du vil. Alltid kjekt å bli kjent med nye mennesker 

Ca. 1,5 time fra Haugesund. Kanskje nærmere en vi tror?

Skrevet

Jeg er 41 og småbarnsmamma. Har flyttet litt i voksen alder og er veldig interessert i å ha flere i livet mitt 😊

Skrevet
4 minutter siden, Titei skrev:

Jeg er 41 og småbarnsmamma. Har flyttet litt i voksen alder og er veldig interessert i å ha flere i livet mitt 😊

Er i samme bås. Jenta mi er da 7. Og flyttet Inn hit i voksen alder. 

Vet det er viktig å være frampå men ikke alle er lett å prate med. 

Skrevet

Jeg har ikke lett for å få nye venner, føler jeg ikke helt skjønner koden for hvordan gjøre relasjonen nær og bli venner. Men har jobbet mange år på samme sted og 2 kollega har etterhvert endt opp som venner. Vi treffes regelmessig og har vært på flere utenlandsturer sammen. Vil absolutt anbefale å investere tid i kollega, det er tross alt dem man ser mest i hverdagen og sånn sett gjerne enklest å blir venn med.

Anonymkode: 714e9...cd3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lett for å få nye venner, føler jeg ikke helt skjønner koden for hvordan gjøre relasjonen nær og bli venner. Men har jobbet mange år på samme sted og 2 kollega har etterhvert endt opp som venner. Vi treffes regelmessig og har vært på flere utenlandsturer sammen. Vil absolutt anbefale å investere tid i kollega, det er tross alt dem man ser mest i hverdagen og sånn sett gjerne enklest å blir venn med.

Anonymkode: 714e9...cd3

Mitt problem er at jeg er kronisk syk, så noe kollegaer har jeg ikke. 

Men er frivillig så det hjelper litt. 

Gjest BokJente
Skrevet

Jeg er 35 år og har ingen venner. Er heller ikke sosial pga fysisk sykdom, så har ikke mange muligheter til å bli kjent med noen da jeg ikke har jobb osv. Har ikke hatt venner på over ti år. Man mister kontakten når folk flytter og synes det ikke er det samme å holde kontakten gjennom sosiale medier, mailer osv.

Skrevet
På 14.10.2018 den 0.09, AnonymBruker skrev:

Oi! Jeg leste denne overskriften feil, trodde det sto "hvorfor få venner i voksen alder" og jeg tenkte jøss noen jeg er enig med her 😆

Anonymkode: 4827b...36a

Jeg leste "hvordan få tenner i voksen alder?" 😅

Anonymkode: 9d592...cde

Skrevet
43 minutter siden, Blondie65 skrev:
Og ikke minst: du har allerede avskrevet en svært naturlig kilde til venner - kollegene dine. Kanskje hvis du ga dem en sjanse etter klokken fire at noen av dem kan vise seg å være venneemner? 

Blir for mye jobb da 🙂 Ønsker å ha noen å koble vekk jobben med, omgås jeg de samme på fritiden blir det jobb for meg. Viktig med variasjon i livet, man omgås kollegaer hele dagen på jobb/noen kvelder i året.

Anonymkode: 29e53...42b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...